rakt09 rakt09 skrev:
sen får man förhålla sig till att en timmes användning av en bensindriven gräsklippare beroende på vad man mäter rapporteras motsvara 15-85 mils utsläpp från en katalysatorrenad bensinbil.
Blir du lika upprörd över en bilförare som kör den sträckan som du blir mot gräsklipparen? Antagligen inte, men att irritera sig på grannar verkar ju nästan vara en sport bland folk. Tänk på att grannen antagligen irriterar sig på något som du inte har en aning om att det är irriterande. Så det jämnar ut sig.
 
G grizzly666 skrev:
Men att köra en motor inställd på bensin på E85 KOMMER att leda till att den får för lite E85!!!
Visa mig en 4-taktsmotor som fått skador pga magerkörning på E85.
Det händer inte.
 
L lbgu skrev:
Blir du lika upprörd över en bilförare som kör den sträckan som du blir mot gräsklipparen? Antagligen inte, men att irritera sig på grannar verkar ju nästan vara en sport bland folk. Tänk på att grannen antagligen irriterar sig på något som du inte har en aning om att det är irriterande. Så det jämnar ut sig.
Håller med.
Så länge man klipper på normala tider och inte svinsent när folk sover så är det ett normalt ljud i ett villaområde.
Stör mig tusen gånger mer på idioter som spelar musik utomhus efter 22.
 
rakt09 rakt09 skrev:
du har rätt. dessbättre är problemet obetydligt, eftersom bensindrivna klippare i vanliga villaträdgårdar redan är ett utdöende släkte. att införa förbud som i kalifornien verkar överdrivet.

precis som upplägget att där trafikarbetet ändå inte längre sker, i våra innerstäder, förbjuda en inom så kort tid som ett par decennier ändå utskrotad bränsledriven bilpark.

(pendling med bil sker idag huvudsakligen mellan förorter, inte mellan förort och centrum. fler rapporteras cykla till sitt arbete i stockholms innerstad än tar bilen)

sen får man förhålla sig till att en timmes användning av en bensindriven gräsklippare beroende på vad man mäter rapporteras motsvara 15-85 mils utsläpp från en katalysatorrenad bensinbil.

vi kanske skulle börja med kameldrivna klippare;)?
Utdöende... var då?
I områden med små gräsmattor?
Både här där jag bor och på landstället är handdragna bensinklippare det vanliga.
Några med de minsta tomterna har batteriklippare eller manuella handdragare.
Annars har folk mest sina gamla sidventilare. Några få har robotar, speciellt de med väldigt plana tomter utan speciellt mycket planteringar, träd och buskar.
Så harmonisk att höra riktiga klippare på avstånd och känna doften av klippt gräs blandat med HC i solstolen eller hängmattan 😀
 
L lbgu skrev:
Blir du lika upprörd över en bilförare som kör den sträckan som du blir mot gräsklipparen? Antagligen inte, men att irritera sig på grannar verkar ju nästan vara en sport bland folk. Tänk på att grannen antagligen irriterar sig på något som du inte har en aning om att det är irriterande. Så det jämnar ut sig.
du har en poäng.

uppskattar våra grannar, och har aldrig blivit upprörd å deras vägnar. hoppas jag inte stör dem i onödan!

har på hemmaplan kört batteriklippare sedan nittiotalet. men de är inte helt ljudlösa de heller. även batteritrimmer och dito häcksax alstrar ljud.

när du nu tar upp det,har jag själv som mer potentiellt störningsmoment en batteridriven lövblås som när man drar på väsnas en hel del. men undviker använda den känsliga tider. även fast den är såpass effektiv att det bara blir några minuter åt gången.

just motorgräsklippare i grannskapet är numera såpass fåtaliga och långt borta från vårt boende att man som huddingebo antyder snarare kan uppleva det lite nostalgiskt. ikväll fram till 22.30 gick det t ex en i fjärran. lite mysigt här, kanske inte där?

det är ändå inte minst miljömässigt något gåtfullt när folk t ex här på bh hävdar att de behöver en bensinklippare till en ordinär villatomt på säg 1000 kvm. har med batteri inte mött några problem med det.

inte heller att i farten ta även våra äldre grannars tomt...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.