W wolfgang1 skrev:
Har en ny biltema kompostkvarn
[länk]
[bild]
... som har funkat fint och har använts ett antal gånger. Dock har det nu fastnat, det sticker upp en vacker kvast med grenar som fastnat i valsen. Nån som har erfarenhet om hur man får loss det? Har rensat underifrån, provat fram/back, hällt i lite avfettning för att smörja. Ska man prova med diskmedel? Det sitter som berg...
Den är svår att skruva isär, skruvarna är "special", alltså inte kryss, torx, sexkant eller nåt vanligt. I värsta fall får jag väl vänta några år tills det har börjat förmultna...
Fick samma problem igår, satt också rejält, provade spett och slägga etc. Men, lösningen/räddningen är att borra loss så gott det gick underifrån för att få loss så mycket material det går. Till slut så lossnade det. Jag startade maskinen och lät den försöka själv då den provar att mata åt båda hållen innan den ger upp

• Gilla
Swedave och 1 till
  • Laddar…
Heggen Heggen skrev:
Fick samma problem igår, satt också rejält, provade spett och slägga etc. Men, lösningen/räddningen är att borra loss så gott det gick underifrån för att få loss så mycket material det går. Till slut så lossnade det. Jag startade maskinen och lät den försöka själv då den provar att mata åt båda hållen innan den ger upp
Bra förslag som fungerade för mig!

Elverktyg används för att borra i en plastkomponent inuti en öppen metallkonstruktion utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en trasig trädgren med friskott och bakgrund av gräsmatta och förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att backa den, sen var det lite för grov blöt gren som kom med:(

Har en exakt likadan som vi kört flera kubik med.
Den fastnar ibland...då är det bara att lossa valsen på justerratten på ena sidan under tratten..
Sen backa och kanske då dra lite.
Knepet är att justera valsen så den passar träslaget, och ABSOLUT inga löv med. Då korkar den igen direkt.
Sen backa ibland för att rensa valsen. Den rensar sig själv om man kör den baklänges.

Går utmärkt med löv också, men underlättar mycket om man har lite renare grenar eller torrgrenar att varva med som då rensar rent vid knivvalsen.
Och ta det lugnt, låt kvarnen tugga ned kvistar/grenar innan du matar på nytt.

• Gilla
ubeda02
  • Laddar…
Går det öppna så man kommer åt valsen på Biltemas variant av denna kompostkvarn?
Har lossat skruvarna men får inte bort locket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.