Köpte hus för första gången för drygt fem år sedan. På det hela taget en bra upplevelse, även om det kom med vissa oönskade inslag längs vägen (https://www.byggahus.se/forum/threads/djavulens-attefallshus.560377/). Huset, ett Älvsbyhus, är bra planerat, ganska nytt, fräscht och totalt själlöst. Jag valde det främst för att det står på en annorlunda tomt som jag verkligen gillar.

Dagen efter att jag skrivit på kontraktet ringde mäklaren och frågade försiktigt om jag var nöjd. Jag svarade glatt att allt var bra och att jag såg fram emot att flytta in. Hon muttrade något om att tomten såg ut lite som en byggarbetsplats. I efterhand tror jag att vi båda tänkte på hur framtiden skulle se ut. Jag föreställde mig en vacker skogssluttning med ekar, mossiga stenar och massor av växter, medan hon såg framför sig gråt, frustration och en tom plånbok.

Båda fick rätt ...

Det var ganska många på visningen, men ingen bjöd förutom jag. Jag är helt övertygad om att det berodde på hur trädgården såg ut. Om man anlägger en väg och bygger ett hus i en sluttning finns det ganska mycket att fixa till efteråt. Det var uppenbart för alla på visningen, och ingen annan verkade särskilt intresserad av att ge sig på det projektet.

Här tänkte jag visa lite av vad jag har åstadkommit sedan dess.

• Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Bakom huset låg en hel del lösa stenar i den branta sluttningen. Det första projektet blev att snygga till området och se till att ingen riskerade att bli träffad av ett mindre stenskred. Enligt mäklaren hade de tidigare ägarna plockat ner alla stenar som låg nedanför slänten, med andra ord ingenting att oroa sig för. Man kan ju nästan tro att mäklaren for med osanning …

• B1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Jag tog hjälp av ett lokalt företag som än i dag är mina idoler. De kunde verkligen sina grävmaskiner …

• B2.png
    Skapa konto
  • B3.png
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Artemisia och 25 till
  • Laddar…
Passade på att göra samma sak på andra sidan vägen.

• B4.png
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Karam och 14 till
  • Laddar…
Några år senare passade jag på att göra samma sak längs vägen upp till huset. Jag måste säga att det här är ett prisvärt sätt att bygga stödmurar, oavsett om man har passande sten på tomten eller inte. Det passar kanske inte på en villatomt men är som gjort för naturtomter.

• B5.png
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
Av alla mina trädgårdsprojekt är jag nog mest stolt över den här trappan. Syns inte här, men den fortsätter uppåt ytterligare 10 meter. Byggd genom att kila fast halvstora stenar mellan riktiga bamsestenar som redan låg i slänten. Lite markduk och strössla med stenmjöl, och färdigt. Allt enligt ISO 112. Hur säkert som helst!

Jag har använt stenmjöl i många av mina projekt, och det har verkligen gjort mig populär bland traktens katter. Kanske inte riktigt vad jag hade räknat med när jag började. Mer om det senare.

• B6.png
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 16 till
  • Laddar…
Kul att på riktigt få något att jobba med! (Och extra kul att du var den enda som tyckte det.)

Blev hur bra som helst, du har verkligen gjort något med all den potential jag gissar att du såg i din fantasi 😀!

• Gilla
  • Älska
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kul att på riktigt få något att jobba med! (Och extra kul att du var den enda som tyckte det.)

Blev hur bra som helst, du har verkligen gjort något med all den potential jag gissar att du såg i din fantasi 😀!
Tack! Det har verkligen varit jätteroligt! Långt mycket dyrare än vad jag förstod då jag började men det har det varit värt. Släkt och vänner är dock fortfarande lite mer skeptiska till att det här är en bra ide ... 😂.

• Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
En nedrans trädgårdspirat! Ser oskyldig ut men tittar nyfiket omkring för att avgöra hur man gör största möjliga ekonomiska skada på minsta möjliga tid. Man lär sig snabbt vilka växter som rådjuren gillar och Trico Garden räddar resten. Förutom Kärleksört som aldrig klarar sig oavsett vad jag gör.

• B7.png
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
fabian2000 och 7 till
  • Laddar…
Har tyvärr inga bra bilder på min kattlåda. Jag anlade en mindre "grusplan" (ca 15 × 15 m) med markduk och stenmjöl. Tanken är att där ha odlingslådor byggda av marktegel. Hittills har jag bara byggt en låda, så det har inte blivit så mycket odlande än. Däremot har grusplanen blivit otroligt populär bland traktens katter. Vi får se om jag någonsin lyckas återerövra den. Årets projekt är att bygga några fler odlingslådor och, om orken räcker, en spaljé som avgränsning mot grannen. Först ska det dock rensas ogräs.

• B9.png
    Skapa konto
  • Gilla
fabian2000 och 8 till
  • Laddar…
Hoajajajbuff Hoajajajbuff skrev:
Däremot har grusplanen blivit otroligt populär bland traktens katter. Vi får se om jag någonsin lyckas återerövra den.
Om du inte lyckas återerövra den så kanske det kan funka att ge katterna något ännu bättre på lämplig plats? Vi har plintgrund med någon sorts sand under huset (även några grannar har så) och jag misstänker att det är där alla områdets katter uträttar sina behov för inte en enda gång på 5 år har de bajsat i ungarnas sandlåda. Jag gissar att det är för att det alltid är torrt under huset så att det går att gräva där året runt, utrymmet är stort så det finns ordentligt med plats åt flera katter samtidigt som det är skyddat och går att gömma sig. Hur man gör något liknande som passar in i din underbara natur har jag dock ingen idé om

• Gilla
Hoajajajbuff
  • Laddar…
Man kan köpa vitpeppar och strö ut där man inte vill att katter ska vistas.

Häftiga projekt, det är manligt med stora stenar, du borde ha mer stora stenar.

• Haha
Hoajajajbuff
  • Laddar…
Har tyvärr inga bra bilder på min kattlåda. Jag anlade en mindre "grusplan" (ca 15 × 15 m) med markduk och stenmjöl. Tanken är att där ha odlingslådor byggda av marktegel. Hittills har jag bara byggt en låda, så det har inte blivit så mycket odlande än. Däremot har grusplanen blivit otroligt populär bland traktens katter. Vi får se om jag någonsin lyckas återerövra den. Årets projekt är att bygga några fler odlingslådor och, om orken räcker, en spaljé som avgränsning mot grannen. Först ska det dock rensas ogräs.
Finns gott om dofter katter inte alls gillar. Citrus, t ex. Lavendel och andra starkdoftande kryddor. En liten kryddträdgård just där, med rosmarin, timjan, lavendel, oregano, mynta (mynta sprider sig lätt nåt jävligt, så viss försiktighet), skulle nog lösa kattproblemet. Dessutom rådjurssäkra.

• Gilla
Hoajajajbuff
  • Laddar…
Lägg ut bomullstussar dränkta i 24% ättika, då håller katterna sig borta

• Gilla
Hoajajajbuff
  • Laddar…
J jehr skrev:
Man kan köpa vitpeppar och strö ut där man inte vill att katter ska vistas.

Häftiga projekt, det är manligt med stora stenar, du borde ha mer stora stenar.
😂😂😂

Är det kanske ännu mer manligt med en bastu på en stor sten?

• B10.png
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Åboen1 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.