benjig benjig skrev:
Det slutade ganska odramatiskt. Företaget ville över huvud taget inte kommunicera lösningsorienterat, trots min vilja att betala för min beskärda del av offerten som jag ansåg "rimlig" (efter att ha hört mig för och tagit input från folk i branschen). Redan när jag oberopade ångerrätten så skickade jag med ett ersättningsförslag.

Ventilations-företaget gick vidare med inkasso-krav och bad även inkasso-företaget att förbereda en stämningsansökan (då jag bestred inkasso-kravet).

Någon stämningsansökan dök dock aldrig upp, och ärendet hos inkasso-företaget var också borta efter ca 2 månader.

Så, jag antar att vi alla gått vidare.

När det gäller ventilationen slutförde jag alla åtgärder själv.
Kom de och hämtade grejerna vid osmidigt tillfälle?

Tråkigt att det blev en sådan process, men skönt att det till slut fick ett avslut.

Jag tycker också att den här tråden visar hur viktigt det är att lägga tid p offerten och avtalsvillkoren innan arbetet påbörjas. När en tvist väl har uppstått handlar diskussionen ofta om juridik, men många konflikter hade kunnat undvikas om omfattning,villkor och förväntningar varit tydligare från början.

Samtidigt är det svårt för någon utomstående att bedöma ett sådant här ärende utan att faktiskt ha sett offerten, avtalet och övriga handlingar. Det är oftast där svaren finns.

Jag arbetar med att granska offerter och avtal inför byggprojekt och det här är en återkommande erfarenhet, de viktigaste frågorna borde egentligen vara utredda innan avtalet skrivs på. När båda parter har samma bild av omfattning, pris och villkor minskar risken för den här typen av tvister betydligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.