Fick se ritningar, den är cirka 2400x2900mm och 2500mm hög. Ser ut som en liten bod med sadeltak. Någon som har erfarenhet av detta? Antar att den kommer surra en del? Har den någon annan inverkan på mig förutom ytan den tar upp? Vad brukar de betala i ersättning och är det förhandlingsbart?

K Kitboga skrev:
Fick se ritningar, den är cirka 2400x2900mm och 2500mm hög. Ser ut som en liten bod med sadeltak. Någon som har erfarenhet av detta? Antar att den kommer surra en del? Har den någon annan inverkan på mig förutom ytan den tar upp? Vad brukar de betala i ersättning och är det förhandlingsbart?
Brukar inte bli några större pengar, minns att min mor fick ersättning för om jag minns rätt sex kvadratmeter mark som var hennes andel av samfälligheten.
Det gav ett par tusenlappar.
Det ligger tio år tillbaka så möjligen något mera idag. I ditt fall är det nära huset och det borde rimligtvis tas viss hänsyn till den störning det medför.

• Gilla
Kitboga
  • Laddar…
Vad är det för slags fastighet du har? Kommer den vara nära huset? Lite ljud avger de, men oftast tänker man ju inte på dem.

Hemingway Hemingway skrev:
Vad är det för slags fastighet du har? Kommer den vara nära huset? Lite ljud avger de, men oftast tänker man ju inte på dem
Mitt hus ligger på fastigheten, kanske 20-30m ifrån den förmodade byggplatsen. Det är dock en sluttning emellan så kommer inte se boden från varken hus eller uteplats

K Kitboga skrev:
Mitt hus ligger på fastigheten, kanske 20-30m ifrån den förmodade byggplatsen. Det är dock en sluttning emellan så kommer inte se boden från varken hus eller uteplats
Då lär du inte höra den heller. Har dock ingen aning om vad ersättningen skulle kunna landa på.

Vattenfall använder Energiföretagens värderingsmall.
Du hittar lite mer att läsa nedan. Beskriver ledningar men det är liknande för nätstationer (du kommer inte kunna läsa dig till vad ersättningen blir i ditt fall)

https://www.vattenfalleldistribution.se/var-verksamhet/om-elnatet/tillstandsprocessen/markatkomst/

De kommer att vilja ha mer markåtkomst än stationens yttre mått så lägg till 2m åt var håll så tror jag du kommer nära den yta de kommer att ange på MUA.an. (MUA markupplåtelseavtal). Att de vill ha åtkomst till mer mark beror på åtkomst, underhåll samt ev placering av tillfälligt elverk. Sedan kommer de samtidigt engångs ersätta intrång för ledningar i marken. (Om det nu även ska dras ledningar på din mark)

Fundera på om det är något som gör en annan placering lämpligare utifrån dina framtida planer. Dvs att den inte blir i vägen för framtida utfart, byggnad eller liknande. Det är i detta skede en flytt några meter är fullt görbart.
När du godkänt MUA och skrivit på denna så är det dyrt att flytta på nätstationen om du vill göra det så tänk till före. Och diskutera med Vattenfalls projektledare.

Angående ljud så kommer du kommer inte att höra något från nätstationen om du inte står direkt bredvid.

Och all yta de tar i anspråk blir "värdelös" för dig. I den mening att du inte får göra vad du vill längre på den i anspråktagna ytan.

Redigerat:
  • Gilla
Kitboga
  • Laddar…
Imponerade med millimeterprecision på en sån sak

Ta reda på någon lämplig växt som är skyddsvärd och plantera den på platsen dom vill ha. Sen kan du skicka Naturvårdsverket på dem ;) Kan säkert funka med någon skalbagge eller liknade med.

Vi har en cirka 20 meter från boningshuset sedan mer än 50 år tillbaks (själva stationen har bytts under den tiden). Den märks inte alls, förutom att den har en tendens att dra åt sig blixtnedslag.

P Pligg85 skrev:
Imponerade med millimeterprecision på en sån sak
Ja, speciellt när det anges med cirka innan :)

Kan ju vara en modul med färdiga delar som kommer i exakta mått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.