S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur är det med C.
Jag har fått för mig att de har grävt ner sitt kärnkraftsmotstånd, men jag är inte säker.
Jag är inte heller säker på ifall det bara är smink, eller en riktig kursändring ...
Blir inte klok på det partiet - har gillat dem historiskt, förutom kärnkraften då men det var när jag var ung och obildad så jag brydde mig inte så mycket om den frågan.

Men ända sen Stureplans gänget, och de lockade hipsters har jag avskytt dem.

Tycker att de borde byta namn.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Visst känns det seriöst när brunsåsen tecknar ett hemligt avtal om bygge av kärnkraft.
Vi väljare/medborgare får ingen information om vad det kommer kosta oss varken som konsumenter eller skattebetalare.
Blir väl i bästa fall ett nytt Nuon X 10/100

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var det statligt stöd?
Det första kärnkraftsverket byggdes ju av Sydkraft....
Det första kärnkraftverket (forskningsreaktorn R1 i Stockholm) byggdes av AB Atomenergi och startades ("reaktorn blev kritisk" som det heter) i juli 1954.

AB Atomenergi var delstatligt (57 % statligt ägande vid starten).
R1 producerade inte elektrisk energi kommersiellt, men var ganska viktig för kärnteknikutveckling, kärnkemi och medicinsk radiologi.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
L LaT skrev:
Visst känns det seriöst när brunsåsen tecknar ett hemligt avtal om bygge av kärnkraft.
Vi väljare/medborgare får ingen information om vad det kommer kosta oss varken som konsumenter eller skattebetalare.
Blir väl i bästa fall ett nytt Nuon X 10/100
Det var väl i för sig detta de gick till val på förra valet? Så svårt att kritisera att de gör det de lovade

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad som går och inte går beror hela tiden på vad man är villig att acceptera i övrigt. Om man accepterar att värme i bostaden och varm mat bara är något man får när solen är uppe eller det blåser så går det förstås. De flesta är inte beredda att offra sin bekvämlighet till den graden.
Eller vår industri det som är kvar av den. Det går inte att köra pappersmaskiner med ström lite när vinden blåser; det är kontinuerliga processer som tar en vecka att starta.

Samma med den kanske mest notoriska processen Hall-Héroult-cellerna i aluminiumsmältverk. De får man kasta bort om de får stelna pga strömavbrott. Personalen har 2-5 timmar på sig att tömma cellen annars så är den skrot (en inte helt trivial uppgift). Hela fabriken är alltså skrot vid ett större avbrott.

Detta hände bla i Venezuela och var droppen som ledde till slutet (mer eller mindre) för hela industrin 2019:

The blackout turned off the last cells operating at Venalum and Alcasa, and with them, an entire aluminium factory. The sad new chapter on the rise and fall of an industry that gave Venezuela valuable non-oil exports tells a cautionary tale: if you build an entire cluster on electric power, don’t let that resource disappear.
Så vi vanliga dödliga kan väl klara oss med svajig elektricitet. Men samhället kommer inte att klara den chocken något vidare. Så mycket är beroende av att det alltid finns tillräckligt med el.

• Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
P
B Byggmarodören skrev:
Ingen total siffra, men varit många såna här spridda genom åren:
[länk]
"Vid Stormen Gudrun var ungefär 30 procent av elnätet nedgrävt och ungefär 70 procent i luft. I nuläget har vi ungefär det omvända förhållandet,"
Vi märkte att antalet strömavbrott blev färre och kortare under 2000-talet (1999 – 2011) i södra/mellersta Uppland. Det var, såvitt jag förstod, ett långsiktigt arbete som inte direkt påverkades av stormen Gudrun. Antagligen var det mer angeläget att göra något åt trasiga elledningar där Gudrun drog fram "på riktigt", och då var det förstås klokt att gräva ner. I vårt område var det Vattenfall som ägde elnätet.

P
D daVinci skrev:
Dom verkar helt besinnigslösa när det gäller att sänka tillväxt och levnadsstandard. Det är nog helt enkelt så att med deras vänsterpolitik kommer skattebetalarna inte ens ha råd att subventionera dyra kärnkraftverk.
Det blir knepigt för Magdalena Andersson att bilda regering om inte Kristersson kan.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur är det med C.
Jag har fått för mig att de har grävt ner sitt kärnkraftsmotstånd, men jag är inte säker.
Jag är inte heller säker på ifall det bara är smink, eller en riktig kursändring ...
S+C kommer väl knappast att kunna bilda regering utan stöd från andra partier?

P
S Snikholt skrev:
Jag är rätt övertygad om att oppositionen ”vinner”..

Men jag är precis lika övertygad om att de kommer förlora nästa. Plus att det kommer vara skakigt mandat under tiden.

Återstår bara att se hur mycket kaos det blir.
Det kommer att ta ganska lång tid att bygga nya kärnkraftverk om man bara bygger fyra år i taget med fyra års paus emellan. :-)

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Det var väl i för sig detta de gick till val på förra valet? Så svårt att kritisera att de gör det de lovade
De går jättebra att kritisera det. Inte att de håller ett löfte men att de gör något som är korkat. Jag tycker inte att det är jättekorkat, men jag har en del allvarliga invändningar. Principiellt går det utmärkt att kritisera genomförda vallöften om de är korkade.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eller vår industri det som är kvar av den. Det går inte att köra pappersmaskiner med ström lite när vinden blåser; det är kontinuerliga processer som tar en vecka att starta.
Hur stort problem är sådant i praktiken? Det går ju elkablar kors och tvärs från och till Sverige så import och export av elenergi har väl aldrig varit så lätt som nu?

A ajn82 skrev:
Gick de till val på att blåsa medborgarna/skattebetalarna?
Och så många gick på det...

Säger en hel del om de som röstade på brunsåsen!

L LaT skrev:
Gick de till val på att blåsa medborgarna/skattebetalarna?
Och så många gick på det...

Säger en hel del om de som röstade på brunsåsen!
Jasså, har valarbetet redan börjat?

V videopac skrev:
Jasså, har valarbetet redan börjat?
Och var har du varit?
Inte hört/läst allt vi valfläsk som Tidelaget gått ut med sista tiden?

Nej, här handlar det om det hemliga avtal som brunsåsen tecknat om bygge av ny kärnkraft.
Vi medborgare/konsumenter/skattebetalare får inge info om vad detta kommer kosta oss, och ingen info om ev avtalsvillkor kring om staten vill avbryta detta.

Fundera på hur du skulle reagerat om sossarna gjorde på samma sätt...

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:

Samma med den kanske mest notoriska processen Hall-Héroult-cellerna i aluminiumsmältverk. De får man kasta bort om de får stelna pga strömavbrott. Personalen har 2-5 timmar på sig att tömma cellen annars så är den skrot (en inte helt trivial uppgift). Hela fabriken är alltså skrot vid ett större avbrott.

Detta hände bla i Venezuela och var droppen som ledde till slutet (mer eller mindre) för hela industrin 2019:

Så vi vanliga dödliga kan väl klara oss med svajig elektricitet. Men samhället kommer inte att klara den chocken något vidare. Så mycket är beroende av att det alltid finns tillräckligt med el.
Nej, jag tog bara upp det som de flesta privatpersoner kan relatera till.

Industrin är förstås totalkörd med intermittent kraft. I alla fall den typen av industri. Visst, man kanske kan starta och stoppa vissa saker men vad gör man med arbetskraften om man behöver stoppa pga effektbrist? Permitterar dem? Industrin kommer flytta direkt till en plats där effekttillgången kan garanteras.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.