Ville höra om någon har erfarenhet av att åberopa ångerrätt på avtal med hantverkare.

Bakgrund:
Beställde en ventilationsutredning för att få ihop en plan på åtgärder inför ett fönsterbyte. Utredningen kostade några tusenlappar och resulterade i en åtgärdsplan med produkter och ingrepp från företaget i fråga. Fick en första offert på ca 65 tusen. Jag var inte redo att slå till än då det var en hel del annat med att rodda med bygglov osv. Rotavdraget på 50% han komma och jag fick ytterligare ca 5 offertförslag innan jag slutligen signerade avtalet. Då låg priset på 56 tusen efter lite justeringar på den utrustning jag ville ha. Magkänslan sa att det var högt, men jag har letat länge efter någon som kan hjälpa mig med ventilation och tänkte att det var en del specialkompetens inblandat...

Ytterligare 1-2 månader senare är det dags för åtgärd. Hade på telefon blivit informerad om att dom planerat in 3 dagar men att det förmodligen inte skulle ta så lång tid. Väl här så arbetades det ca 12h på plats och installationerna ingav inget förtroende. Exempelvis:
* Ventilationsdon där röret som går mellan inner och ytter-ventil inte var tillräckligt långt, så det "låg" i kanalen
* De befintliga fyrkantiga kanalerna isolerades inte över huvud taget
* Inga fogar runt ventilerna förän jag frågade om det precis innan dom skulle gå, och då hastades det på plats
* Installation av sorbtionsavfuktare på vind var specad till 7000 kr (ren arbetskostnad, avfuktaren var separat kostnad). Det tog inte ens en timme.
* Med facit i hand så var samtliga priser grovt tilltagna (fick ju själv göra färdigt arbetet sedan och alla moment var ju 4x i tiden det faktiskt tog)

Efter åtgärderna hör dom av sig och frågar om allt känns bra. Nej, det gör det inte, och efter lite research så mailar jag och åberopar ångerrätten på avtalet, allt arbete och hårdvara. Jag ger samtidigt ett erbjudande om att betala dom ersättning för det arbete dom faktiskt lagt ner (med en generös timersättning samt att diverse punkter så som uppstartskostnad och transport) samt den hårdvara dom installerat.

Företaget vill inte höra på detta, och fortsätter med att hota med att dom ska komma och ta ner utrustningen (då dom i avtalet skrivit in att dom har rätt att ta ner den, ifall fakturan ej betals, och då fakturera hela beloppet + kostnad för nermontering och slitage). Datumen dom föreslår är 23e dec, 25e eller 31a december. Nu börjar jag bli riktigt irriterad då jag hatar den här typen av fasoner.

Jag påminner dom om att jag åberopat ångerrätt men får på fredag kväll den 19e december ändå ett inkassokrav (som jag också bestridit).

Just nu känner jag mig driven av ren princip och avsky mot den här typ av tillvägagånsätt att jag är redo att ta det så långt som det krävs. Finns dock inte så mycket info om ångerrätt och hantverkare, så tänkte se om fler ville dela sina erfarenheter.

Länkar:
Mål där ämnet tas upp:
https://www.villaagarna.se/globalas...-10-30---overklagad-dom---utan-personnamn.pdf

Artikel i villaägarna:
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/bygg/hantverkare/angerratt-for-hantverkstjanster/

(priser ovan är exkl. rot)

Redigerat:
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
J
Men hur tänker du här, ångerrätt efter utfört arbete? Det tror jag inte är möjligt för då är avtalet bundet och du har ingen lagstadgad ångerrätt. Du måste betala för tjänsten, om det inte finns fel som ger rätt att reklamera.

• Gilla
pontuskarlsson och 8 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men hur tänker du här, ångerrätt efter utfört arbete? Det tror jag inte är möjligt för då är avtalet bundet och du har ingen lagstadgad ångerrätt. Du måste betala för tjänsten, om det inte finns fel som ger rätt att reklamera.
I lagen står det att man har rätt att åberopa ångerrätten även efter att arbete påbörjats såvida man inte blivit informerad om att den nu upphör att gälla, vilket jag inte har. Man är dock skyldig till att ersätta parten för den arbetstids som är lagd. Enligt min tolkning.

Detta tas även upp i rättsfallet jag länkade där ett helt tak hade lagts när ångerrätten åberopats.

Som jag förstår det är lagen till för att skydda mot oseriösa aktörer (t.ex. dörrknackande hantverkare som visar bilder på fel som behöver åtgärdas, men som i själva verket är bilder från andra hus).

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J
benjig benjig skrev:
I lagen står det att man har rätt att åberopa ångerrätten även efter att arbete påbörjats såvida man inte blivit informerad om att den nu upphör att gälla, vilket jag inte har. Man är dock skyldig till att ersätta parten för den arbetstids som är lagd. Enligt min tolkning.

Detta tas även upp i rättsfallet jag länkade där ett helt tak hade lagts när ångerrätten åberopats.

Som jag förstår det är lagen till för att skydda mot oseriösa aktörer (t.ex. dörrknackande hantverkare).
Ja men det står tydligt också att den inte gäller ”Inte heller när hantverkaren är klar” hade det varit så som du önskar så hade det varit katastrof..

Men det du är missnöjd över får du reklamera..

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja men det står tydligt också att den inte gäller ”Inte heller när hantverkaren är klar” hade det varit så som du önskar så hade det varit katastrof..

Men det du är missnöjd över får du reklamera..
Vad är det du läser när du gör den tolkningen? Jag läser:

"Ångerrätt gäller dock inte för avtal om entjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och har gått med på att det inte finns någon ångerrättnär tjänsten har fullgjorts (2 kap. 11 § första stycket 1). Om näringsidkarenhävdar att konsumenten har lämnat ett sådant medgivande harnäringsidkaren att visa detta."

Jag har alltså inte fått information om detta, eller fått möjlighet att uttrycka samtycke eller att gå med på att ångerrätten försvinner när tjänsten har fullgjorts.

Jag tycker tolkningen är mer intressant att diskutera, men vill ändå lägga till att tjänsten INTE fullgjorts, vilket jag hoppas framgår av första inlägget.

• Gilla
  • Wow
ARJU och 1 till
  • Laddar…
J
Ångerfristen börjar dagen efter att du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter du ingick avtalet. Ångerfristen är den tid du har på dig att ångra ett köp. Vid telefonförsäljning har ett avtal ingåtts först efter att du har bekräftat det skriftligt. Kravet på skriftlighet omfattar skriftliga avtal både i pappersform och i elektronisk form, till exempel genom e-post eller sms.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J
benjig benjig skrev:
Vad är det du läser när du gör den tolkningen?

”Tjänsterna som inte omfattas av ångerrätt​

Kommer du överens med en hantverkare om tillbyggnad, reparation eller renovering så kan du ångra dessa hantverkstjänster. Tänk på att ångerrätten inte gäller om du anlitar en hantverkare för att uppföra en byggnad eller fast anläggning i mark eller vatten.

Ångerrätten gäller inte heller när du kontaktar en hantverkare för brådskande reparationstjänster, till exempel när du ringer en VVS-jour för att du har översvämning och får läckan reparerad av en rörmokare. Inte heller när hantverkaren är klar, om du uttryckligen har samtyckt till att hantverkaren börjar jobbet och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när hantverkaren är klar. Ges samtycket i standardvillkor, anses det inte tillräckligt.”

Detta är ur din artikel där det står tydligt och klart att det inte gäller om arbetet är färdigt!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ångerfristen börjar dagen efter att du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter du ingick avtalet. Ångerfristen är den tid du har på dig att ångra ett köp. Vid telefonförsäljning har ett avtal ingåtts först efter att du har bekräftat det skriftligt. Kravet på skriftlighet omfattar skriftliga avtal både i pappersform och i elektronisk form, till exempel genom e-post eller sms.
Jag köper det när det gäller varor, men det här är ju både varor och en tjänst. Har du läst denna text?

"Om du har ångerrätt innebär det att du har upp till 14 dagar på dig att ångra dig. Företaget ska dock informera dig om hur du kan ångra dig innan du ingår avtalet. Missar de det, börjar inte ångerfristen löpa förrän företaget har informerat dig om den. Ångerfristen kan dock aldrig bli längre än ett år. "

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:

”Tjänsterna som inte omfattas av ångerrätt​

Kommer du överens med en hantverkare om tillbyggnad, reparation eller renovering så kan du ångra dessa hantverkstjänster. Tänk på att ångerrätten inte gäller om du anlitar en hantverkare för att uppföra en byggnad eller fast anläggning i mark eller vatten.

Ångerrätten gäller inte heller när du kontaktar en hantverkare för brådskande reparationstjänster, till exempel när du ringer en VVS-jour för att du har översvämning och får läckan reparerad av en rörmokare. Inte heller när hantverkaren är klar, om du uttryckligen har samtyckt till att hantverkaren börjar jobbet och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när hantverkaren är klar. Ges samtycket i standardvillkor, anses det inte tillräckligt.”

Detta är ur din artikel där det står tydligt och klart att det inte gäller om arbetet är färdigt!
Ja, det gör det, men jag tror att du missar att det finns villkor kring det vilket jag försöker uppmärksamma dig på. Vad tror du om dessa? Den gäller, FÖRUTSATT ATT du blivit informerad.

• Wow
  • Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
J
benjig benjig skrev:
Ja, det gör det, men jag tror att du missar att det finns villkor kring det vilket jag försöker uppmärksamma dig på. Vad tror du om dessa? Den gäller, FÖRUTSATT ATT du blivit informerad.
Jag tror inte att detta är vägen för dig att gå, utan i och med att arbetet är utfört så får du reklamera tjänsten..

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Det framgår inte uttryckligen i din text exakt hur signeringen gick till, men det är den avgörande punkten. För att veta om du har rätt att ångra dig (och slippa betala för arbetet) måste vi först reda ut förutsättningarna för avtalet.

1. Hur ingicks avtalet? Skedde det på distans (t.ex. via e-post, telefon, BankID hemifrån) eller var ni fysiskt på hantverkarens verksamhetsställe (eller motsvarande) när ni skrev på? Distansavtalslagen gäller bara i det första fallet.
  2. Fick du korrekt information om ångerrätten? Innan eller i samband med att avtalet ingicks, fick du tydlig information om din ångerrätt samt en standardblankett för att utöva den?
  3. Samtyckte du till byggstart? Om arbetet påbörjades inom ångerfristen (14 dagar), gav du uttryckligen ditt samtycke till detta samt bekräftade att du förstod att ångerrätten går förlorad när arbetet är slutfört?
Dina rättigheter baserat på ovanstående:

Om det är ett distansavtal och de missade att informera om ångerrätten då har du ett mycket starkt case. Om företaget missar informationsplikten förlängs ångerfristen i upp till ett år, dvs 2+52 veckor.

När jag jobbade med de här frågorna på mitt förra jobb stötte jag på fall med balkonginglasning där konsumenten inte hade några invändningar mot jobbet som sådant, men helt enkelt bara ångrade sig, och fick rätt eftersom avtalet gjordes upp över telefon och information om ångerrätt saknades! Det känns möjligen lite kontraintuitivt, men så är juridiken ibland.

Du ska oftast bara lämna tillbaka eller ersätta materialet (vilket du ju redan erbjudit dig att göra).

• Gilla
  • Wow
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
J
Om det vore så enkelt att ångra utfört arbete skulle det vara ett stort och återkommande problem..
Ta tex. Hantverkarformuläret -17 som är tillämpligt i detta fall där tas inte ens ångerrätten upp, tror de flesta förstår att ångra sig innan är möjligt men inte efter avslutat arbete..

https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/01/hantverkarformularet_17.pdf

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det framgår inte uttryckligen i din text exakt hur signeringen gick till, men det är den avgörande punkten. För att veta om du har rätt att ångra dig (och slippa betala för arbetet) måste vi först reda ut förutsättningarna för avtalet.

1. Hur ingicks avtalet? Skedde det på distans (t.ex. via e-post, telefon, BankID hemifrån) eller var ni fysiskt på hantverkarens verksamhetsställe (eller motsvarande) när ni skrev på? Distansavtalslagen gäller bara i det första fallet.
  2. Fick du korrekt information om ångerrätten? Innan eller i samband med att avtalet ingicks, fick du tydlig information om din ångerrätt samt en standardblankett för att utöva den?
  3. Samtyckte du till byggstart? Om arbetet påbörjades inom ångerfristen (14 dagar), gav du uttryckligen ditt samtycke till detta samt bekräftade att du förstod att ångerrätten går förlorad när arbetet är slutfört?
Dina rättigheter baserat på ovanstående:

Om det är ett distansavtal och de missade att informera om ångerrätten då har du ett mycket starkt case. Om företaget missar informationsplikten förlängs ångerfristen i upp till ett år, dvs 2+52 veckor.

När jag jobbade med de här frågorna på mitt förra jobb stötte jag på fall med balkonginglasning där konsumenten inte hade några invändningar mot jobbet som sådant, men helt enkelt bara ångrade sig, och fick rätt eftersom avtalet gjordes upp över telefon och information om ångerrätt saknades! Det känns möjligen lite kontraintuitivt, men så är juridiken ibland.

Du ska oftast bara lämna tillbaka eller ersätta materialet (vilket du ju redan erbjudit dig att göra).
Tack för mycket sakligt och informativt inlägg :)

1. Distans, diskuterades via telefon, avtalet togs emot på mail och signerades digitalt hemifrån. Fick flera offerter på distans innan jag till slut signerade ett.

2. Nej, det fick jag inte. Avtalet jag signerade hade en liten textrad angående det i en separat del av avtalet som heter "allmäna villkor":

Vid distansköp samtycker Beställaren till att tjänsten ska utföras samt att frivilligt avsäga sig all ångerrätt av tjänster enligt dessa bestämmelser enligt 10 och 11 § lag (2205:59).

Men enligt min egen bedömning faller den skrivelsen och räknas inte som ett standardformulär då det är en liten och avskild del från det avtal jag signerat.

Uttdrag ur rättsfallet jag länkat:
Näringsidkarens informationsskyldighet innebär att innan ett avtal ingås skanäringsidkaren ge konsumenten information om bl.a. huruvida och under vilkaförutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor förångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär förutövande av ångerrätten (2 kap. 2 § 9 distansavtalslagen). Det ärnäringsidkaren som har bevisbördan för att informationsskyldigheten harfullgjorts (artikel 6.9 konsumenträttighetsdirektivet).

3. Jag samtyckte väl till byggstart i någon mån då vi bokade in ett datum för start av åtgärder. Jag fick dock aldrig till mig information angående ångerrätten och bekräftade därmed aldrig att jag förstod att den gick förlorad.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Om det vore så enkelt att ångra utfört arbete skulle det vara ett stort och återkommande problem..
Ta tex. Hantverkarformuläret -17 som är tillämpligt i detta fall där tas inte ens ångerrätten upp, tror de flesta förstår att ångra sig innan är möjligt men inte efter avslutat arbete..

[länk]
Tack för dina inlägg hittills Jansson69, önskar dock mer sakliga och faktabaserade tankar för att komma framåt i trådens diskussion. Tror gör man i kyrkan säger jag med glimten i ögat :)

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J
benjig benjig skrev:
Tack för dina inlägg hittills Jansson69, önskar dock mer sakliga och faktabaserade tankar för att komma framåt i trådens diskussion. Tror gör man i kyrkan säger jag med glimten i ögat :)
Lycka till!
Önska får du men du äger inte tråden😉 bara ren info för dig..

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.