Snickare som fickat lite på fasaden nu, har borrat i betongplintar klädda i eternit, som står som grund på huset. Kanske totalt 10 skruv.

Vi hade dörrarna öppna hemma….

Hur orolig behöver jag var? Sanera hela huset? Har småbarn och blir väldigt orolig..

• Haha
  • Ledsen
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
A Asbestnojan skrev:
Snickare som fickat lite på fasaden nu, har borrat i betongplintar klädda i eternit, som står som grund på huset. Kanske totalt 10 skruv.

Hur orolig behöver jag var? Sanera hela huset? Har småbarn och blir väldigt orolig..
Du behöver sluta noja och gå vidare med ditt liv.

• Gilla
  • Älska
Anotaren och 26 till
  • Laddar…
Du behöver inte vara orolig alls.

• Gilla
Flintylaren och 12 till
  • Laddar…
F
Du behöver inte vara orolig. Dammtorka med våt mopp rummet närmast dörren.
Nu vet du ju att det är eternit i fasaden, så nästa gång går det ju att undvika något liknande.

A Asbestnojan skrev:
Hur orolig behöver jag var?
Inget alls. Eller lika orolig som du är att en meteorit ska träffa ert hus eller över alla avgaser som du och familjen andas in.

A Asbestnojan skrev:
Sanera hela huset?
Nej, men barnen om de slickade upp allt borrdamm.

• Gilla
Anotaren och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så här skriver Arbetsmiljöverket om arbeten med asbesthaltiga material.
[länk]

”Enstaka hål får dock borras utan tillstånd om den totala tidsåtgången är kortare än en persontimme. Detta gäller vid max tre tillfällen per år.”

Det var utomhus och du har inte varit nära. Så du kan nog vara lugn.
Tack, kändes skönt att läsa!

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Nej, men barnen om de slickade upp allt borrdamm.
Tror det generellt anses bättre att slicka i sig asbestdamm än att andas det. Så inte ens det bör ts oroa sig för.

• Gilla
  • Haha
FaffeF och 12 till
  • Laddar…
A Asbestnojan skrev:

Asbest är lite som Parkslide, det har skapat en skräck som inte är i någon proportion mot farligheten.

De som fick allvarliga asbestskador var folk som jobbade i lokaler fyllda med asbestdamm 8 timmar om dagen i flera år. Så att utsättas några enstaka gånger är absolut inget att oroa sig för.

• Gilla
  • Älska
Artemisia och 11 till
  • Laddar…
Du bör nog riva huset!

• Haha
pacman42
  • Laddar…
P Preb skrev:
Tror det generellt anses bättre att slicka i sig asbestdamm än att andas det. Så inte ens det bör ts oroa sig för.
Långt in på sjuttiotalet var det vanligt att de som bryggde eget vin silade det genom en blandning av mald asbest och kiselgur i ett filterpapper för att få bort grumligheten.

• Gilla
Anotaren och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Långt in på sjuttiotalet var det vanligt att de som bryggde eget vin silade det genom en blandning av mald asbest och kiselgur i ett filterpapper för att få bort grumligheten.
Om man följde rådet

"Att lukta på vin avslöjar dess kvalitet och karaktär. Snurra glaset försiktigt, stick ner näsan och ta en djup inhaling"

kanske inte var det bästa för hembryggaren då😉😀

• Haha
  • Gilla
callelo och 1 till
  • Laddar…
F Fri som en fågel skrev:
tacka Gud för att ni är kvar i livet,jag lider med er, sök styrka hos Gud.
I din förvirrade världsbild skapade Gud asbest så det måste vara Guds vilja om man skadas av det.😇

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.