Grund & Markarbeten
spikplanka: Videotips om dränering: https://invidious.materialio.us/watch?v=aFZM_BY6jBw - Practical Engineering: How French drains work (2024-08-06) Bl.a går han igenom hur olika partikelstorlekar påverkar, uppbyggnad av dränering, svagheterna med geotextil, och dränering utan geotextil.
Prodigys: [citat] Om underlaget svarar bra så kan den börja studsa, är underlaget mjukt/flexande så kan man köra i evigheter innan det börjar hoppa.
ekmariek: [citat] Självklart. Jobben e ju sammanlänkade ! ....anläggningen måste ses som en enhet funktionsmässigt.
onestream: Hej alla, Är just I startgroparna med att bygga en gäststuga på en fastighet i Luleå skärgård. Ligger fint i söderläge ner mot vatten, är på en ö så alternativet att skeppa ut grus, makadam finns inte riktigt. Detta är tredje byggnaden jag bygger och de andra två har legat så till att dränering, avrinning etc. har getts av markförhållandena och det har gått bra. Nu inför detta
TommyC: Att slå ner armeringsjärn eller rör fungerar bra. Du kan börja med att titta på kartan för jorddjup hos SGU så får du ett hum om hur lång ner till berget det är på kända punkter i omgivningen. https://www.sgu.se/produkter-och-tjanster/kartor/kartvisaren/jordkartvisare/jorddjup/
cpalm: [citat] Inte gipsputs om det är risk för tillskjutande fukt.
betongponta: [citat] Ja, det är standard att det avtalas om maskinunderhåll och livslängd på maskiner samt vad som sker vid läckage. Ja, asfalten på enkla gångbanor är tunn vanligtvis och är inte överhuvudtaget anpassad för tung trafik. Är den redan knäckt kommer det troligen bli värre av tyngre trafik.
Inteno-: Har du råd så kosta på dig två lager, AG + ABT. Betydligt roligare om de håller än att få sprickor och behöva göra lagningar och få skarvar.
Jimpalimpa83: Håller på förbereda grund för växthus med mur och i varje tråd jag läser är alltid första raden av lecablocken under mark. Mao för en 60cm hög mur behövs 4 rader block, varav 3 ovanför jord. Varför behövs en rad under mark? I mitt fall har entreprenören gjutit en klack och sen fyllt upp med grus och ska nu mura tre lager med lecablock alla ovanför jord. blir det rätt?
Chronaus: Någon som är duktig på skalblock? Jag ska använda finjas skalblock 20x40 i en grundmur till en lösdrift och har en vägg som ska bli 4,3 meter. Insåg precis att jag då måste kapa ner ena ändbiten till 10 cm och just denna hörnan kommer ha mycket vikt på sig då det är en 2 meter lång öppning jämte. Någon som vet om detta är problematiskt ur hållfasthetssynpunkt? Ska jag rita om
Lillamyran: För att åter ta upp huvudfrågan. Vad är för/nackdelar med att sätta markjärnen i sand vs betong?
nybyggarn3: [citat] Tack för svar. Då ska jag åtminstone som ett första steg ta bort plast i helgen så det kan börja torka.
Testarn: [citat] OK, jag tolkade det först som att du ville minska mängden jordmassor genom att ha plattorna där (och få rum för slangen). Jag tänker att det är bra att inte ha jord mot grunden utan någon form av skydd för vatten, som platonmatta eller isodrän etc men det beror ju också lite på hur dräneringen ser ut idag för resten av källarmuren. Det kan ju inte gärna skada att ha stenen
AndersS: Om inte vanlig tvätt/skurning hjälper finns det blekande medel som jag använt på trall. Men ska fungera även på sten enligt: "Mångsidig användning: Passar för träytor både utomhus och inomhus, samt för rengöring av plast, cementplattor, natursten och andra ytor. Avlägsnar rost och kalk: Löser effektivt och avlägsnar fläckar av rost och kalk."
klaskarlsson: [citat] Om det är tajt med plats hade jag sett till att inte bygga med trä mot marken, kanske ngn form av fiberskiva, och ha en platonmatta mot grus. Är det mycket fukt kanske man skall dränera/lägga ned en dräneringsslang, så ev vatten inte står emot.
useless: två stycken 110 mm korrugerade dagvattenrör. https://www.byggmax.se/dagvattenrör-p31387
RAG: Har resonerat tillsammans med en fuktkonsult på plats kring hur fukt fysiskt kan vandra och orsak men inget konstaterat problem. Vi tror att det är en liten fuktbelastning från ytvatten i kombination med ett material i sockeln som ändrar färg kraftigt av lite fukt. Väggen saknar 20 cm isodrän på toppen närmast markytan. Fått tips om att sätta kallasfalt på den lilla smala remsan men
nev2003: Hej! Har precis fått tillträde till vårt hus byggt 1973. Jag vill undersöka noga hur grunden ser ut innan vi flyttar in, så rev golvet i ett sovrum där golvet lutade 1% i två riktningar. Jag har även rivit bort ned till isoleringen på flera andra ställen i huset, där det låg massiva brädor istället för golvspånskivor. Allt ser väldigt torrt och fint ut, normal lukt. Det finns
cpalm: [citat] Dräneringen ligger strax under sulan/nederkant på ytterväggarna. Ingenting är så klart omöjligt, men normalt sätter man det som gränsen för hur långt golvet kan sänkas. Annars måste ytterväggarna förlängas nedåt, vilket blir ett betydligt mer avancerat projekt, och då måste mycket riktigt även dräneringen sänkas.
nybyggarn3: [citat] Nu är ju denna tråd 12 år gammal men jag kapar den ändå. Har liknande funderingar om en liten pool jag gjutit och du verkar ju ha koll på detta. Den hittar man här: https://www.byggahus.se/forum/threads/uttorkning-av-betongpool-infoer-malning.550080/
Jokmok: [citat] Okej, ja jag behöver också bara fulla längden så det låter som en rimlig lösning. Om jag förstår dig rätt så klöv du i önskad bredd, la trall på släpet som stöd och sen på med delarna uppe på trallen?
944_Driver: Lockas inte in på några enkla mirakellösningar.
Dr Benz: Jag förstår fint. Har ingen källare och således inga problem. Det är inte ett måste att dränera en källare. Problemen uppstår när man börjar använda saker till annat än vad det är ämnat för från början. Men allt det här vet du ju. Blev nog en felaktig citering här.
Henningelvis: Vi har precis dränerat om och tilläggsisolerat ett hus från 1964. Vi hade heller inga större synliga problem i källaren, mindre fuktgenomslag på vissa ställen. Källaren var också kall. Dräneringen var original och källaren saknade alla former av fuktskydd på utsidan, den var alltså inte ens bestruken med asfalt. Det som visade sig vid grävning var att dräneringen var helt slut och
Chronaus: Jag håller just nu på med bygge av en mindre stallbyggnad på gården. Stallet ska bestå av en innerdel med platta på mark som ska fungera som "sjukbox" och en sadelkammare. Den andra delen ska vara en mindre ligghall på 4x6 meter. Eftersom att hela stallet ska vara ouppvärmt har jag valt att endast isolera plattan 10 cm mest för kapillärbrytningen. Ligghallens väggar ska stå på en 40
Robert N: [citat] Hej, ja jag avser ha avfuktare också. Men avfuktarförsäljaren avrådde från isolering, speciellt under vintertid.
Daniel_N: Återkopplar lite efter samtal med konstruktör. Förankringslängd är den längd som ett armeringsjärn behöver för att sitta fast i betongen. Den varierar beroende på om det är ett rakt järn, böj, krok etc. Det fanns också en massa andra parametrar. Men om man bara skulle slänga upp en grov och enkel tumregel så var det 50 x diametern för ett rakt järn.