3 066 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Varför lyser lampan( LED) fast jag vrider den till off?
Hej.
Har en dimmer i hallen som går till taklampa i vardagsrummet. Som jag nämde I rubriken
Lyser lampan fast jag har stängt av med ratten. Lampan och LED är från Ikea båda dimbara. Två svarta kablar (sammantvinnade) går in "sinus" symbolen en gul kabel går till pil symbolen.
Tacksam för svar
Tack på förhand.
Har en dimmer i hallen som går till taklampa i vardagsrummet. Som jag nämde I rubriken
Lyser lampan fast jag har stängt av med ratten. Lampan och LED är från Ikea båda dimbara. Två svarta kablar (sammantvinnade) går in "sinus" symbolen en gul kabel går till pil symbolen.
Tacksam för svar
Tack på förhand.
Den dimmern är väl inte avsedd för LED.R Rodrigo skrev:Hej.
Tacksam för svar
Tack på förhand.
Måste du ha dimmer?R Rodrigo skrev:
För att det ska fungera behöver du ( en elektriker) dra fram en noll-ledare till dimmern, och skaffa en ny dimmer.
Men du har tur, nollan finns redan där, den blå som går till vägguttaget under
Redigerat:
Man kan ju tycka det OM dimmern har strömbrytare som bryter strömmen helt.K Kane skrev:
Men problemet kan också vara kapacitiv koppling mellan tändtråd och fasledare, lampan drar så lite ström att den lyser lite med bara den svaga ström som kopplas mellan parallella ledare.
Elsäkerhetsverket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte denna. Oklart om kvalite men nu funkar dimmern som de ska.D Dilato skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Dimme...MI7s6xrYmglQMVqA-iAx0jQwXdEAQYHCABEgKqifD_BwE