24 706 läst ·
457 svar
25k läst
457 svar
Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
På konsumentens sida
· 3 627 inlägg
Den nya soplagen lovar enklare återvinning, men inte för alla. Vi går igenom vad som gäller när Sverige inför fastighetsnära insamling.
Du kan läsa artikeln här: Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Du kan läsa artikeln här: Nya soplagen 2027: det här händer med ditt sopkärl
Det här var katastrof för oss och noll lyhördhet från kommunen. Vi har flera blöjbarn, har aldrig haft en endaste tidning att återvinna men det kärlet är nästan lika stort. Försökte direkt öka tömningarna men kommunen vägrade eftersom det krävde en månads betänkelsetid. En extra månad med blöjsopor som stod. Försökte åka till kommunens återvinningsstationer men de vägrade ta emot även där. Slutade med att vi fick åka till anhöriga i en grannkommun med kvarvarande stora kärl och kasta.
Överlag har kommunen varit otydliga och osammarbetsvilliga i detta. Många grannar som inte fått sitt hämtat för att man råkat kasta ett papper som skulle varit i tidningsinsamlingen i pappinsamlingen och kvar står man med ett otömt kärl i en månad till.
Vi har alltid återvint och tidigare gått till den lokala stationen. Detta har tillfört noll och ingenting men massa huvudvärk, gud ske pris är ena snart blöjfri nu. Mycket dyrare blev det också.
Överlag har kommunen varit otydliga och osammarbetsvilliga i detta. Många grannar som inte fått sitt hämtat för att man råkat kasta ett papper som skulle varit i tidningsinsamlingen i pappinsamlingen och kvar står man med ett otömt kärl i en månad till.
Vi har alltid återvint och tidigare gått till den lokala stationen. Detta har tillfört noll och ingenting men massa huvudvärk, gud ske pris är ena snart blöjfri nu. Mycket dyrare blev det också.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Har haft dubbla fyrfacks i 10år och skulle inte vilja ha nått annat mer än kanske oftare tömning av tunnan med papp och plast.
Hade inget behov av extra tunna för blöjor under barnåren då vi körde tygblöjor, en annan fördel med tygblöjorna är att barnen blev blöjfria tidigt.
Men grannarna verkar ha tagit sig genom blöjbarnsåren utan extra tunna.
Hade inget behov av extra tunna för blöjor under barnåren då vi körde tygblöjor, en annan fördel med tygblöjorna är att barnen blev blöjfria tidigt.
Men grannarna verkar ha tagit sig genom blöjbarnsåren utan extra tunna.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Jag förstår att inte alla har möjlighet att återvinna på närbelägna återvinningsstationer.
Men för mig som har 7 påsar / kärl i huset (2 under diskbänk 5 i smidig lösning i hallen)
Vid veckohandlandet så finns det tom vid mataffären en stor återvinningsstation.
Med detta nya så måste jag bygga ut för en 3:e tunna utomhus.
Riva det befintliga, gräva ut för större plats, köpa markduk, köpa kross, köpa fler marksten, bygga eländet.
Lagom road av detta påhitt.
😡😡😡
Men för mig som har 7 påsar / kärl i huset (2 under diskbänk 5 i smidig lösning i hallen)
Vid veckohandlandet så finns det tom vid mataffären en stor återvinningsstation.
Med detta nya så måste jag bygga ut för en 3:e tunna utomhus.
Riva det befintliga, gräva ut för större plats, köpa markduk, köpa kross, köpa fler marksten, bygga eländet.
Lagom road av detta påhitt.
😡😡😡
Redigerat:
För vår del är det praktiskt med insamlingen nära (vi hade inte problem innan då vi passerade en återvinningsstation så snart vi skulle ut med bilen/handla och hade kunnat ha kvar det så också) men storleken på kärlen gör det lite trångt för oss.
På totalen neutralt skulle jag säga, vi vinner lite på gungorna men förlorar på karusellen istället.
På totalen neutralt skulle jag säga, vi vinner lite på gungorna men förlorar på karusellen istället.
Sedan 10 år har vi haft sopsortering genom färgkodade sop-påsar. Allting åker i samma kärl och sopstationen sorterar sedan allt efter färgen på påsarna. Det är supersmidigt och det är inget problem om man behöver skulle ha blöjbarn som artikeln beskriver eftersom det bara är att öka storleken på tunnan så får allt plats.
Systemet med färgkodade soppåsar gör ju även att flerbostadshus med klassiska sopnedkast inte behöver byggas om utan allt löses i slutet av kedjan. Man kan ju tycka att det systemet borde vara förstahandsvalet för det flesta kommuner av den anledningen.
Systemet med färgkodade soppåsar gör ju även att flerbostadshus med klassiska sopnedkast inte behöver byggas om utan allt löses i slutet av kedjan. Man kan ju tycka att det systemet borde vara förstahandsvalet för det flesta kommuner av den anledningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Flerfackstunnorna har ju en begränsad volym "brännbart", vilket gör att folk "tvingas" till att sortera istället.
Nackdelen med det systemet är ju att sopbilen inte rymmer lika mycket sopor och behöver tömmas oftare samt köra mer. Det går ju inte att kompaktera dessa sopor eftersom påsarna då skulle gå sönder och sorteringen blev ogjord.Janus82 skrev:
Vi har bara haft fyrfack en dryg månad, men det har redan varit struligt och överfullt vid ett tillfälle så vi fick förvara överskottet i garaget. Det nya systemet är säkert bättre för vissa, men för oss som redan hade en bra rutin på plats har det varit en klar försämring.
Vi hade bra lådor i garaget (ihopbyggt med huset) för varje typ av återvinning, så det var enkelt sortera återvinningen inomhus utan behöva gå över en blöt gräsmatta. När nån låda blev full slängde vi den i bilen och tömde i samband med vi veckohandlade (smidigt när återvinningen är på vägen till butiken). Nu behöver vi istället stå utomhus och sortera vad som ska i varje tunna och jonglera de klart osmidiga locken på de nya tunnorna. Kommer behöva bygga nåt tak och fäste/hissanordning för locken för få det någorlunda vettigt framöver. Hade tunnorna bara kunnat vara i närheten av garaget hade det kunnat funka ok, men de hämtas från andra sidan tomten då vi har garaget/infarten från en stickväg.
Det största krånglet/försämringen med det nya systemet är att det baseras på man har en konstant mängd återvinning av varje sort, men ivarjefall vi har radikalt olika mängder. Ibland veckor utan nåt alls och sen mycket på en gång. Om vi fortfarande förväntas sköta överskottet genom köra till nån återvinningsstation (som kommer hamna längre bort när de tas bort/slås ihop) tillför den fastighetsnära tömningen ingenting utom besvär - viljan att återvinna har helt klart minskat nu när det är omständigare.
Vi hade bra lådor i garaget (ihopbyggt med huset) för varje typ av återvinning, så det var enkelt sortera återvinningen inomhus utan behöva gå över en blöt gräsmatta. När nån låda blev full slängde vi den i bilen och tömde i samband med vi veckohandlade (smidigt när återvinningen är på vägen till butiken). Nu behöver vi istället stå utomhus och sortera vad som ska i varje tunna och jonglera de klart osmidiga locken på de nya tunnorna. Kommer behöva bygga nåt tak och fäste/hissanordning för locken för få det någorlunda vettigt framöver. Hade tunnorna bara kunnat vara i närheten av garaget hade det kunnat funka ok, men de hämtas från andra sidan tomten då vi har garaget/infarten från en stickväg.
Det största krånglet/försämringen med det nya systemet är att det baseras på man har en konstant mängd återvinning av varje sort, men ivarjefall vi har radikalt olika mängder. Ibland veckor utan nåt alls och sen mycket på en gång. Om vi fortfarande förväntas sköta överskottet genom köra till nån återvinningsstation (som kommer hamna längre bort när de tas bort/slås ihop) tillför den fastighetsnära tömningen ingenting utom besvär - viljan att återvinna har helt klart minskat nu när det är omständigare.
Jag förstår hur du tänker men det betyder ju bara att man har massor av outnyttjad volym i sina sopkärl. Jag vill tro att vi har ett ganska genomsnittligt hushåll med två vuxna och två barn som inte längre är blöjbarn. Våra sopor består till ca 80-90 procent av plast och papper. Tidningar skickar vi en påse av varannan månad och restavfall blir drygt 1 påse per två veckor. Skulle alla facken vara lika stora så innebär det ju bara att när papper och plast är fulla så ekar resten av facken tomma. Även sopbilen som hämtar alla sopor kommer ju köra runt med helt tomma fack för metall och tidningar.13th Marine skrev:
Fast visst är det en vinst att inga flerbostadshus behöver bygga om sina soprum och alla villaägare även i framtiden kan nöja sig med en soptunna istället för två för att få plats med alla varianter på sopor? Se även mitt resonemang ovan med att tidningar om metall nästan aldrig slängs så även om sopbilen har separata fack där vissa kan komprimeras så kommer ju utrymmet för metall och tidningar att gå tomt vilket är lika onödigt.R roli skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Och jag förstår hur du tänker, dynamisk soptunnevolym vore praktiskt.Janus82 skrev:
Jag förstår hur du tänker men det betyder ju bara att man har massor av outnyttjad volym i sina sopkärl. Jag vill tro att vi har ett ganska genomsnittligt hushåll med två vuxna och två barn som inte längre är blöjbarn. Våra sopor består till ca 80-90 procent av plast och papper. Tidningar skickar vi en påse av varannan månad och restavfall blir drygt 1 påse per två veckor. Skulle alla facken vara lika stora så innebär det ju bara att när papper och plast är fulla så ekar resten av facken tomma. Även sopbilen som hämtar alla sopor kommer ju köra runt med helt tomma fack för metall och tidningar.
Det knepiga är ju då kan man fortsätta låta bli att sortera, eftersom man kan fylla tunnan med osorterat.
Kommer ihåg farsans gnäll när han fick fyrfacks, facket för brännbart var för litet.
Vi är också flitiga sorterare, brännbart är någon enstaka kasse i månaden, den tunnan ställer vi ut var 8-10v.
Tunnan med papp och plast är smockfull när de töms var fjärde vecka.
Hade gärna sett att man växlade tömningsintervall på dem.
Kommunen körde på prov tömning "on demand", men den valda implementeringen var dömd att misslyckas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Vi har en insamling ca500m från huset, sen finns det såklart på väg in till stan också. En 140l tunna för brännbart och en likadan för kompost funkar utmärkt för oss.
Har inte en bra plats för de nya stora tunnorna och rullar ut tunnan så det är lagom kul nu när vi ska få de gigantiska åbäkena.
Har inte en bra plats för de nya stora tunnorna och rullar ut tunnan så det är lagom kul nu när vi ska få de gigantiska åbäkena.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Som jag har påpekat i någon tråd tidigare är det synd att detta inte kombineras med lagkrav om att minska ner på onödiga förpackningar. Då hade man inte behövt lika många tunnor. Nu kommer lagarna visserligen att kicka in här allt eftersom och det kommer sakta att reducera behovet av tunnor. Fler produkter kommer vara tvungna att säljas i refill och mycket frukt och så vidare kommer inte att vara tillåtet att säljas i plastförpackningar som i dag. Den mest onödiga förpackningen som man säljer tandkräm i kommer säkert bestå.
Jag har lyft ut insatsen för tidningar och färgat glas så vi har åtminstone en halv tunna att slänga brännbart i. Hade inte gått annars med alla blöjor som tar plats.