Hej, nu är det ju varmt ute, tillopp och retur är kalla men ändå är fördelaren varm på det silvriga röret och ljummet på fördelaren där vattnet går ut i slangarna och LK motorerna är också varma?

Ska man dra ut sladden nu på sommaren?

Tack för hjälp.
 
  • 20260625_193607.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260625_193615.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har 40⁰ i framledningstemperatur.
Du skulle behöva sänka framledningstemperaturen ut från "pannan".

Ställdon & rumstermostater är normalt egentligen onödiga, det är bättre att justera in hela värmesystemet, dels förinställningen/Kv-värdet i varje radiator-/golvvärmeventil, dels värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har 40⁰ i framledningstemperatur.
Du skulle behöva sänka framledningstemperaturen ut från "pannan".

Ställdon & rumstermostater är normalt egentligen onödiga, det är bättre att justera in hela värmesystemet, dels förinställningen/Kv-värdet i varje radiator-/golvvärmeventil, dels värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Tilloppet är bara 21-22 grader nere vid pannan. (Mätaren till returen funkar ej vid pannan)
Rören precis innan shunten till GV är också kall.

Motorn till shunten känns varm, verkar märkligt?
Testar dra ut strömmen så får vi se.
 
  • 20260625_211509.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En cirkulationspump blir alltid varm när det är igång, den kan bli extra varm om det är för lågt flöde genom den.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En cirkulationspump blir alltid varm när det är igång, den kan bli extra varm om det är för lågt flöde genom den.
Yes verkade vara problemet, får kanske kolla på det där med att ställa in med öppna kretsar.

Tack mvh
 
  • 20260625_212837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.