Kvarlämnad gräsklippare. Kan jag använda alkylatbensin istället för e85 som står på den?

Jag har annars en gräsklipparrobot som är inlämnad på bauhaus pga avklippt sladd. Jag har begärt den tillbaka. Lång historia som innebär klanterier och frustration från min sida.. Och bauhaus'..

MVIMG_20260623_193312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MVIMG_20260623_193404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja.
 
  • Gilla
andhak1 och 5 till
  • Laddar…
Menar du att gräsklipparen är anpassad för E85?
Motorn kommer att gå för fett om du kör på bensin oavsett vilken sort.
Men för att klippa en gång medan ordinarie är på rep så hade jag testat. Borde lukta HC en del...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det står e85 på tanklocket. Och finns ett antal kvarlämnade alkylatbensinflaskor.. Kanske tänkt till något annat? Jag har tidigare haft handjagare och elklippare så ingen koll.
 
  • Gilla
Jo Al och 1 till
  • Laddar…
Om jag inte vill gå med lie behöver gräset klippas nu, åtminstone bitvis efter näringen jag hade på nyligen.. Det är under protest från min sida men jag behöver väl läsa på. Tack!
 
Har usel koll på alla beteckningar men det står inte E85 överstruket ?

Jag anv akylat i alla mina Briggs, gamla som nya
 
  • Gilla
lutorm och 7 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det står e85 på tanklocket. Och finns ett antal kvarlämnade alkylatbensinflaskor.. Kanske tänkt till något annat? Jag har tidigare haft handjagare och elklippare så ingen koll.
R RobbanMar skrev:
Har usel koll på alla beteckningar men det står inte E85 överstruket ?

Akylat går utmärkt i denna motor. Kör det i alla mina Briggs, gamla som nya
1782239274836.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som Robban skriver är e85 överstruket på den.
Så jag skulle definitivt inte tanka med e85
 
  • Gilla
karlmb och 13 till
  • Laddar…
S
Använd inte E85.
Du kan använda alkylatbensin för fyrtakt.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Varför i allsindar väljs att stryka över ett drivmedel? Vore det inte rimligare att skriva vad som faktiskt ska tankas? Diesel är exempelvis inte överstruket..

Men jag fick ändan ur vagnen och googlade fram bruksanvisning. Tolkar den som att alkylatbensin ska användas vilket förklarar de tio flaskorna som står i samma bod som gräsklipparen.

Tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
buddy 6 och 9 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Varför i allsindar väljs att stryka över ett drivmedel? Vore det inte rimligare att skriva vad som faktiskt ska tankas? Diesel är exempelvis inte överstruket..
Därför att E85 faktiskt har 15% bensin i sig, diesel har noll.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
För mig som bara har en vag aning om bensin och olja i gräsklippare skulle det inte falla in att använda e85. Minns när nya gräsklipparen på landet kunde använda blyfri bensin!

Men det var slött av mig att inte googla bruksanvisning till att börja med. Ibland känns de små uppgifterna övermäktiga när de mångfaldigas. Då väljer jag att läsa på om det som intresserar mig, inte alltid det som jag verkligen behöver kunna.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Men jag fick ändan ur vagnen och googlade fram bruksanvisning. Tolkar den som att alkylatbensin ska användas vilket förklarar de tio flaskorna som står i samma bod som gräsklipparen.
Det går lika bra att använda vanlig bensin. Blir billigare. Med akrylaten så ska du bara använda 4-taktsvarianten. 2-taktsvarianten har lite olja inblandat vilket inte din klippare lär uppskatta.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
hsd
Använd alkydbensinen , 4-takt , blå etiketten
Kolla även oljestickan innan start
 
  • Gilla
Marina Björkman och 3 till
  • Laddar…
Tvåtaktalkylaten du har är/var säkert avsedd för
bensindriven trimmer med tvåtaktsmotor eller motorsåg.

Den går att använda men det kommer att ryka lite extra.
Du kan blanda den med fyrtaktsalkylaten ( eller med vanlig bensin) då späds oljan ut och det ryker inte lika mycket.

En Briggs tar inte skada av lite tvåtaktsolja.
 
Redigerat:
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.