J Jannebozz skrev:
Det står ju ganska tydligt att han var hos mig i 10-15min.
På vår firma är lägsta timdebitering 1h. Många har så.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man skulle ju ev. kunna tänka sig att uppgiften 1000 kr var en ungefärlig prisuppgift, som bara får överskridas med 15%. Dock lite oklart om servicetekikern får ge en prsiuppgift, om den alltså kian anses som bindande för firman.

Å andra sidan känns 1000 kr som ett orealistiskt lågt pris.
Orealistiskt?
Ett kärl kring 25l ligger på ungeför 600kr ink. moms hos vvs handlarna.

Eftersom TS redan innan besöket nämt att kärlet sannolikt är trasigt är det snudd på ocker att dyka upp utan ett kärl vid servicetillfället.

Tycker 1000:- +/- 15% känns fullt rimligt.

Men yrkesskicklighet och servicekänsla förekommer sällan, speciellt i storstadsregionerna.
 
  • Gilla
TumbaTarzan
  • Laddar…
Fullt rimligt pris. Snyggt gjort att lösa ett byte av expansionskärl på en kvart, vilket proffs. Han hade ju kunnat skruva i två timmar om han velat och fakturerat för det. Då hade du blivit blåst.

Förstår inte dessa resonemang. Det är väl bättre att betala för en timmes jobb om ett proffs löser uppgiften på en kvart än att pröjsa för två timmars arbete om en amatör är där och skruvar i två timmar.

Tydligt att det straffar sig att vara duktig och snabb i sitt yrke.

Är detta dessutom en anställd rörmokare och inte en egenföretagare så sköter han inte heller faktureringen och vet kanske bara att han kostar runt tusenlappen i timmen. Betala och gå vidare om jobbet är fackmannamässigt utfört.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Ja det ser inte jag heller...
Suck…
Nej det är jag som säger att han var där den tiden, jag släppte ju in honom och ut
 
  • Wow
MONTREAL
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Orealistiskt?
Ett kärl kring 25l ligger på ungeför 600kr ink. moms hos vvs handlarna.

Eftersom TS redan innan besöket nämt att kärlet sannolikt är trasigt är det snudd på ocker att dyka upp utan ett kärl vid servicetillfället.

Tycker 1000:- +/- 15% känns fullt rimligt.

Men yrkesskicklighet och servicekänsla förekommer sällan, speciellt i storstadsregionerna.
Jag håller med. Så här i efterhand borde jag ju snarare tagit en offert.
Nöjd med jobbet, men känner att det är ett rejält överpris. Jag blir mest trött på sånt här och dom går ju aldrig några jobb här igen…
 
  • Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
J Jannebozz skrev:
Det står ju ganska tydligt att han var hos mig i 10-15min.
Jo det läste jag. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det.

Det jag menar är att det av fakturan framgår att det krävdes arbete och tid. Rimligen då på andra platser. Restid, tid att köpa in expkärl, osv. Jag har ingen anledning att ifrågasätta fakturan heller.

Det är inte relevant hur länge han är hos dig. Det du får betala för är all den tid han behöver för att lösa bytet. Eller hur tänker du?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Eftersom TS redan innan besöket nämt att kärlet sannolikt är trasigt är det snudd på ocker att dyka upp utan ett kärl vid servicetillfället.
Så kan man inte säga rent generellt.
  • Att köpa in och hämta tar tid och lagra kostar oavsett när det sker.
  • Att dyka upp med ett kärl som inte passar eller behövs är bara en extra kostnad.
  • I slutändan är det den som skall ha delarna som får betala för hanteringen oavsett.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Norrlandet
J Jannebozz skrev:
Service på värmepump.
Flaggade innan att expansionkärl troligtvis trasigt.
Tekniker på plats konstaterade att det var helt paj och behövde bytas.
Under servicen frågade jag vad det kommer kosta, runt 1000kr blev svaret.
fakturan landade på 4100kr (minus servicen).

Förstår ju såklart att det tillkommer arbetskostnad och räknade väl med kanske det dubbla (2000kr) men 4000kr för 10-15min jobb känns magstarkt.
Var han där en gång eller två?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.