Har haft Swedbank sedan urminnes tider. Fick 0.09 sÀnkning pÄ bolÄnerÀntan, de gillar verkligen premiera trogna kunder.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Har haft Swedbank sedan urminnes tider. Fick 0.09 sÀnkning pÄ bolÄnerÀntan, de gillar verkligen premiera trogna kunder.
Om du haft det sedan urminnes tider sÄ verkar deras tes fungera. Inte vÀrt att göra onödigt mycket för lojala kunder, dom Àr det ÀndÄ. Men för att vinna nya kunder sÄ mÄste man ge bra rabatter.

TrÄkigt men sÄ Àr det nog de tÀnker.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Swedbank var totalt ointresserade nÀr vi som nyexaminerade behövde bolÄn, sÄ det har vi aldrig frÄgat dem om efter det.

Sparkonton hos dem har 0% rÀnta.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Varför envisas folk med att fortsÀtta vara kunder hos storbankerna trots att de har de sÀmsta villkoren?

• Gilla
BĂ€sterortarn och 7 till
  • Laddar…
För att det Àr ett jÀkla projekt att byta?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Är det? Det Ă€r ju inte förbjudet att ha flera banker.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det? Det Ă€r ju inte förbjudet att ha flera banker.
Om jag ska sluta fortsĂ€tta vara kund hos dem mĂ„ste jag byta. 😉

AnvÀnder dock inte dem till bolÄn, sparkonto eller fonder.

13th Marine 13th Marine skrev:
För att det Àr ett jÀkla projekt att byta?
Är det verkligen det? Det Ă€r nog mer vad folk tror Ă€n hur det faktiskt Ă€r.

För egen del bytte jag lÀnge bolÄnebank vart femte Är eller sÄ frÄn första bostadsköpet. Ibland av service- ibland av rÀnteskÀl.

Har nu övergÄtt till bank med automagiska rabatter. Lite sÀmre villkor, man man slipper prata med en okunnig banksÀljare en gÄng om Äret för att fÄ behÄlla sin rabatt.

Det allra minsta man borde göra om man Àr missnöjd med sin rÀnterabatt Àr att begÀra ut ett amorteringsunderlag frÄn banken. DÄ ringer deras klockor om att man Àr pÄ vÀg och sÄ erbjuds man normalt bÀttre villkor för att stanna.

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Alla banker Àr skyldiga att redovisa snittrÀnta de ger ut. Bara jÀmföra alla och inte nöja sig med nÄgot dÄligt.

Swedbank har snitt pÄ 2,77% och listrÀnta pÄ 3.89% sÄ ska du ha en rÀnterabatt pÄ 1,12% för att fÄ samma snitt.

Rabatten gÀller i 12 mÄnader. LÀgg in i kalendern sÄ du kontaktar banken och sÀtter nÀsta rabatt i tid.

Har du 300.000 i lÄn pÄ en liten stuga sÄ kanske du fÄr nöja dig med nÄgot sÀmre Àn snittet. Har du 8 miljoner i lÄn pÄ en 15 miljoners villa, bra inkomster och bra historik sÄ bör du ha bÀttre Àn snittet.

SÀnkte de frÄn din förra rabatt pÄ 2.69% till 2,60% sÄ var nöjd.

SÀnkte de frÄn 3.89 till 3,80% tackar jag i egenskap av aktieÀgare med nÄgon Ärslön i Swedbank dig för ett bra rÀntenetto för banken. Du bör kunna fÄ en förklaring varför de har dig som kassa-ko mer Àn bara för att de bevisligen kan.

https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/bolanerantor.html

• Gilla
BĂ€sterortarn och 2 till
  • Laddar…
NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Är det verkligen det? Det Ă€r nog mer vad folk tror Ă€n hur det faktiskt Ă€r.

För egen del bytte jag lÀnge bolÄnebank vart femte Är eller sÄ frÄn första bostadsköpet. Ibland av service- ibland av rÀnteskÀl.

Har nu övergÄtt till bank med automagiska rabatter. Lite sÀmre villkor, man man slipper prata med en okunnig banksÀljare en gÄng om Äret för att fÄ behÄlla sin rabatt.

Det allra minsta man borde göra om man Àr missnöjd med sin rÀnterabatt Àr att begÀra ut ett amorteringsunderlag frÄn banken. DÄ ringer deras klockor om att man Àr pÄ vÀg och sÄ erbjuds man normalt bÀttre villkor för att stanna.
Jag tÀnker pÄ den bank som jag har "bankfunktionen" hos.

BolÄnet har vi hos en bank som jag upplever gav god service och att jag slipper jiddra rabatter hos, SBAB.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tÀnker pÄ den bank som jag har "bankfunktionen" hos.
Nu var det ett tag sen jag ”bytte” bank helt, men Ă€r det sĂ„ mycket mer Ă€n en handfull stĂ€llen (lönesystem, Skatteverket, FörsĂ€kringskassan, nĂ„gon förening man gör utlĂ€gg för och nĂ„gra till) dĂ€r nytt konto behöver registreras och sen behöver e-fakturor flyttas över.

NÄgon/nÄgra timmars jobb kanske, men vÀl vÀrt det om man kÀnner sig blÄst av nuvarande bank. Plus att man som sagt inte mÄste flytta allt. Det kostar ju sÀllan nÄgot att ha kvar nÄgra gamla bankkonton.

Fler borde byta huvudbank oftare.

Nu var det ett tag sen jag ”bytte” bank helt, men Ă€r det sĂ„ mycket mer Ă€n en handfull stĂ€llen (lönesystem, Skatteverket, FörsĂ€kringskassan, nĂ„gon förening man gör utlĂ€gg för och nĂ„gra till) dĂ€r nytt konto behöver registreras och sen behöver e-fakturor flyttas över.

NÄgon/nÄgra timmars jobb kanske, men vÀl vÀrt det om man kÀnner sig blÄst av nuvarande bank. Plus att man som sagt inte mÄste flytta allt. Det kostar ju sÀllan nÄgot att ha kvar nÄgra gamla bankkonton.

Har man 2-3 storbanker och 1-2 nishbanker sÄ Àr det inget behov av att "byta"

Man ska dÄ inte bara ha en bank, det hade man nÀr man var 15Är.

• Gilla
BĂ€sterortarn och 2 till
  • Laddar…
HÄller i allt vÀsentligt med, men att flytta med lönekonton och mÄnadssparande kan vÀl fortfarande vara en fördel i förhandligen med den nya banken och dÄ kan man ju kanske tÀnka sig att göra det om man fÄr nÄgot för det.

Men som sagt, i allt vÀsentligt hÄller jag med om att man inte bör efterstrÀva att vara trogen en bank.

Ossian K Olsson
”Byt inte bank! Skaffa en till”

Det var en reklam för lÀngesedan. Genial. Jag har nog 4 olika banker.

En funderar jag pÄ att avsluta. DÄ hade jag gjort sÄ att jag bara flyttat över alla pengar frÄn den banken och Àndrat lönekontot frÄn dom. Ghostat dom och sen sagt upp allt. Inte krÄnglat med att de ska flytta pengar och sÄnt.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…

Jag har tÀnkt byta flera gÄnger, men aldrig fÄtt tummen ur, oftast kommer jag inte förbi "vad ska jag ha istÀllet".

Men ett steg i att lÀmna nuvarande bank Àr att gÄ över till kreditkort hos extern bank.

Å andra sidan lĂ€r vi behöva gĂ„ genom det ordentligt nĂ€r vi flyttar och kommer behöver skaffa konto till verksamheten osv.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.