Unikt namn Unikt namn skrev:
Mina paket kommet inte med fullstora lastbilar.
För mig är det inte ovanligt att ganska små paket levereras med fullstora lastbilar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Sophantering, plastpåsar och plastkorkar är ett känsligt ämne på byggas.
Endå ett gott tecken på att dom flesta har det bra.

Själv har jag inget emot nära sortering välkomnar att kunna slänga allt i tunnan direkt

• Gilla
erre och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Skulle vara kul att se hur en sådan lag skulle utformas. Med tanke på att de flesta företag har en massa ekonomer anställda som jagar besparingar så misstänker jag att de förpackningar som finns ändå anses nödvändiga. Det hade ju rimligtvis ofta varit billigare ifall man kunde strunta i förpackningen.
Alltså de lagarna är ju redan klubbade om
att tio procent av butikernas yta ska vara refill eller liknande lösningar. De införs nu successivt de kommande fyra åren. Så det är ingen konst att lagstifta. Synd bara att de inte harmoniserades med sorteringslagen.

L lbgu skrev:
Vanliga paket som ska levereras till dörr eller skrymmande paket som inte paketombudet kan hantera. Är det PostNord så är det om det inte är stora paket vanliga postbilen som levererar. Men stora paket kommer med lastbil. Men är det någon annan leverantör så är det typ en DHL lastbil som kommer. Antar att det skulle kosta mycket mer att skicka ut en mindre bil med ett fåtal små paket än att lastbilen tar de paketen när de ändå kör sin runda till paketombudet + annat. Bor i glesbygd så det är lite avstånd.
På vår gata kommer det max en per år, om ens det, sopbilar kommer 52 ggr per år.

Det är inte rimligt att klaga på sin lokala avfallsorganisation för att kommunens planavdelning (eller motsvarande) planerat för och sett till att det byggts en massa bostadsområden i städerna där det inte går att köra med en sopbil ens. Det är planavdelningens misslyckande, inte avfallshanteringens.

Här på landet är i princip alla vägar, utom i ett eller annat äldre sommarstugeområde (eller småskalig villabebyggelse enligt ovanstående planavdelningars recept), anpassade för trafik med 24-meters lastbilsekipage. Så sopbilarna behöver sällan backa.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Vilket förstås är deras fulla rätt att göra på det sätt du beskriver.
Givetvis.
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror inte den verkstaden får så många återvändande kunder, men vad vet jag.
Det tror inte jag heller, men sophämtningsbolag har en bekvämare sits när det gäller att strunta i kundrelationer.

P
L lbgu skrev:
Tänk bara på alla lastbilar som kör godstransporter. De verkar inte ha några restriktioner när det gäller att backa på de mest otillgängliga ställen.
De chaufförernas arbetsgivare har väl ännu inte fått det påpekat för sig att backning är ett allvarligt arbetsmiljöproblem för chaufförerna.

P pmd skrev:
Givetvis.

Det tror inte jag heller, men sophämtningsbolag har en bekvämare sits när det gäller att strunta i kundrelationer.
Ja, men inte politikerna som väljer ett bolag med sådana krav.

P
Jumos Jumos skrev:
Jag läste någonstans att kommunen inte vill att matavfallet komposteras hemma, då det vid insamling skickas på rötning och därmed skapar biogas = förnyelsebar energi.
Det vore minst sagt sniket av kommunen. Man skulle också kunna kalla det för legaliserad stöld.

P
L lbgu skrev:
Är man inte kompetent nog att kunna backa på ett säkert sätt borde körkortet ryka.
Det handlar inte om kompetens. Ur kompetent man än är kan man inte garantera att det inte händer en dödsolycka med därpå följande trauma för chauffören.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Får brandbilar backa (dom är ju ändå större, lockar ut både vuxna och barn på gatan och borde därmed vara farligare)?🤔
Brandmän är tuffare än sopbilschaufförer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
En fördel när man backar är ju ändå att det går rätt långsamt vilket ger bättre möjlighet att ha koll samt att det blir lättare för cyklisten att undvika kollision än om du kört framåt i 70 km/h. Kollisioner i lägre hastighet brukar ofta innebära lindrigare skador också.
Risken för olyckor är trots allt ganska stor vid backning än vid framfart. Att farten skiljer sig en del, är troligen till backarnas fördel.
https://www.kau.se/nyheter/sverige-sticker-ut-nar-det-galler-pabackningsolyckor
https://www.sverigesradio.se/artikel/backolyckor-minskar-inte-trots-tekniska-hjalpmedel

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det är sant, men det beror på att man inte längre behöver ta konsekvenserna av sitt handlande och att man får vara hur dum som helst, omgivningen måste skydda dig från dig själv.

Om naturligt urval fortfarande var en grej skulle antalet individer som beter sig så minska kraftigt.
Naturligt urval är fortfarande en grej, men "naturen" är annorlunda.
Det förekommer ganska ofta påståenden om att evolutionen är satt ur spel pga människans påverkan, men det påståendet tar inte hänsyn till att miljön inte är konstant. Det är fortfarande de bäst anpassade som klarar sig bäst.

P
Unikt namn Unikt namn skrev:
där ungar spelar landhockey eller buskör med elsparkar.
Om ungar som buskör med elsparkcyklar säger jag bara: think of it as evolution in action.
Det kan bli rätt dyrt för deras föräldrar om de överlever evolutionen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det handlar inte om kompetens. Ur kompetent man än är kan man inte garantera att det inte händer en dödsolycka med därpå följande trauma för chauffören.
Samtidigt sker det mycket fler dödsolyckor när man färdas framåt. Är traumat över dessa döda mindre? Annars borde ju chaufförernas psyke skyddas mot dessa vanligare faror om det fanns någon logik i tankesättet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.