Hej! Jag upptäckte precis (på grund av https://www.byggahus.se/forum/threads/fasta-kjol-i-betongpelare.577345/#post-6669095) att en av pelarna som mitt hus står på ser ut så här där den möter mark.
Det är liksom ett lager av papp runtom själva betongen (gjutröret antar jag?), och bakom det har betongen börjat vittra sönder där den går i marken.
Det ser ju inget vidare ut - behöver jag vara orolig för att huset ska ramla ihop? Och vad behöver jag i så fall göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är liksom ett lager av papp runtom själva betongen (gjutröret antar jag?), och bakom det har betongen börjat vittra sönder där den går i marken.
Det ser ju inget vidare ut - behöver jag vara orolig för att huset ska ramla ihop? Och vad behöver jag i så fall göra?
Svårt att se ordentligt men det ser ut som att armeringen ligger för långt ut mot formen så det varit för lite betong som täckt. Armeringen har sedan rostat och sprängt sönder betongen. Lutar plinten, tittar man på överkanten så ser den ut att ligga en bit utanför bjälklaget?
Det är en till som vittrat lite (men inte lika mycket som den första, och man ser inte armeringen där):
De andra ser jag inga skador på.
Det är sammanlagt 10 pelare och ett hus på ca 15 kvadrat, om det har någon betydelse?
Logga in
Skapa konto
De andra ser jag inga skador på.
Det är sammanlagt 10 pelare och ett hus på ca 15 kvadrat, om det har någon betydelse?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 395 inlägg
Jag skulle ha satt detta högst upp på min prio lista. Men det är jag.
Jo, jag kan (tyvärr) tänka mig det! Men snackar vi akut som i "avbryt semestern och hitta en snickare inom 24h" eller "det där behöver åtgärdas innan vintern"?Matti_75 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 395 inlägg
I princip är det två saker som påverkar om det blir riktigt jobbigt. Krafterna uppifrån och hur stadigt stödet är.
Ökar inte kraften (ex en massa mer folk, snö osv) eller att plintarna tar än mer skada så borde det klara sig en tid. Det står ju upp nu!
Men du kan gardera upp bredvid med ex staplade klossar eller liknande som extra säkerhet om plinten skulle ge upp. Det behöver du inte ta in en snickare för att göra.
Ökar inte kraften (ex en massa mer folk, snö osv) eller att plintarna tar än mer skada så borde det klara sig en tid. Det står ju upp nu!
Men du kan gardera upp bredvid med ex staplade klossar eller liknande som extra säkerhet om plinten skulle ge upp. Det behöver du inte ta in en snickare för att göra.
Puh! Då försöker jag sova gott om natten samtidigt som jag tjatar hit snickaren så snart som möjligt.Purre skrev:
En sista fråga – kanske dum men – vågar jag använda min tvättmaskin? Den brukar nämligen få hela huset att vibrera (ja, det är ett litet och skruttigt hus). Är det också en sån sak som ökar kraften (inte uppifrån, men skakmässigt, så att säga)?