På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Vad det kostar att måla om fasaden beror inte bara på vem som målar, hur stort huset är och vilken typ av färg du väljer. Här går vi igenom alla de faktorer som styr vad totalpriset hamnar för att måla om fasaden.
Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att måla fasaden?
Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att måla fasaden?
Ni har fel vad gäller färgåtgång för linoljefärg: detta gäller:
Vid första strykningen suger linoljefärgen in ordentligt i underlaget. Räkna med ca 10-15 kvm/liter. Vid andra strykningen suger den inte lika mycket och det går åt mindre färg. Vid sista strykningen kan du oftast räkna med att linoljefärgen täcker ca 18-20 kvm/liter.
Vid första strykningen suger linoljefärgen in ordentligt i underlaget. Räkna med ca 10-15 kvm/liter. Vid andra strykningen suger den inte lika mycket och det går åt mindre färg. Vid sista strykningen kan du oftast räkna med att linoljefärgen täcker ca 18-20 kvm/liter.
Att välja en dyrare fasadfärg är absolut ingen garanti för att den är bättre än en billig:
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-utomhusfarger?icmp=k1_fargtest
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-utomhusfarger?icmp=k1_fargtest
Vår kåk som syns på två bilder i artikeln hade vi planerat ta tre veckor. Drog över två dagar från tidsplanen vilket berodde på att det var så varmt fram tills midsommar 2023 så väldigt tidiga mornar och kvällarna var det enda som fungerade i målningsväg. Frugan tog ledigt en vecka och resterande gjorde vi utanför arbetstid. Lånade ställning gratis som täckte en sida åt gången. Mycket skrapande men förvånansvärt få ställen vi fick byta virke på. Växthus, verkstad, bastu, vedbod och förråd fick vänta tills sensommaren då det intensiva regnandet hade upphört men de var bättre underhållna så det gick hyfsat snabbt.
Målade om förra våren huset.
Väldigt tur med väder och ville inte lägga semestern på måla huset utan umgås med familj. Var f-ledig så fick min egentid med penseln när frun kom hem.
Ca 150kvm yta.
Ersatte rötskadade eller övrigt skadade brädor. oljade nedre ändar alltid.
Sedan mestadels tvätt av fasad på kvällarna, skarp dagen efter på lunchen när barn sov. Därefter målning när frun kom hem.
La nog runt 180 timmar med allt samt att man byggde och rev ställning. Fick hjälp med ställningen av min far eller kompis.
Övrigt gjort själv allt.
Målade två gånger gamla brädor och tre gånger nya.
Köpte färdiggrundade brädor. Tiden man sparar är lätt värt de få kronor.
Oljade alltid alla snittytor och ändar.
Ett bra tips är att göra det metodiskt. Köp kvalitetspenslar och tillbehör.
Sedan åk till Norge och köp färg!
Målade med Jotun Optimal. 10 liter kostade förra våren 1450 SEK.
Fönsterfärg 3liter var dock billigare i Sverige.
Totalt så tror jag vi hamnade på runt 20’000. Färg, olja, penslar, tejp, bränsle med mera.
Ställningen lånade jag av en bekant. Nej, säkerheten var inte rätt, så undviker diskussion om detta.
Väldigt tur med väder och ville inte lägga semestern på måla huset utan umgås med familj. Var f-ledig så fick min egentid med penseln när frun kom hem.
Ca 150kvm yta.
Ersatte rötskadade eller övrigt skadade brädor. oljade nedre ändar alltid.
Sedan mestadels tvätt av fasad på kvällarna, skarp dagen efter på lunchen när barn sov. Därefter målning när frun kom hem.
La nog runt 180 timmar med allt samt att man byggde och rev ställning. Fick hjälp med ställningen av min far eller kompis.
Övrigt gjort själv allt.
Målade två gånger gamla brädor och tre gånger nya.
Köpte färdiggrundade brädor. Tiden man sparar är lätt värt de få kronor.
Oljade alltid alla snittytor och ändar.
Ett bra tips är att göra det metodiskt. Köp kvalitetspenslar och tillbehör.
Sedan åk till Norge och köp färg!
Målade med Jotun Optimal. 10 liter kostade förra våren 1450 SEK.
Fönsterfärg 3liter var dock billigare i Sverige.
Totalt så tror jag vi hamnade på runt 20’000. Färg, olja, penslar, tejp, bränsle med mera.
Ställningen lånade jag av en bekant. Nej, säkerheten var inte rätt, så undviker diskussion om detta.
Och om man inte vet när det målades? Det kan ju se dassigt ut länge och ändå skydda.
Sen stör jag mig på ockerpriserna på färg. Brorsan fick pris på 30 000kr på flugger. Då bad han att få sin chefs rabatt (han är snickare). Då plötsligt fick han färgen för halva priset. Så numera är han familjens officiella färgutköpare..
Sen stör jag mig på ockerpriserna på färg. Brorsan fick pris på 30 000kr på flugger. Då bad han att få sin chefs rabatt (han är snickare). Då plötsligt fick han färgen för halva priset. Så numera är han familjens officiella färgutköpare..
Som referens till vad som uppfattas som en ”galen” offert ovan om 570 timmar så landade min ommålning av fasad på 500+ timmar.
20-talshus med boarea på cirka 200 m2. 9+ meter till nock.
All lockpanel är bytt.
Ca 10% av bottenbrädorna.
Renovering av tre lunettfönster.
Rivning och byggnation av ställning.
Diverse plåtarbeten.
Delade upp jobbet under tre somrar för att mäkta med. Gjort allt själv.
Jag hade en offert på 400 000 (exklusive fönster). Landade på strax under 100 000 inklusive varenda pensel och ställningshyra.
20-talshus med boarea på cirka 200 m2. 9+ meter till nock.
All lockpanel är bytt.
Ca 10% av bottenbrädorna.
Renovering av tre lunettfönster.
Rivning och byggnation av ställning.
Diverse plåtarbeten.
Delade upp jobbet under tre somrar för att mäkta med. Gjort allt själv.
Jag hade en offert på 400 000 (exklusive fönster). Landade på strax under 100 000 inklusive varenda pensel och ställningshyra.
Hej
Det här visar egentligen hur svårt det är att jämföra offerter enbart utifrån pris eller antal timmar. Två offerter kan skilja väldigt mycket och ändå båda vara rimliga – beroende på vad som faktiskt ingår.
När man jämför offerter brukar jag alltid börja med omfattningen. Ska gammal panel bytas? Ingår ställning, plåtarbeten, fönsterrenovering, skrapning, grundmålning och antal strykningar? Först när det är tydligt går det egentligen att avgöra om priset är högt eller lågt.
Jag arbetar med att granska offerter inför byggprojekt och det är förvånansvärt vanligt att två offerter ser likvärdiga ut på sista raden men innehåller helt olika omfattning och villkor. Därför är det minst lika viktigt att jämföra innehållet som själva priset.
lycka till
Det här visar egentligen hur svårt det är att jämföra offerter enbart utifrån pris eller antal timmar. Två offerter kan skilja väldigt mycket och ändå båda vara rimliga – beroende på vad som faktiskt ingår.
När man jämför offerter brukar jag alltid börja med omfattningen. Ska gammal panel bytas? Ingår ställning, plåtarbeten, fönsterrenovering, skrapning, grundmålning och antal strykningar? Först när det är tydligt går det egentligen att avgöra om priset är högt eller lågt.
Jag arbetar med att granska offerter inför byggprojekt och det är förvånansvärt vanligt att två offerter ser likvärdiga ut på sista raden men innehåller helt olika omfattning och villkor. Därför är det minst lika viktigt att jämföra innehållet som själva priset.
lycka till
Klicka här för att svara






