Byggahus.se

Artikelkommentarer

1. M
    9m

Krismöte om bostadsbyggandet och byggbranschen

mnils: [citat] En styrränta på 3.5% är långt ifrån extremt snarare lågt historiskt. Jag hittar ingen historik som går tillbaka längre än 80-talet men under hela 80 och 90 talen låg bolåneräntan på 8 - 10%.
    25 svar · 1,2k läst
  2. Redaktionen
    3h

Fina trappor till trädgården

Redaktionen: Byggahus trädgårdsdesigner Cajsa Lundin är en hejare på att designa trappor i utomhus. Här får du Cajsas tips på hur du utformar en bra trappa och även inspiration i form av 12 fina trappor hon gjort. Du kan läsa artikeln här: Fina trappor till trädgården
    0 svar · 46 läst
  3. B
    7h

Inspireras av roliga sommarprojekt från forumet

bakterie: Jag får väl ge mitt tips också, vilket är något jag byggde för flera år sedan. Tyvärr har jag inga bilder från bygget, och den har sedan dess blivit skrot. Jag byggde en trebuchet vid sommarstugan, helt på frihand. Klart barnen ska ha ett medeltida belägringsvapen under sommarlovet. :cool: I brist på egna bilder så länkar jag till några som tagit det lite mer seriöst än vad jag
    1 svar · 105 läst
  4. Redaktionen
    9h

Om gamla pengar …

Redaktionen: Det som följer är inte direkt ett rättsfall, men dock knutet till juridiken, och jag ville inte undanhålla följarna denna lilla pärla. Att Göteborg nu fyller 400 år gör inte tillfället sämre. Du kan läsa artikeln här: Om gamla pengar …
    0 svar · 137 läst
  5. Mikael_L
    1d

Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen

Mikael_L: Rapport från Riksrevisionen - Sverige inte redo att hantera gamla solceller och vindturbinblad https://www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen/kommunikation-och-media/nyhetsarkiv/2023-06-08-sverige-inte-redo-att-hantera-gamla-solceller-och-vindturbinblad.html Kanske inte rätt tråd väl, men jag visste inte var jag skulle kasta in detta, så det fick bli en av alla elpristrådar ... :giggle:
    2,9k svar · 148,4k läst
    ·
  6. D
    2d

Första test visar på dyrare elpriser med nya elsystemet

Daniel 109: Nej då, elstöden kommer att avvecklas. Men visst kommer elpriserna att vara högre än de var förr. Om du inte ser fördelar med en gemensam marknad föreslår jag att du börjar lobba för att vi lämnar EU. Personligen är jag övertygad om att vi skulle förlora stort på det.
    55 svar · 3,6k läst
    ·
  7. Bjor
    2d

22 tillverkare av stekpannor KO-anmälda

Bjor: [citat] Lite överdrivet, men annars får du nog ingen uppmärksamhet. En tesked rapsolja brukar räcka för mig.
    14 svar · 1,7k läst
  8. Hyltran från Veglemyren
    3d

Fällde grannes träd olovligen på annan grannes begäran

Hyltran från Veglemyren: [citat] Visst finns det en skillnad men inte över fyra miljoners skillnad.
    45 svar · 6,9k läst
  9. P
    4d

Då kommer nästa elstöd

Pligg85: Bra netto med 72öre tillbaka på 42öre i kostnad på elhandeln med fast pris. Med nätägarens 30 öre kWh och energiskatt på 49 öre så hamnade vi i november och december på just 49 öre netto. Med månadsavgift hos nätägaren så blev det utslaget 40kr om dagen i november och december för all förbrukning. Billigt. Tur man inte eldade eller snålade. Hade varit onödigt. Detta elstöd
    46 svar · 7,1k läst
    ·
  10. R
    4d

Laddboxen Easee får försäljningsförbud

Robert-san01: Avslag igen i förvaltningsrätten. https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-motgang-for-easee-domstolen-nobbar-laddboxforetaget-igen/2348164
    354 svar · 40,3k läst
    ·
  11. Kalöe
    5d

Ikea rekommenderas åtgärda köksluckor hos husägare

Kalöe: [citat] Hur har det gått med det här? Jag har exakt samma problematik.
    10 svar · 5,9k läst
  12. M
    5d

Snickra en snygg soffgrupp – gör det själv

maria01: [citat] köpa eller göra egna så svårt är det båt folk gör det hela tiden med uda måt
    17 svar · 2,9k läst
    ·
  13. pacman42
    5d

Elprisrekordet slaget igen på kort tid

pacman42: [citat] Jag ligger under snittpriset, väldigt nära det viktade medelpriset under dagen faktiskt (viktat mot solinstrålningen). Min enkla styrning bygger på att jag räknar ut medelpriset på natten (0-6) och sedan aktiverar jag elbilsladdning och uppvärmning av varmvatten alla timmar som ligger under detta i pris. Eventuellt behov utöver detta utförs sedan under natten (1-6). På vintern
    13,1k svar · 558,4k läst
    ·
  14. L
    6d

Välkänd solcellsinstallatör granskas efter flertalet elolyckor

laxen86: https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/arbeta-med-elinstallationer/att-tanka-pa-vid-elinstallationer/installera-solcellsanlaggningar/installera-solceller-vad-galler/ I princip får du inte röra solcellerna om du inte omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Detta är en av dom vanligaste frågorna angående installation av solceller från folk som vill spara på
    29 svar · 3,6k läst
  15. raveper
    6d

Varning för Voltbox - den minskar INTE din elräkning

raveper: [citat] Allt minskar ju mer man dricker. Förutom självförtroendet..
    41 svar · 8,0k läst
    ·
  16. A
    6d

24 saker du kan bygga in i altanen

ajn82: [citat] Vadå, lite klassisk tysk läderporr på storbild på fredagskvällen förhöjer väl varje grannskap
    4 svar · 1,6k läst
  17. Claes Sörmland
    7d

Klimatsmart trädgård – med checklista

Claes Sörmland: Häromkring finns det ju fler hästgårdar än bönder numera och de har alltid ett överskott av fastgödsel som de vill bli av med. Vanligaste källan till skit till trädgårdslandet skulle jag gissa.
    74 svar · 4,0k läst
    ·
  18. M
    7d

8 fällor när du bygger trädäck – experterna varnar

Markarbetaren: [citat] Nu gissar jag lite här men jag har inget minne av att det fanns annat än 22x95 tryckt trall när jag växte upp på 80-talet. Min föräldrageneration (40-talister) byggde bara med denna dimension när det begav sig. Lades med cc40 vill jag minnas. Mina pärons 22x95-altan är 46 år gammal i år. Tvättad och oljad genom åren, ser hemsk ut på ytan men alla brädor är hela. Spikad
    79 svar · 8,2k läst
    ·
  19. Redaktionen
    7d

Så har huspriserna rört sig sista fem åren

Redaktionen: Ny statistik om huspriserna visar vilka län som stått sig bäst 2018-2023. Du kan läsa artikeln här: Så har huspriserna rört sig sista fem åren
    0 svar · 208 läst
  20. Z
    8d

Så mycket betalar riksbankchefen i boränta

Zodde: [citat] Och det var tillåtet för din vän…? Poängen är att du kan inte förbjuda din vän att vara privat involverad i ALLT som blir påverkat av ett räntebesked
    52 svar · 3,9k läst
  21. Jumos
    8d

Allt om att skaffa flaggstång

Jumos: Jag har funderar över vad som är kutym gällande vimpel och vinter. Vi brukar låta vår vimpel hänga uppe även över vintern (mest för att vi inte tänker på den då den alltid hänger där), men på nåt vis tycker jag att det ser lite konstigt ut att ha den uppe även när det är 1 meter snö och mörkt stora delar av dagen. Å andra sidan finns det ju nåt gammalt om att en naken
    16 svar · 8,8k läst
    ·
  22. nikasp
    8d

Solceller har ökat med 160 procent sedan i fjol

nikasp: Sådärja, efter 8 år i huset och 29 grader inne glödheta dagar så blir det skönt med billig kyla sommartid och något som går in ”istället för” solpanelerna vintertid. Daikin Caldo II CRH40. [bild]
    256 svar · 18,9k läst
    ·
  23. rampante
    8d

Ovanmarkspool – stor köpguide

rampante: Absolut dyraste ovanmark-poolen är nog att köpa en PP-pool, och sen gjuta 30cm runt den... men vem gör sånt? /Undertecknad
    5 svar · 1,3k läst
  24. Redaktionen
    10d

Här uppstår de flesta vattenskadorna i hemmet

Redaktionen: Kolla vilka riskområdena i huset är och se hur ditt hem står sig mot statistiken. Du kan läsa artikeln här: Här uppstår de flesta vattenskadorna i hemmet
    0 svar · 220 läst
  25. F
    11d

Test: Älvsbyhus visningshus – styrkor, svagheter och detta ska du vara vaksam på

Fideliox: [citat] Inte på äldre hus.
    51 svar · 7,1k läst
    ·
  26. H
    11d

Känd mäklare häktad

hempularen: Jag har rensat en mängd Off Topic ur tråden /moderator
    9 svar · 3,4k läst
  27. helenvb
    13d

1940-talsvilla av Ralph Erskine i Saltsjö-Duvnäs

helenvb: [citat] Vet du om det finns kort på huset och inredningen och fruktträden i original? Även vad som stod ursprungligen på den grund som finns i nordvästra hörnet av tomten? Jag skulle så gärna få se på DM. Mvh
    18 svar · 2,9k läst
  28. E
    13d

Kubb-match slutade med grannfejd och rättegång

Eld: [citat] Och den som träffade först och tog kål på den andra skulle bli friad eftersom han/hon blev rädd och det därför var motiverat självförsvar.
    7 svar · 1,4k läst
  29. Snigla
    14d

Villa Akleja – ett hus fullt av konst

Snigla: Mysigt hus (vackert).. hemtrevligt och varmt.. (y) Alla tavlor på väggarna i det huset.. får mig och fundera på det där med tavlor på väggen här.. har bott tio år och har kanske satt upp två nya saker på väggen (och det är på den enda träväggen vi byggt).. pga att jag år ett lärde mig att lerstensväggar inte var och leka med (börjar man peta ramlar hela vägen ner typ..) ..
    4 svar · 801 läst
  30. Klaugust
    15d

Flytta först och spara sen med hyrköp

Klaugust: [citat] Så du saknar helt empati om det skiter sig för folk som var ekonomiskt svaga vid köptillfället? Sympatiskt! Jag tycker att man ska försöka vara ödmjuk inför att olika personer/familjer har olika förutsättningar samtidigt som den tid nån verkar i kan vara annan än den man själv kommer från. Det var ju verkligen inte ovanligt med topplån förr, innan kravet på kontantinsats
    8 svar · 1,1k läst
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.