Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Fairlane

Många hushåll sugna på solceller

Personligen blir jag rätt tveksam till slutsatser som dras på klimatupplysningen.se. Nu har jag inte läst den här artikeln, men om jag inte missminner mig helt drivs den sidan av en person som inte tror på att människan påverkar klimatet. Artikeln kanske stämmer, men jag blir generellt skeptisk. Det är dock mycket möjligt att jag har blandat ihop sajten med en annan.
    Fairlane · 1h · 10 svar · 453 läst
  2. P

"Omställningen till LED-lampor måste gå fortare"

[citat] Nu har tonårsdottern också ett eget projekt där hon bygger om en lampa från IKEA (SOLBO) till att innehålla lysdioder i flera färger för mys/natt-belysning som hon kan styra via webbläsaren i telefonen. Jag kanske hjälper henne med att göra en Android-app till telefonen också... :D IKEAs lampa har 24V in , så en vanlig buck-converter kan användas för att mata en
    pacman42 · 9h · 175 svar · 11,0k läst
    ·
  3. E

Sofies kaos med VårgårdaHus – så hade det kunnat undvikas

[citat] Varför skulle jag ha öppnat den? Nu vill jag inte ha en diskussion om detta hypotetiska exempel. Men avsikten var att belysa att om företagsstrukturen är svåråskådelig så kommer knappast huvudföretaget undan ansvar.
    elpaco · 11h · 75 svar · 6,1k läst
  4. Redaktionen

Allt om skjutdörrar

Skjutdörren är platsbesparande samtidigt som den gör att du kan behålla en öppen planlösning. Här går vi igenom de olika typerna som finns och vad de kostar. Du kan läsa artikeln här: Allt om skjutdörrar
    Redaktionen · 14h · 0 svar · 44 läst
  5. Redaktionen

Boprisindikatorn fortsätter att backa

SEB:s Boprisindikator fortsätter att sjunka i december. Du kan läsa artikeln här: Boprisindikatorn fortsätter att backa
    Redaktionen · 16h · 0 svar · 52 läst
  6. hsd

Kommun råkade sälja sin brandstation

Det vill Du allt gärn veta Skapa en ny tråd då detta inte har med brandstationen att göra.
    hsd · 1d · 85 svar · 8,6k läst
    ·
  7. S

Försäkringar när du bygger nytt hus

Redaktionen - vad säger lagen om att skyddet måste gälla felavvjälpning? Är det ändå de 10% det handlar om totalt sett? Eller har man rätt till extra ersättning för avhjälpning? I vårt fall har vi haft fullständigt inkompetent entreprenör på grundläggningen med resultat att båda grunderna har varit tvungna att rivas o göras om. Gar-bo ersätter maximalt 10% av entr.beloppet
    Sunken#14 · 2d · 12 svar · 3,8k läst
  8. Fulkemisten

Kyrka med magnifik vinkällare

[citat] Va?
    Fulkemisten · 2d · 22 svar · 2,1k läst
  9. mats_hulten

När du anlitar utländsk hantverkare

[citat] Om firman har VAT-nummer söker du upp bolaget i VIES-basen och säkerställer det är aktivt, samt ber dem lämna kopior av sina anställdas A1-intyg och pass/ID-kort - sådana måste de ha om de är utsända utomlands. A1 visar vem som är arbetsgivaren samt att denne erlägger deras sociala avgifter i hemlandet. Be även om regbevis samt kolla att den som säger sig företräda firman
    mats_hulten · 3d · 12 svar · 1,9k läst
  10. N

Malmöbor de som trivs bäst i sin stad

[citat] Kanske bidragen?
    Noseone · 3d · 21 svar · 605 läst
  11. M

Arkitekternas skomakeri med medelhavskänsla

Vi som varit med ett tag har bara negativa associationer till Teckomatorp.. Men det finns ju så mycket mer än denna förfärliga historia, som detta underbara hus!!! Grattis!!! ❤️
    Mogg · 3d · 5 svar · 972 läst
  12. H

Träpanel i badrum

Vi har spontad panel på väggarna i badrumet här hemma. Vi gjorde det så när vi renoverade i mitten på 90-talet. Såhär långt är det inga problem med det. Panelen är behandlad med den tidens bastuskydd "saunasatu" tror jag det stod på burken. Bakom handfatet och bakom WC-stolen och bakom tvättmaskinen är det fuktspärr och kakel upp till halva vägghöjden. Bakom duschkabinen är det
    heimlaga · 3d · 20 svar · 1,3k läst
    ·
  13. O

Hushållen överens: Unga har det svårast på bostadsmarknaden

Problemet för många är nog att det bara är storstäder som duger när det kommer till jobb och boende. Det finns ju en liten bit av sverige som inte består av storstäder också. Har bott på små orter där det tillochmed nu går att hitta boende på rimlig tid och det saknas arbetskraft inom många områden. Som jag bodde förut (två år sedan) så låg hyrorna för en stor trea på runt
    OskarJ · 3d · 21 svar · 976 läst
  14. Redaktionen

Bakläxa för företag som tog betalt för jobb de inte utfört

Företag fick betalt för att anlägga stenkista men kopplade istället dagvattenledningen till avloppet. Du kan läsa artikeln här: Bakläxa för företag som tog betalt för jobb de inte utfört
    Redaktionen · 3d · 0 svar · 127 läst
  15. E

Nio verktyg du inte visste fanns

[citat] Vi får se. Jag har tilläggsbetalt nu. Känns ju sådär att köpa en budgetvariant .. :)
    elpaco · 4d · 32 svar · 3,9k läst
  16. KnockOnWood

Felaktig användning av elprodukt vanligast orsak till brand

[citat] Du hade bättre tur än jag, men jag kom dock rätt lindrigt undan: https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrisk-handdukstork-brand-varning.195763/
    KnockOnWood · 4d · 12 svar · 808 läst
  17. KnockOnWood

SCB: ”Priserna stiger sett till senaste 3 månaderna”

jag bor i Halland, där förändringen alltså är 1%. Hur kan man ange detta som något annat än ett troligt/möjligt mätfel? Vad är "osäkerhetsintervallet"? Siffrorna för olika perioder är ju inte helt jämförbara, då det är olika objekt som ingår i dem.
    KnockOnWood · 4d · 1 svar · 131 läst
  18. Alfredo

Mannen med ofrivillig sambo stämmer Skatteverket

[citat] Nej det är oacceptabelt lång tid. Håller med. [citat] Kände bara till tjänsten som förhindrar/försvårar att någon annan ändrar min folkbokföringsadress. Hittar inte denna men söker väl dåligt. Har du någon länk? Hursomhelst är väl problemet i princip löst för de som oroar sig över att få en "inneboende". Det väl bara är att spärra att någon skriver sig på ens
    Alfredo · 5d · 29 svar · 1,9k läst
  19. K

Sophie återställde Södergården till ursprungligt sekelskifte

Hatten av för den återställningen. Otroligt fint! Kul med butiken också!
    Krokkodriljo · 5d · 5 svar · 1,3k läst
  20. A

Amorteringsunderlag - Beställ och sänk bolåneräntan

Intressant, testar detta med.
    A.G · 5d · 12 svar · 2,9k läst
  21. L

Långa bostadsköer ökar i högt tempo

Staten försämrar och fördyrar boende utanför storstäderna och blir sen förvånade över att bostadsköerna blir längre. Ja jisses. Vad blir nästa grej som det inte gick att förespå?
    Lutte · 5d · 1 svar · 133 läst
  22. N

Se över dina brandvarnare

Provat NEXA, Housegard dessutom någon designad skit och nu senast Deltronic. Och jag kan säga att de som fungerar är Deltronic. Dom har brandvarnare med inbyggda batterier som är garanti på i 10 år. Mycket bra. Har dessutom värmedetektor till garaget och pannrum där det alltid var falsklarm tidigare. Skit i byggvaruhusen där det säljs en hel del billigt skräp. Titta på nätet, det
    Nils 72 · 6d · 13 svar · 518 läst
  23. Redaktionen

Svagt sjunkande priser på bostäder

Både hus och bostadsrätter sjunker lite i pris under november månad enligt senaste Mäklarstatistik. Du kan läsa artikeln här: Svagt sjunkande priser på bostäder
    Redaktionen · 6d · 0 svar · 82 läst
  24. lars_stefan_axelsson

Isoleringsmaterial – de vanligaste och de mindre vanliga

[citat] Tja, det kan ju vara både försumbart och stor skillnad samtidigt så det behöver inte vara någon motsats. Dvs, Paroc menar att det sett till användningen, dvs sparad energi, är försumbart (storleksordningen 0.5%), och ekobyggportalen som säger att det går åt mycket mindre energi vill tillverkningen av cellulosa-isolering (särskilt om den är återvunnen och man inte räknar på
    lars_stefan_axelsson · 6d · 52 svar · 3,3k läst
  25. Marlen Eskilsson

Checklista för att bygga hus - artikelkommentarer

Har uppdaterat checklistan med länk till Boverkets söktjänst för att hitta KA.
    Marlen Eskilsson · 7d · 10 svar · 3,2k läst
  26. E

Köpte dyrt trädäck: "Varannan bräda hänger ner"

Ytterligare ett exempel på hantverkare som inte är intresserade av kvalitet. Bara pengar. Branschen behöver professionaliseras!
    e97aer · 7d · 2 svar · 1,5k läst
  27. P

Reducerad bygglovsavgift om byggnadsnämnden drar över tiden

[citat] För de fyra av fem kommuner som sköter sig kommer det istället innebära mer formella processer och mer administrativt arbete vilket kommer göra handläggningstiden längre. Dessutom finns det risk för fler avvisningar och avslag eftersom tiden blir kortare för dialog. Det kommer innebära att mer folk behöver anställas vilket belastar skattekollektivet. Ni som söker bygglov
    PBL-nörd · 7d · 7 svar · 904 läst
  28. pegee

Jämförelse röstassistenter: Amazon Alexa, Google Assistant och Apple Siri

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om hur bra en röstassistent är. Jag har på annan plats i detta forum tagit upp en fråga om (specifikt) Google Home. Men för de som av olika anledningar har svårt att se, eller med händer manövrera saker och ting, är detta en otrolig hjälp. I stället för att hålla på och fumla med knapparna på radion, TV´n eller en väckarklocka så får
    pegee · 8d · 33 svar · 2,6k läst
  29. L

Modern fjällstuga i traditionellt stuk

Snyggt som tusan, jag gissar att man inte är där alla samtidigt så ofta att det stör. Men jag förstår inte varför man hoppat över stuprör, en smutsig fasad måste väl ändå vara fulare än stuprör?
    Lostmoose · 9d · 14 svar · 1,4k läst
  30. D

Elpriset upp med 8 procent

Känns bra att vi band på 30 öre i 2,5 år förra sensommaren.
    Diablito · 10d · 1 svar · 296 läst
Laddar...