Buildgates
Buildgates: Vem är så korkad så han köper fällkilar på Jula frågade jag mig när jag läste inlägget. Gick sen ut och rotade bland trädfällningsprylarna i garaget. [bild] Ja, ja - minns nu att rejäla tallar fällts med dessa, så kilarna har uppenbarligen fyllt sin funktion. Tror jag behåller dem!
32 svar · 3,4k läst
·
B
billy_baver: [citat] En lägenhet utan blomsterlåda ...
54 svar · 5,3k läst
·
H
heimlaga: [citat] I mina kretsar brukar man se det som en fördel att gräset växer magert och dåligt. Det blir mindre att klippa.
18 svar · 1,1k läst
·
J
jocek: "Enligt företagets vd är de flesta kunderna nöjda." Så 51% nöjda och 49% missnöjda, bra det.
15 svar · 1,5k läst
Excel
Excel: Köpte hus första gången 2008 och fick smaka på när elpriserna steg. Man lär sig. När jag flyttade och köpte nytt hus 2013 valde jag att gå en mer framtidssäkrad väg. Elementen kopplades ur, bergvärmen tog plats och jag överdimensionerade medvetet borrhålet med ytterligare femtio meter för fem tusen kronor. Vattenburen golvvärme i hall och badrum knöt ihop helheten och
7 svar · 1,2k läst
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] [bild] 10:de året idag! Tjoho!
33 svar · 5,0k läst
·
P
pmd: [citat] Der går antagligen fortare att värma upp jorden om man släpper ut burkens gas utan att använda den än om man använder gasen på avsett sätt. 😇
113 svar · 9,7k läst
·
U
Utsliten och utdömd: [citat] Det stämmer, tillbyggnaden kan endast göras på huvudbyggnader och inte komplementsbyggnader. Har du flera huvudbyggnader på en tomt kan du bygga ut dem 30kvm (50) var. De flesta tomter med detaljplan har/tållåter bara en huvudbyggnad, så det är ganska ovanligt med fler hus om man typ inte har en jordbrukgård.
70 svar · 15,1k läst
·
B
bjorsi: Nytt kapsnitt är det viktigaste för att få granen må bra. Ps. Det heter Sveriges lantbruksuniversitet, sedan 1977 https://www.slu.se/
10 svar · 605 läst
B
Bästerortarn: Andra har redan tagit upp testens svagheter så ........ Efter att ha testat i princip nästan alla typer av pannor så använde jag nästan uteslutande gamla svenska gjutgärnspannor i mååånga år. Men efter att undertecknad gubbe reagerat mer och mer på vikten så har jag gått över till kolstål. Tycker den delar fördelar med gjutgärn men är smidigare att hantera. Den jag använder
228 svar · 40,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat en lång sidodiskussion om SKR och offentlighetsprincipen till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/skr-och-offentlighetsprincipen.565661/ /Moderator
185 svar · 26,3k läst
·
M
maria01: [citat] ändra du texten nu?
8 svar · 1,1k läst
Guzzi
Guzzi: [citat] Fattar att det suger, men de stora summorna har de ju frivilligt lagt på att driva en juridisk process som de knappast kunde vinna. 1,2 miljoner för att sanera? Som sagt, det är sånt här man har Glyfosat till. Finns de som jobbar med det. Naturligtvis ska de ha betalt men det kan knappast kosta några 1,2 miljoner att spruta den. Och att ingen skulle ha hört talas om Parkslide 2019?
252 svar · 33,7k läst
·
J
Jansson69: [citat] Man brukar prata om hur effektivt det är och Trafikverket har jag för mig har en gräns på -6 grader vill jag minnas som lägsta rekommendaterade saltningstemperatur har aldrig hör eller sett att det saltas i kallare väder än -9 grader..
81 svar · 8,4k läst
·
J
JKrister: Gjorde ljusen av kapade 25-liter dunkar med glödlampa inuti.
9 svar · 3,1k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Alla ventiler är igensatta av föregående ägare som installerade avfuktaren. Men en är nu öppen på en gaveln och sen har jag gjort ett hål under betongen som jag kan krypa in i grunden med hjälp av. Den sätter jag för med en frigolitskiva. Tanken är att göra en permanent skiva med ev en fläkt som jag kan styra uppifrån. Men vi får se.
49 svar · 10,4k läst
·
Redaktionen
Redaktionen: Utbudet av hus till salu har börjat att minska, efter flera år med tuff marknad för säljare. Du kan läsa artikeln här: Färre hus till salu för första gången på tre år
0 svar · 132 läst
B
Bitterhetsakademin: Eskilstuna kommun och Naturskyddsföreningen har nu lagt in en överklagan till Mark och miljööverdomstolen för att förhindra att Senior Material börjar använda metylenklorid efter årsskiftet. Det gäller användning av 1280 ton som företaget fått dispens för.
60 svar · 4,0k läst
N
Nalleman64: Och den 1/1 -26 höjer Vattenfall Eldistribution priserna igen. Upp 14 % både på den fasta avgiften och överföringen. Monopolsvin!
26 svar · 3,9k läst
M
Martin Lundmark: Hej I tidningen näringslivet så kan vi idag (26 nov 2025) läsa en artikel med rubriken; ”Sveriges elberedskap underkänns – här är största riskerna” https://www.tn.se/naringsliv/45603/sveriges-elberedskap-underkanns-har-ar-storsta-riskerna/ ”Bara två av tolv punkter får godkänt när det gäller krisberedskapen för elsystemet, enligt en ny rapport från Teknikföretagen.
2 svar · 1,2k läst
makhno_
makhno_: Rävsax. Priserna måste gå upp för att säkra nationalekonomin. Priserna måste gå ner för att säkra nationalekonomin på lite längre sikt. Boende och arbetssituationen är inte bortkopplad från födelsetal. Media och politiken tar helt fasta på att uppgång är positivt. Se vilken inslag som helst om bostadsmarknaden. Samhället ignorerar helt de som inte äger sitt boende. Diskussionen
37 svar · 1,8k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Varför behövde den inte testas förrän media kontaktades?🤔
6 svar · 808 läst
Redaktionen
Redaktionen: Här får du tips på julklappar som passar både den nyblivna husägaren och den som alltid har bott i hus. Låt dig inspireras inför julshoppingen 2025. Du kan läsa artikeln här: 16 tips på julklappar till husägaren
0 svar · 174 läst
G
gmogmo: [citat] Föreslår att du köper 10R borstarna som reservdel och sätter in i din S7. Mycket billigare. Om de mot förmodan inte passar så får du har du en extra uppsättning om du köper en 10R eller 11, 12 eller 13... Enligt min åsikt är problemet på min s6 maxV inte höjden på tröskeln, utan att den vänder precis på trösklar och fastnar eller så kommer den inte åt att städa för
19 svar · 5,8k läst
·
T
tompaah7503: De här falska vedannonserna förekom redan förra året i stor omfattning. Jag anmälde en del men inget hände. Skickade också uppslag till lokaltidningen, de kunde ju skrivit om saken redan då. Med länkar till flera nyskapta konton med i stort sett likadana annonser. Bilder var olika och beskrivningen kunde skilja sig lite åt men allt övrigt samma. Blev ingen artikel, gissar på att vår
5 svar · 938 läst
B
Bästerortarn: Snöskyffel med justerbart skaft rekommenderas i artikeln. Det kan vara ett av dom sämre råden. Har testat både dyra och billiga skyfflar med teleskopskaft och dom håller ALDRIG i längden.
2 svar · 431 läst
A
ajn82: Medellängden har ju dock ökat 1,5 dm sedan 1800-talets mitt
49 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.