625 läst ·
9 svar
625 läst
9 svar
Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet
Fick se ritningar, den är cirka 2400x2900mm och 2500mm hög. Ser ut som en liten bod med sadeltak. Någon som har erfarenhet av detta? Antar att den kommer surra en del? Har den någon annan inverkan på mig förutom ytan den tar upp? Vad brukar de betala i ersättning och är det förhandlingsbart?
Brukar inte bli några större pengar, minns att min mor fick ersättning för om jag minns rätt sex kvadratmeter mark som var hennes andel av samfälligheten.K Kitboga skrev:
Det gav ett par tusenlappar.
Det ligger tio år tillbaka så möjligen något mera idag. I ditt fall är det nära huset och det borde rimligtvis tas viss hänsyn till den störning det medför.
Mitt hus ligger på fastigheten, kanske 20-30m ifrån den förmodade byggplatsen. Det är dock en sluttning emellan så kommer inte se boden från varken hus eller uteplatsHemingway skrev:
Vattenfall använder Energiföretagens värderingsmall.
Du hittar lite mer att läsa nedan. Beskriver ledningar men det är liknande för nätstationer (du kommer inte kunna läsa dig till vad ersättningen blir i ditt fall)
https://www.vattenfalleldistribution.se/var-verksamhet/om-elnatet/tillstandsprocessen/markatkomst/
De kommer att vilja ha mer markåtkomst än stationens yttre mått så lägg till 2m åt var håll så tror jag du kommer nära den yta de kommer att ange på MUA.an. (MUA markupplåtelseavtal). Att de vill ha åtkomst till mer mark beror på åtkomst, underhåll samt ev placering av tillfälligt elverk. Sedan kommer de samtidigt engångs ersätta intrång för ledningar i marken. (Om det nu även ska dras ledningar på din mark)
Fundera på om det är något som gör en annan placering lämpligare utifrån dina framtida planer. Dvs att den inte blir i vägen för framtida utfart, byggnad eller liknande. Det är i detta skede en flytt några meter är fullt görbart.
När du godkänt MUA och skrivit på denna så är det dyrt att flytta på nätstationen om du vill göra det så tänk till före. Och diskutera med Vattenfalls projektledare.
Angående ljud så kommer du kommer inte att höra något från nätstationen om du inte står direkt bredvid.
Och all yta de tar i anspråk blir "värdelös" för dig. I den mening att du inte får göra vad du vill längre på den i anspråktagna ytan.
Du hittar lite mer att läsa nedan. Beskriver ledningar men det är liknande för nätstationer (du kommer inte kunna läsa dig till vad ersättningen blir i ditt fall)
https://www.vattenfalleldistribution.se/var-verksamhet/om-elnatet/tillstandsprocessen/markatkomst/
De kommer att vilja ha mer markåtkomst än stationens yttre mått så lägg till 2m åt var håll så tror jag du kommer nära den yta de kommer att ange på MUA.an. (MUA markupplåtelseavtal). Att de vill ha åtkomst till mer mark beror på åtkomst, underhåll samt ev placering av tillfälligt elverk. Sedan kommer de samtidigt engångs ersätta intrång för ledningar i marken. (Om det nu även ska dras ledningar på din mark)
Fundera på om det är något som gör en annan placering lämpligare utifrån dina framtida planer. Dvs att den inte blir i vägen för framtida utfart, byggnad eller liknande. Det är i detta skede en flytt några meter är fullt görbart.
När du godkänt MUA och skrivit på denna så är det dyrt att flytta på nätstationen om du vill göra det så tänk till före. Och diskutera med Vattenfalls projektledare.
Angående ljud så kommer du kommer inte att höra något från nätstationen om du inte står direkt bredvid.
Och all yta de tar i anspråk blir "värdelös" för dig. I den mening att du inte får göra vad du vill längre på den i anspråktagna ytan.
Redigerat:
Klicka här för att svara