6 100 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Blir jag blåst…? Service värmepump…
Orealistiskt?H hempularen skrev:
Ett kärl kring 25l ligger på ungeför 600kr ink. moms hos vvs handlarna.
Eftersom TS redan innan besöket nämt att kärlet sannolikt är trasigt är det snudd på ocker att dyka upp utan ett kärl vid servicetillfället.
Tycker 1000:- +/- 15% känns fullt rimligt.
Men yrkesskicklighet och servicekänsla förekommer sällan, speciellt i storstadsregionerna.
Fullt rimligt pris. Snyggt gjort att lösa ett byte av expansionskärl på en kvart, vilket proffs. Han hade ju kunnat skruva i två timmar om han velat och fakturerat för det. Då hade du blivit blåst.
Förstår inte dessa resonemang. Det är väl bättre att betala för en timmes jobb om ett proffs löser uppgiften på en kvart än att pröjsa för två timmars arbete om en amatör är där och skruvar i två timmar.
Tydligt att det straffar sig att vara duktig och snabb i sitt yrke.
Är detta dessutom en anställd rörmokare och inte en egenföretagare så sköter han inte heller faktureringen och vet kanske bara att han kostar runt tusenlappen i timmen. Betala och gå vidare om jobbet är fackmannamässigt utfört.
Förstår inte dessa resonemang. Det är väl bättre att betala för en timmes jobb om ett proffs löser uppgiften på en kvart än att pröjsa för två timmars arbete om en amatör är där och skruvar i två timmar.
Tydligt att det straffar sig att vara duktig och snabb i sitt yrke.
Är detta dessutom en anställd rörmokare och inte en egenföretagare så sköter han inte heller faktureringen och vet kanske bara att han kostar runt tusenlappen i timmen. Betala och gå vidare om jobbet är fackmannamässigt utfört.
Jag håller med. Så här i efterhand borde jag ju snarare tagit en offert.ARJU skrev:
Orealistiskt?
Ett kärl kring 25l ligger på ungeför 600kr ink. moms hos vvs handlarna.
Eftersom TS redan innan besöket nämt att kärlet sannolikt är trasigt är det snudd på ocker att dyka upp utan ett kärl vid servicetillfället.
Tycker 1000:- +/- 15% känns fullt rimligt.
Men yrkesskicklighet och servicekänsla förekommer sällan, speciellt i storstadsregionerna.
Nöjd med jobbet, men känner att det är ett rejält överpris. Jag blir mest trött på sånt här och dom går ju aldrig några jobb här igen…
Jo det läste jag. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det.J Jannebozz skrev:
Det jag menar är att det av fakturan framgår att det krävdes arbete och tid. Rimligen då på andra platser. Restid, tid att köpa in expkärl, osv. Jag har ingen anledning att ifrågasätta fakturan heller.
Det är inte relevant hur länge han är hos dig. Det du får betala för är all den tid han behöver för att lösa bytet. Eller hur tänker du?
Så kan man inte säga rent generellt.ARJU skrev:
- Att köpa in och hämta tar tid och lagra kostar oavsett när det sker.
- Att dyka upp med ett kärl som inte passar eller behövs är bara en extra kostnad.
- I slutändan är det den som skall ha delarna som får betala för hanteringen oavsett.
Var han där en gång eller två?J Jannebozz skrev:Service på värmepump.
Flaggade innan att expansionkärl troligtvis trasigt.
Tekniker på plats konstaterade att det var helt paj och behövde bytas.
Under servicen frågade jag vad det kommer kosta, runt 1000kr blev svaret.
fakturan landade på 4100kr (minus servicen).
Förstår ju såklart att det tillkommer arbetskostnad och räknade väl med kanske det dubbla (2000kr) men 4000kr för 10-15min jobb känns magstarkt.
Klicka här för att svara