Hej,
Planerar att köpa en avstyckad tomt på icke planlagt område. Vill bygga en enkel stuga som fritidshus. Håller på att söka bygglov, ska skicka in alla ritningar som behövs.
Jag har ingen stor budget - max 500-600 tkr för en enkel stuga 30-40 kvm (exkl avstyckning o bygglov), utedass till att börja med (förbränningstoa så småningom), gråvattenavlopp, plintar eller gjuten grund, egen brunn och solceller. Göra det mesta av isolering, gipsning och målning inomhus själv. Går det med ens med denna tighta budget? Attefallshus verkar dyrt men vet också att det är dyrt med total entreprenör. Byggsats fr byggmax kan det vara ngt?
Börjar misströsta att det är realistiskt.
Planerar att köpa en avstyckad tomt på icke planlagt område. Vill bygga en enkel stuga som fritidshus. Håller på att söka bygglov, ska skicka in alla ritningar som behövs.
Jag har ingen stor budget - max 500-600 tkr för en enkel stuga 30-40 kvm (exkl avstyckning o bygglov), utedass till att börja med (förbränningstoa så småningom), gråvattenavlopp, plintar eller gjuten grund, egen brunn och solceller. Göra det mesta av isolering, gipsning och målning inomhus själv. Går det med ens med denna tighta budget? Attefallshus verkar dyrt men vet också att det är dyrt med total entreprenör. Byggsats fr byggmax kan det vara ngt?
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Det ska vara fullt görbart. Byggde min 30kvm förra året för ca 200k. 200mm isolering runtom, en 15kvm altan, begagnad kamin, 6st begagnade solpaneler med batterier. Victron regulatorer och inverter. Kan du snickra själv är det inte speciellt svårt, bara tidskrävande. Hade dock en egen minigrävare för plintarna men de är inte vansinnigt dyra att hyra. Dock ej rinnande vatten och stenkista som avlopp.
Allt beror på valet av material. Billig innerpanel och golv från byggmax så blir det billigare. Ikea har tex ett väldigt prisvärt köksystem nu, tror de gick på 5000kr för mig.
Allt beror på valet av material. Billig innerpanel och golv från byggmax så blir det billigare. Ikea har tex ett väldigt prisvärt köksystem nu, tror de gick på 5000kr för mig.
Tack! Det låter ju positivt. Byggde du helt själv eller byggsats? Hur gjorde du med ritningar och mark ritningar köpte du den tjänsten?E Emil Olofsson1 skrev:Det ska vara fullt görbart. Byggde min 30kvm förra året för ca 200k. 200mm isolering runtom, en 15kvm altan, begagnad kamin, 6st begagnade solpaneler med batterier. Victron regulatorer och inverter. Kan du snickra själv är det inte speciellt svårt, bara tidskrävande. Hade dock en egen minigrävare för plintarna men de är inte vansinnigt dyra att hyra. Dock ej rinnande vatten och stenkista som avlopp.
Byggde i lösvirke, dock har jag byggt förrut så är enkelt för mig. Men samtidigt är det inte svårt heller så länge man följer byggnadsregler. Takstolar brukar jag beställa från närmaste firma men brukar vara prisvärt att beställa stommen färdigt om man känner att det är ett för avancerat projekt.M MirjamRH skrev:
https://www.lundqvisttravaru.se/ Brukade jag ta ritningar ifrån men de verkar tyvärr tagit bort den funktionen men du kan ju kika deras byggsystem.
Situationsplan gjorde jag själv bara med linjal och penna. Du kan skriva ut kartor i rätt skala på https://minkarta.lantmateriet.se/
Har kvar ritningar på en 30kvm om du behöver.
👌🙏E Emil Olofsson1 skrev:Byggde i lösvirke, dock har jag byggt förrut så är enkelt för mig. Men samtidigt är det inte svårt heller så länge man följer byggnadsregler. Takstolar brukar jag beställa från närmaste firma men brukar vara prisvärt att beställa stommen färdigt om man känner att det är ett för avancerat projekt.
[länk] Brukade jag ta ritningar ifrån men de verkar tyvärr tagit bort den funktionen men du kan ju kika deras byggsystem.
Situationsplan gjorde jag själv bara med linjal och penna. Du kan skriva ut kartor i rätt skala på [länk]
Har kvar ritningar på en 30kvm om du behöver.
Ja den vore intressant att få se. Kanske ngt jag vill bygga.
Bästa svaret
Skicka ett pm med mail om du vill ha pdf med ritningarna.M MirjamRH skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det går absolut.M MirjamRH skrev:Hej,
Nu är det nästan 20 år sen, så priserna stiger, men min stuga byggde jag för under 300k inklusive tomt
Då en Onsala från CA-boden som grundbyggsats.
https://kfstuga.blogspot.com/
Förutsättningen rä dock att du gör i princip allt själv.
Så fort du tar in hantverkare så tickar notan på snabbt. Så förutom el, som du måste ha behörighet på, och kanske vissa arbeten med maskin så bör du sikta på att göra själv.
så länge du har intresset så är kunskap inte ett hinder tänker jag; Lär dig altleftersom och inse att en del moment kanske behöver göras om/fixas till (dvs ta längre tid) bara
Tack vad intressant! 😊klaskarlsson skrev:
Det går absolut.
Nu är det nästan 20 år sen, så priserna stiger, men min stuga byggde jag för under 300k inklusive tomt
Då en Onsala från CA-boden som grundbyggsats.
[länk]
Förutsättningen rä dock att du gör i princip allt själv.
Så fort du tar in hantverkare så tickar notan på snabbt. Så förutom el, som du måste ha behörighet på, och kanske vissa arbeten med maskin så bör du sikta på att göra själv.
så länge du har intresset så är kunskap inte ett hinder tänker jag; Lär dig altleftersom och inse att en del moment kanske behöver göras om/fixas till (dvs ta längre tid) bara
Allvetare
· västkusten
· 127 inlägg
Om du vill bygga själv är Svenska trä en guldgruva. Här kan du välja olika storlekar och få ut ritningar, kaplista, materialspec (som du kan skicka till bygghandeln för offert) eller bara bli inspirerad.
De har även instruktiva filmer som visar hur lätt allt är
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan/
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/attefallshuset/
De har även instruktiva filmer som visar hur lätt allt är
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan/
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/attefallshuset/
Tack ska kolla är dock bara inne på att göra det enklaste själv, tror jag.lyckograbben skrev: