Kvarlämnad gräsklippare. Kan jag använda alkylatbensin istället för e85 som står på den?
Jag har annars en gräsklipparrobot som är inlämnad på bauhaus pga avklippt sladd. Jag har begärt den tillbaka. Lång historia som innebär klanterier och frustration från min sida.. Och bauhaus'..
Jag har annars en gräsklipparrobot som är inlämnad på bauhaus pga avklippt sladd. Jag har begärt den tillbaka. Lång historia som innebär klanterier och frustration från min sida.. Och bauhaus'..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.
Menar du att gräsklipparen är anpassad för E85?
Motorn kommer att gå för fett om du kör på bensin oavsett vilken sort.
Men för att klippa en gång medan ordinarie är på rep så hade jag testat. Borde lukta HC en del...
Motorn kommer att gå för fett om du kör på bensin oavsett vilken sort.
Men för att klippa en gång medan ordinarie är på rep så hade jag testat. Borde lukta HC en del...
Bästa svaret
Här finns instruktioner för att hitta modellen på motorn. Då borde du kunna leta fram manualen och se vad den tycker fungerar som bränsle. https://www.briggsandstratton.com/sv-se/support/need-help/push-mower-engines
Varför i allsindar väljs att stryka över ett drivmedel? Vore det inte rimligare att skriva vad som faktiskt ska tankas? Diesel är exempelvis inte överstruket..
Men jag fick ändan ur vagnen och googlade fram bruksanvisning. Tolkar den som att alkylatbensin ska användas vilket förklarar de tio flaskorna som står i samma bod som gräsklipparen.
Tack!
Men jag fick ändan ur vagnen och googlade fram bruksanvisning. Tolkar den som att alkylatbensin ska användas vilket förklarar de tio flaskorna som står i samma bod som gräsklipparen.
Tack!
Redigerat:
För mig som bara har en vag aning om bensin och olja i gräsklippare skulle det inte falla in att använda e85. Minns när nya gräsklipparen på landet kunde använda blyfri bensin!
Men det var slött av mig att inte googla bruksanvisning till att börja med. Ibland känns de små uppgifterna övermäktiga när de mångfaldigas. Då väljer jag att läsa på om det som intresserar mig, inte alltid det som jag verkligen behöver kunna.
Men det var slött av mig att inte googla bruksanvisning till att börja med. Ibland känns de små uppgifterna övermäktiga när de mångfaldigas. Då väljer jag att läsa på om det som intresserar mig, inte alltid det som jag verkligen behöver kunna.
Det går lika bra att använda vanlig bensin. Blir billigare. Med akrylaten så ska du bara använda 4-taktsvarianten. 2-taktsvarianten har lite olja inblandat vilket inte din klippare lär uppskatta.NyKarin skrev:
Tvåtaktalkylaten du har är/var säkert avsedd för
bensindriven trimmer med tvåtaktsmotor eller motorsåg.
Den går att använda men det kommer att ryka lite extra.
Du kan blanda den med fyrtaktsalkylaten ( eller med vanlig bensin) då späds oljan ut och det ryker inte lika mycket.
En Briggs tar inte skada av lite tvåtaktsolja.
bensindriven trimmer med tvåtaktsmotor eller motorsåg.
Den går att använda men det kommer att ryka lite extra.
Du kan blanda den med fyrtaktsalkylaten ( eller med vanlig bensin) då späds oljan ut och det ryker inte lika mycket.
En Briggs tar inte skada av lite tvåtaktsolja.
Redigerat:
