Snickare som fickat lite på fasaden nu, har borrat i betongplintar klädda i eternit, som står som grund på huset. Kanske totalt 10 skruv.

Vi hade dörrarna öppna hemma….

Hur orolig behöver jag var? Sanera hela huset? Har småbarn och blir väldigt orolig..
 
A Asbestnojan skrev:
Snickare som fickat lite på fasaden nu, har borrat i betongplintar klädda i eternit, som står som grund på huset. Kanske totalt 10 skruv.

Vi hade dörrarna öppna hemma….

Hur orolig behöver jag var? Sanera hela huset? Har småbarn och blir väldigt orolig..
Du behöver sluta noja och gå vidare med ditt liv.
 
  • Gilla
Edlunn och 7 till
  • Laddar…
Du behöver inte vara orolig alls.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
F
Du behöver inte vara orolig. Dammtorka med våt mopp rummet närmast dörren.
Nu vet du ju att det är eternit i fasaden, så nästa gång går det ju att undvika något liknande.
 
A Asbestnojan skrev:
Hur orolig behöver jag var?
Inget alls. Eller lika orolig som du är att en meteorit ska träffa ert hus eller över alla avgaser som du och familjen andas in.

A Asbestnojan skrev:
Sanera hela huset?
Nej, men barnen om de slickade upp allt borrdamm.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så här skriver Arbetsmiljöverket om arbeten med asbesthaltiga material.
[länk]

”Enstaka hål får dock borras utan tillstånd om den totala tidsåtgången är kortare än en persontimme. Detta gäller vid max tre tillfällen per år.”

Det var utomhus och du har inte varit nära. Så du kan nog vara lugn.
Tack, kändes skönt att läsa!
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Nej, men barnen om de slickade upp allt borrdamm.
Tror det generellt anses bättre att slicka i sig asbestdamm än att andas det. Så inte ens det bör ts oroa sig för.
 
  • Gilla
  • Haha
Johana1990 och 4 till
  • Laddar…
A Asbestnojan skrev:
Snickare som fickat lite på fasaden nu, har borrat i betongplintar klädda i eternit, som står som grund på huset. Kanske totalt 10 skruv.

Vi hade dörrarna öppna hemma….

Hur orolig behöver jag var? Sanera hela huset? Har småbarn och blir väldigt orolig..
Asbest är lite som Parkslide, det har skapat en skräck som inte är i någon proportion mot farligheten.

De som fick allvarliga asbestskador var folk som jobbade i lokaler fyllda med asbestdamm 8 timmar om dagen i flera år. Så att utsättas några enstaka gånger är absolut inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
Asbestnojan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.