Vi har hamnat i en tråkig sits med polarpumpen.se. Vår luft-luftvärmepump slutade kyla i vår och polarpumpen vägrar hantera det som garantiärende.

Historik:
2021-05-25: Värmepump installerad med 5 års garanti
2026-05-24: Vi använder värmepumpen för KYLA för första gången för året och upptäcker under natten att den inte kyler. På morgonen blinkar det en felkod på innerdelen.
2026-05-25: PÅ DAGEN 5 år efter installation. Vi kontaktar installatören (ett lokalt företag som anlitades av polarpumpen för installation) och påpekar problemet.
2026-05-28: Installatören kommer och felsöker och konstaterar trasig fyrvägsventil och rekommenderar byte av hela utedelen.
2026-05-28: Jag kontaktar polarpumpen och hävdar fel inom garantin.
2026-06-25: Polarpumpens svar dröjer nästan fyra veckor trots påtryckning via telefon och kontaktformulär på deras hemsida.

Vi har mailat lite fram och tillbaka nu under dagen men jag får enbart standardfraser till svar om att garantin redan utfallit och att de inte kan hjälpa oss vidare mer än att hänvisa till serviceställe för reparation (en dyr sådan enligt installatören).
Jag ser det som rent oseriöst agerande från deras sida att inte hantera detta inom garanti med tanke på att felet inträffat inom garantin. Med liten marginal men än dock inom. Jag inser att vi inte kommer kunna komma vidare med dem och går istället vidare via ARN.

Vad ville jag med detta inlägg? Skriva av mig lite. Låta er som läser detta veta hur polarpumpen agerar vid sådana här "gränsfall". Men framförallt undrar jag, bör detta rent juridiskt hanteras inom garantin?
 
Om du köpt den 2021-05-25 gäller en 5-årig garanti till och med 2026-05-24 om det inte framgår något annat av garantivillkoren.
 
Japp och man behöver inte påpeka felet inom garantitiden. Så det går bra att klaga även efter att garantitiden går ut.

https://lawline.se/answers/12576
 
  • Gilla
Fredsod
  • Laddar…
F
F Fredsod skrev:
Vi har hamnat i en tråkig sits med polarpumpen.se. Vår luft-luftvärmepump slutade kyla i vår och polarpumpen vägrar hantera det som garantiärende.

Historik:
2021-05-25: Värmepump installerad med 5 års garanti
2026-05-24: Vi använder värmepumpen för KYLA för första gången för året och upptäcker under natten att den inte kyler. På morgonen blinkar det en felkod på innerdelen.
2026-05-25: PÅ DAGEN 5 år efter installation. Vi kontaktar installatören (ett lokalt företag som anlitades av polarpumpen för installation) och påpekar problemet.
2026-05-28: Installatören kommer och felsöker och konstaterar trasig fyrvägsventil och rekommenderar byte av hela utedelen.
2026-05-28: Jag kontaktar polarpumpen och hävdar fel inom garantin.
2026-06-25: Polarpumpens svar dröjer nästan fyra veckor trots påtryckning via telefon och kontaktformulär på deras hemsida.

Vi har mailat lite fram och tillbaka nu under dagen men jag får enbart standardfraser till svar om att garantin redan utfallit och att de inte kan hjälpa oss vidare mer än att hänvisa till serviceställe för reparation (en dyr sådan enligt installatören).
Jag ser det som rent oseriöst agerande från deras sida att inte hantera detta inom garanti med tanke på att felet inträffat inom garantin. Med liten marginal men än dock inom. Jag inser att vi inte kommer kunna komma vidare med dem och går istället vidare via ARN.

Vad ville jag med detta inlägg? Skriva av mig lite. Låta er som läser detta veta hur polarpumpen agerar vid sådana här "gränsfall". Men framförallt undrar jag, bör detta rent juridiskt hanteras inom garantin?
Sluta handla av dessa skojare? Finns otaliga trådar i forumet.

https://www.byggahus.se/svartalistan/?text=Polarpumpen&kategori=bostad

https://se.trustpilot.com/review/www.polarpumpen.se
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Japp och man behöver inte påpeka felet inom garantitiden. Så det går bra att klaga även efter att garantitiden går ut.

[länk]
Tackar!
Jag skickade vidare och frågade hur de ställer sig till detta. 🙂
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
Som sagt Polarpumpen ingår i samma koncern som bygghemma outl1 osv. De sätter i system att blåsa en del av sina kunder.

Jag tror inte att du skall räkna med att de tar kostnaden även om felet hade uppstått första månaden efter leverans. Det är deras affärsmodell.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt Polarpumpen ingår i samma koncern som bygghemma outl1 osv. De sätter i system att blåsa en del av sina kunder.

Jag tror inte att du skall räkna med att de tar kostnaden även om felet hade uppstått första månaden efter leverans. Det är deras affärsmodell.
Verkar tyvärr så. Mitt hopp står nog till att de följer ARNs rekommendation, om de nu går på min linje.
 
Du kan också vända dig till tillverkaren för eventuellt stöd.

Det fick vi göra då företaget som installerade våra luft/luft-pumpar slutade svara oss då de inte kunde lösa problemen.

Då tog tillverkaren ansvar och lät ett annat partnerföretag felsöka och åtgärda.
 
F
Njingan Njingan skrev:
Du kan också vända dig till tillverkaren för eventuellt stöd.

Det fick vi göra då företaget som installerade våra luft/luft-pumpar slutade svara oss då de inte kunde lösa problemen.

Då tog tillverkaren ansvar och lät ett annat partnerföretag felsöka och åtgärda.
Intressant, i min erfarenhet så tar tillverkaren noll ansvar och lägger allt på installatören.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Intressant, i min erfarenhet så tar tillverkaren noll ansvar och lägger allt på installatören.
Det kan ju bero lite på vilken tillverkare det är.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Intressant, i min erfarenhet så tar tillverkaren noll ansvar och lägger allt på installatören.
Våra är ifrån Daikin och de var väldigt tillmötesgående då vi hade våra bekymmer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har installatören skickat faktura på felsökning och om inte be honom skicka och var noga med att han skriver felanmälnings datum då är du hemma med denna dokumentation
 
Ja, jag kommer kontakta tillverkaren direkt. Har redan varit i kontakt med dem i ett tidigare skede men de hänvisade till service ställe.
Polarpumpen har svarat på nytt att de ”tyvärr inte kan hjälpa mig”. Jaja, man lär så länge man lever. Ska definitivt hålla koll på svarta listan framöver.
 
S Sune i Blekinge skrev:
Har installatören skickat faktura på felsökning och om inte be honom skicka och var noga med att han skriver felanmälnings datum då är du hemma med denna dokumentation
Jag har en arbetsrapport med allt detta men det struntar polarpumpen i.
 
Vad är det dom invänder emot är det garantitiden eller är det felsökningen som sådan? Garantin är ju klockren med datum och arbetsrapport
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.