P
Har några gängade hål, M6 som jag vill skruva fast en tunn plywood i. Letar efter markeringsstift med M6 gänga som jag kan skruva i hålen och sedan hålla plywooden framför och trycka till för att få en markering. Finns det överhuvudtaget att köpa ? Har för mig att jag sett det någonstans men nu hittar jag inga. Den ska ju se som ett skruvstift fast mycket kortare.

• Gilla
DAG325
  • Laddar…
Funkar det inte med en stoppskruv av lämplig längd?

• IMG_8709.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
P
Jo det skulle ju gå bra. Hade ju varit bäst om det fanns möjlighet att sätta i en skruvmejsel.
Alternativet är ju att såga av huvudet på några skruvar och sedan slipa till dem.

• Gilla
dajmx
  • Laddar…
Rickard.
Eftersom det är plywood så kan du använda andra änden av stoppskruven för att märka
det kommer bli ett tydligt märke ändå.
Eller egentillverkad om du föredrar det.

• Gilla
Grindtorp och 1 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Jo det skulle ju gå bra. Hade ju varit bäst om det fanns möjlighet att sätta i en skruvmejsel.
Alternativet är ju att såga av huvudet på några skruvar och sedan slipa till dem.
Du kan köpa gängstång(Biltema mfl) och kapa av med bågfil. Tar du en gummihammare och bankar på plywooden borde du få märke även om du inte har en spets på gångstången.
Alternativt tar du tex en kartong för att få fram hålbilden och för över det till plywooden.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Svänger förbi järnaffären och ser vad de har. Tack för alla tips.

P
Dett fick bli gängstång vilket fungerade alldeles utmärkt.
20260625_173216.jpg
Skapa konto
20260625_173623.jpg
Skapa konto

• Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
Stilig!

För andra och till nästa gång. Ibland kan det vara enklare att tejpa fast maskeringstejp med klister utåt, markera med penna för hålen och sen trycka till träbiten över tejp så att den fastnar. Mindre exakt men snabbare om man inte har färdiga stift.

• Gilla
Allt går och 2 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Har några gängade hål, M6 som jag vill skruva fast en tunn plywood i. Letar efter markeringsstift med M6 gänga som jag kan skruva i hålen och sedan hålla plywooden framför och trycka till för att få en markering. Finns det överhuvudtaget att köpa ? Har för mig att jag sett det någonstans men nu hittar jag inga. Den ska ju se som ett skruvstift fast mycket kortare.
Spetsiga stopp skruvar finns

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
... men dom är svåra att få dit med spetsen utåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.