Grund & Markarbeten
Prodigys: [citat] Om underlaget svarar bra så kan den börja studsa, är underlaget mjukt/flexande så kan man köra i evigheter innan det börjar hoppa.
KiezKicker: [citat] Tack för ditt svar. Jag tätar och ordnar med duk innan jag fyller igen. Listen bör ju ligga på ovansidan av dräneringsskivorna. Kanske kan jag bygga på med några cm dräneringsskiva för att komma upp mot markytan.
fribygg: Vad har det stått på fundamentet? Om det 'tar slut' bara en fot under markytan borde det vara möjligt att lyfta upp det manuellt, prova att snärja med en sling eller kedja och lyft med ett spett eller regel.
Claes Sörmland: [citat] En del cement och 2-3 delar sand fungerar. I princip är det ju betong fast utan stenarna.
sopranos69: Jag har bilat upp och bytt ut avloppet i källaren och nu undrar jag hur tjockt lager av betong man ska ha när det ska gjutas igen?
R_uddh: Hade tänkt att måla om grunden på huset och upptäckte några skador som jag vill åtgärda innan målning. Putsen har spruckit och släppt lokalt på en liten del av ena sidan av huset (tillbyggt -81). Har knackat loss all lös puts och skrapat bort den lösa färgen. Man verkar ha försökt laga med något som jag närmast kan beskriva som torkat tuggummi, på vissa ställen lossnar den
E.Gronlund: Då vi ändå måste justera brunnen och dagvattnet från taket bestämde vi oss för att lägga en dränering på de två sidor av huset som vattnet kom in på. Fick leverans av makadamen idag. Frågade när jag beställde om jag skulle ha singel eller makadam 8/16 otväddad (fanns ej tvättad) . De menade att makadamen räcker gott och väl. Men okunnig som jag är tycker jag att makadamen såg
trenchcoat: Samma tråd som nedan? https://www.byggahus.se/forum/threads/koept-felaktig-fraktion-av-makadam.525041/
Kreacon: Ingen som har nån idé, erfarenhet, åsikt eller tankar?
LPCL: [citat] Så kan det också vara. Jag har inte frågat tidigare ägare än men det kan ju absolut vara en god idé. Ville se här om det var något som någon kunde känna igen orsak till det eller ge råd i hur akut det skulle kunna vara att åtgärda. Tack för svar :)
kneckenbauer: [citat] Är med på hur du tänker. köper nog en avfuktare oavsett eftersome det är något jag kan fixa idag. Angående ventilation så funderar jag på att borra upp ett hål och köra en mekanisk frånluft i det rummet och då få lite flöde av varmluften från övervåningen ner i källaren eventuellt. Tror du det är en vettig lösning eller är det bättre med en miniventilation typ
Kristina J: [citat] Godmorgon, jag har bara pratat med Beijer, och de kunde inte ta hem weber 980 i alla fall, och jag fick inget förtroende för säljaren, men jag ska inte ge upp. Nu har jag förstått att weber 995 är ett bättre alternativ- Det visade sig bli ganska dyrt tillsammans med primer och betonglagning av skador först. Inte dyrt för att få en hel fin trappa, men för mig i dagsläget blir
Claes Sörmland: Ut med stenflis 2-5 mm ovanpå och vibbra. Hålrummen i 8-16 mm är för små för att 2-5 mm ska sippra ned över tiden. Lägg sedan graniten på detta. Det blir väldränerat och du slipper myror.
returen: [citat] kör dum med avfuktare är det obra om du tillför fuktig luft
Thomas_Blekinge: Hålet är stort nog att ta ned mobilkameran och inspektera. Håligheten kan vara hur stort som helst. Om det är begränsat så skulle jag fylla med expanderbetong, den är gjord för precist detta ändamål. Lättflytande och fylla alla ihåligheter underifrån.
Jesper mångsysslare: Ser bra ut lägg som du skrev kalasfalt på det du kommer åt ang röret se bara till så att det inte hänger ned utan ligger jämt o fint med samma lutning som de gamla rören Ska du inte ha någon brunn eller markränna för att leda bort ytvatten när du får en hård asfalt yta eller kan de göra lutning så att vatten rinner åt sidan
JF.: Hej! Finns det någon minsta bredd på kantelement som rekommenderas när dessa kapas? Min platta kommer bli 2,7x5m vilket resulterar i att jag behöver 2st 20cm och 2st 30cm. Bitarna på 20cm ser rätt fjuttiga ut, eller brukar man kapa två element till 70cm istället så man får 70+70 istället för 120+20?
Claes Sörmland: Gräv fram manualen till pumpbrunnen så torde det beskrivas hur ingående avloppsledning ska tätas med en särskild gummidetalj. Kolla att det är rätt gjort eller beställ hem rätt gummidetalj. Har man inte följt instruktionsboken och skurit ett läckande hål si brunnen så blir det svårare... Tec7 för tätning?
Fadi1234: Det räcker inte med ett borrat hål på en tomt. Det måste tas hål i varje hörn där hus är planerat. Problemet är ofta att om inte tar täckande antal borrhål så kan en del av huset stå på berg i dagen och den andra delen står på lera. Jag har varit med om ett sådant husbygge i Trosa när det stack upp berg i dagen och man trodde att huset skulle grundläggas på berg. Men så var
trenchcoat: Personligen så hade jag inte betalat för några extra kostnader som uppstår i samband med att de korrigerar ytan. Hade nog dragit av kostnad för besiktningsmannen också, i synnerlighet om denna hittar några avvikelser.
Dowser4711: Som sagt, det är inte något förvånande värde så här års och troligtvis var det liknande under sommaren tidigare år när pannan körde på lågvarv. Men, jag har samma erfarenheter, att när man bytt olje/vedpanna mot något elektriskt så har man blivit av med uppvärmning i källaren och får mer kondens och ett råare klimat. Rent krasst hade det till stor del gått att lösa genom att
Gallianoman: [citat] På nybyggnadskartan brukar det vara kommunens egna kurvor. (Ganska ”o-exakt” - men säger en del om lutningar och branter..) [det är kommunen som gör NBK - men det har du koll på?] En arbetsfix är en punkt som kommunen sätter ut när de ändå är på plats - alltså en ren service till byggaren…. Bra att utgå från vid lasermätning. Nej, vid utstakning sätter inte den
Henrik121212: [citat] Anledningen är mest troligt att det har samlats vatten på marken under en lång tid, vilket har orsakat erosion i jorden i kombination med att vi varit dåliga på att underhålla trädörrarna osv. Jag vet inte riktigt och naturligtvis är det en bra fråga. Jag försöker själv förklara för övriga släktmedlemmar att detta måste undersökas och fixas av proffs men dom är envisa
baumann81: Hejsan! Har ett gammalt garage där det saknas en syll mellan två dörrar i mitten på byggnaden. Vad är smidigast att göra här? Syllen har till synes legat direkt på mark och golvet på insidan har nog blivit gjutet efteråt. Eftersom syllen är i bättre skick utåt väggen så är det väl markfukt från betongen som skadat syllen från insidan. Skall jag ta bort syllen och skruva dit en
Hampuus: [citat] Tusen tack för snabbt svar! Jag ska försöka få händerna på en brunnsrensare och återkopplar när jag testat det. Efter att ha kollat lite dräneringsvideor på youtube blev jag initialt orolig att det var sättsand som runnit innanför den duk som stenkistan lindas in i, pga att duken lagts på felaktigt. Håller tummarna att brunnsrensaren löser problemet!
cpalm: Verkar svårt att hitta bra förslag på lösningar för tätning av genomföringar i grund under mark. Jag använde själv först asfaltsgrund och ett lager kallasfalt i och runt hålet för att få en bra yta att täta emot, sen gjorde jag själva tätningen med någon sorts butylfog som jag sköt in så djupt jag kunde komma. Dvs en sådan fog som aldrig riktigt torkar, utan förblir mjuk och
z_bumbi: Gör man plintarna bredare så blir de snabbt riktigt tunga och det räcker långt. Det behöver inte vara perfekt betong i hela plinten utan det går att procenta med uppgrävd sten, grovt grus etc. Fast att borra ner för järn i berget innan gjutningen är den rekommenderade metoden. En annan variant är att bygga till stöd på planket, sittbänkar, pergola, alkover etc.
Viktor.J: hej, Jag har sökt runt på byggahus och nätet men fattar nog inte riktigt vad betonghud är och om jag har tagit bort tillräckligt. Jag har ju läst mig till att det är det översta skiktet på betongen och att det är svagare. Därför ska det bort innan man sätter fast något på betongen. Men hur djupt/tjockt är det? Hur vet man om saltsyra räcker? Jag har gjutit en platta som jag ska
FörvirradAkademiker: Hej kära BH, hoppas kunna få lite kloka råd. I startgroparna på att dränera ett hus från 1926 och stötte på den här betongklumpen nedanför berghällen. På denna längden trodde jag det var dränerat för fukt kommer upp längs väggen, men inser att det är säkert under golvet som fukten kommer ifrån. Med det i åtanke, tror ni det räcker med att slänga på betong här så man får