Har en ny biltema kompostkvarn
https://www.biltema.se/fritid/tradg...Yen-16YiK5hCG10RjH3rk7cgVoxzsatRoCYj8QAvD_BwE
... som har funkat fint och har använts ett antal gånger. Dock har det nu fastnat, det sticker upp en vacker kvast med grenar som fastnat i valsen. Nån som har erfarenhet om hur man får loss det? Har rensat underifrån, provat fram/back, hällt i lite avfettning för att smörja. Ska man prova med diskmedel? Det sitter som berg...
Den är svår att skruva isär, skruvarna är "special", alltså inte kryss, torx, sexkant eller nåt vanligt. I värsta fall får jag väl vänta några år tills det har börjat förmultna...
https://www.biltema.se/fritid/tradg...Yen-16YiK5hCG10RjH3rk7cgVoxzsatRoCYj8QAvD_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
... som har funkat fint och har använts ett antal gånger. Dock har det nu fastnat, det sticker upp en vacker kvast med grenar som fastnat i valsen. Nån som har erfarenhet om hur man får loss det? Har rensat underifrån, provat fram/back, hällt i lite avfettning för att smörja. Ska man prova med diskmedel? Det sitter som berg...
Den är svår att skruva isär, skruvarna är "special", alltså inte kryss, torx, sexkant eller nåt vanligt. I värsta fall får jag väl vänta några år tills det har börjat förmultna...
Bästa svaret
Kan det möjligen hjälpa att justera ut valsens "mothåll" eller vad man ska kalla det...? Det bör väl vara skruvhandtaget som sitter på ena sidan under matningstratten...
Funkar det så justera sedan in mothållet igen så att det har ett korrekt avstånd. Ett för stort gap kan möjligen ha tillåtit grenarna att komma ner och fastna i valsen...
Funkar det så justera sedan in mothållet igen så att det har ett korrekt avstånd. Ett för stort gap kan möjligen ha tillåtit grenarna att komma ner och fastna i valsen...
Har försökt men det sitter också som berg .... Normalt, när man inte har stopp, så går det lätt. Törs inte ta i hårt för jag är rädd att dra sönder vredet (plast).T ToRy skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Dra upp kvisten samtidigt som maskinen backar?
Min erfarenhet säger också att ratten tål en del.
Min erfarenhet säger också att ratten tål en del.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg