Senaste inläggen
jawen: [citat] Definiera vettig Jag har varit ute & jobbat på mini-öar i STHLM skärgård, som köparen äger & lagt ca 6-800 miljoner på totalt, fast du behöver båt för att ens ta dig dit! Ett sjyst riktigt stort hus med sjötomt 30 min från STHLM & 8 min med helikopter känns "som ett kap" jämförelsevis....Du tar dig t.o.m ut i skärgården med egen båt på ca 30 min!
Ellenkaramellen: Att fastighetsreglering bara är att fylla i en blankett och ange ett pris stämmer inte. Visst - man ska fylla i blanketten, men bl a måste man kontakta sin kommun och få godkännande (skriftligt) eftersom man inte får stycka av hur mycket som helst från en befintlig fastighet och överföra till en annan. Lantmäteriets uppskattade pris är 50-60’ för en fastighetsreglering. Om man inte
Affärsexperten: Hej Det här visar egentligen hur svårt det är att jämföra offerter enbart utifrån pris eller antal timmar. Två offerter kan skilja väldigt mycket och ändå båda vara rimliga – beroende på vad som faktiskt ingår. När man jämför offerter brukar jag alltid börja med omfattningen. Ska gammal panel bytas? Ingår ställning, plåtarbeten, fönsterrenovering, skrapning, grundmålning
LaT: [citat] Och var har du varit? Inte hört/läst allt vi valfläsk som Tidelaget gått ut med sista tiden? Nej, här handlar det om det hemliga avtal som brunsåsen tecknat om bygge av ny kärnkraft. Vi medborgare/konsumenter/skattebetalare får inge info om vad detta kommer kosta oss, och ingen info om ev avtalsvillkor kring om staten vill avbryta detta. Fundera på hur du skulle reagerat om
Affärsexperten: Tråkigt att det blev en sådan process, men skönt att det till slut fick ett avslut. Jag tycker också att den här tråden visar hur viktigt det är att lägga tid p offerten och avtalsvillkoren innan arbetet påbörjas. När en tvist väl har uppstått handlar diskussionen ofta om juridik, men många konflikter hade kunnat undvikas om omfattning,villkor och förväntningar varit tydligare
JoxarJonny: [citat] 55kg sten tar ca 23min med 9kw aggregat för mig att värma upp, med så mkt sten är den initiala lufttemperaturen rätt ointressant då värmen kommer från ångan. Vill man torrbasta så ska man ju däremot ha så lite sten som möjligt såklart, då är det ju bara onödigt material att värma upp..
pmd: [citat] Om ungar som buskör med elsparkcyklar säger jag bara: think of it as evolution in action. Det kan bli rätt dyrt för deras föräldrar om de överlever evolutionen.
Purre: Förutom måtten på nätstationer har du ett säkerhetsavstånd på 5m runt den som du antagligen inte får bygga eller plantera något på. Sen är väl nästa aspekt det är att kablar ska till och från stationen och då kommer dom också dras över tomten. Spontant skulle jag försöka få dom att lägga det någon annanstans.
SågspånPappspikEternit: Kul att på riktigt få något att jobba med! (Och extra kul att du var den enda som tyckte det.) Blev hur bra som helst, du har verkligen gjort något med all den potential jag gissar att du såg i din fantasi 😀!
smh: Det är en till som vittrat lite (men inte lika mycket som den första, och man ser inte armeringen där): [bild] De andra ser jag inga skador på. Det är sammanlagt 10 pelare och ett hus på ca 15 kvadrat, om det har någon betydelse?
Kattkvinnan: [bild] Möt vår strykarkatt med trasig höft. Han lever inte längre, men vi handikattanpassade huset åt honom.
wolfgang1: [citat] Du har rätt, tack! Gjorde det förra året så jag minns fel.... men bra att de går att köpa nånstans
Tord55: [citat] Sätt dit en dosdimmer och en tryckknapp
Cayenne57: [citat] Jag köpte ett attefallshus i byggsats på hösten när den här firman hade 15% rabatt. Jag har gjort det mesta själv och hojtat på barn och vänner vid behov. Jag kan inte säga exakt vad det kostat, totalt kanske 200 tkr plus tomten
elpaco: [citat] Det är bra att klargöra vad som ingår. I detta fall så var ju själva grundservice ett paketpris. Men sedan ingick visst tex inte servicebil i det paketet .. Dock behöver du aldrig oroa dig för inkl/exkl moms. Alla prisuppgifter till privatkund måste specas inkl moms.
g.kraft: Stilig! För andra och till nästa gång. Ibland kan det vara enklare att tejpa fast maskeringstejp med klister utåt, markera med penna för hålen och sen trycka till träbiten över tejp så att den fastnar. Mindre exakt men snabbare om man inte har färdiga stift.
hanli755: Tack för input! Vi fortsätter fundera och tänker inte stressa fram något. Det ska bli (tillräckligt) bra 😊
lbgu: [citat] Blir du lika upprörd över en bilförare som kör den sträckan som du blir mot gräsklipparen? Antagligen inte, men att irritera sig på grannar verkar ju nästan vara en sport bland folk. Tänk på att grannen antagligen irriterar sig på något som du inte har en aning om att det är irriterande. Så det jämnar ut sig.
Jockebertilsson: [citat] Yes verkade vara problemet, får kanske kolla på det där med att ställa in med öppna kretsar. Tack mvh
djac: [citat] Vänta tills imorgon, då blir det ännu värre, jorden fortsätter snurra! :) -Allt går på data nuförtiden, osv!
useless: [citat] Fyrvägsventilen sitter inuti utedelen. Det är en magnetventil som byter riktning på kylmediet när den växlar mellan värme och kyla.
Elroboten: "15 000 kWh, villa, 238 m², 12% mer än genomsnittet ..." En medlem har uppdaterat sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
BirgitS: Det är en stor affär du står i begrepp att utföra, den ska vara formell. Det är inte fråga om att köpa en begagnad cykel. Det finns många klausuler som är viktiga. Bra att du har pratat med kommunen!
Anders Fors2: Har haft hus lgh på franska rivieran i 19 år aldrig sett eller har hört talas om kackerlackor Däremot när vi köpte radhus i torrevija var det hur mycket som helst Vi sålde ganska fort pga detta problem