Grund & Markarbeten
Rogermala: [citat] Precis det jag menade med "värmetrycket" som man hade tidigare med eldningspannorna...
useless: Om det är tapetserat när huset var snett så kommer tapeten att spricka när du rätar upp huset... Men jag gissar att du ändå har tänkt fixa ytskikten invändigt? Det kan även vara bra att plocka ur fönstren innan man lyfter. I övrigt vet jag inte vad som skulle kunna ta skada av att man åtgärdar felet?
T.Gustafsson: [citat] Man staplar ju stegen på varandra, så att plocka ur ett steg i trappan är ju bara att glömma. Enda steget som är rimligt att plocka bort är det översta, men även det är ett uselt alternativ. Tänk om helt, såvida ni möjligtvis vill komma åt brunnen igen.
andersgd: Har grävt upp inne i källaren och lagt ner ett dräneringsrör. Fått hjälp att såga upp betongen utomhus och grävt en pumpgrop ca 60cm djup där det blir en dränkpump. Det här blir bra!
MortenD: Hej - jeg skal etablere trekammerbrunn infiltration (oven på mark) samt pumpbrunn mellem trekammerbrunn og infiltration. Der er forskellige valgmuligheder. Jeg forestilligede mig en vanlig brunn av beton ... men ser at der er mange forskellige måder at gøre det på. Er der nogle her i forum som har et bud på, hvad som er bra? Måske noget med længere holdbarhed på infiltration? Alle forslag
mexitegel: Det är tex Magnesiumklorid, finns hos granngården. Åtgång drygt 0,5 kg per kvm vill jag minnas men det står på säcken. Å andra sidan har jag själv inte upplevt att det blir markant sämre lagning utan. Är det en lågtrafikerad väg hade jag nog inte krånglat till det.
wildeside: Gräver ur, dränerar vid behov, fyller med ej tjälskjutande bärlager.
wildeside: Har lagt 1000 tals kvadrat marksten och aldrig att mina kunder skulle godta att markstenen ändrar höjd efter årstid. Om ytorna inte håller sig plan så beror det på brister i underlaget.
comrac: Hade nog förespråkat kantförstyvning runtom trots att du inte får ner någon särskild vertikallast. Finns alltid en risk för kantresning av betongplattor, såvida du inte armerar upp för det. Krympning och tvångskrafter räcker för att sådant ska uppträda. Förstärk runt om är mitt svar!
ricebridge: [citat] Jag skulle nog skotta igen det. Risken är eljest att du får en djup pöl med vatten som ligger dikt an mot huset, och det brukar kåkarna inte må bra av. Trots allt är det ju regnperiod i Sverige nu. Ett annat tips, om plånboken tillåter, är att ringa in grävare redan nu och sätta igång. Grävmaskinister har av tradition mindre att göra på vintern än på sommaren, och
BosseHansson: Jag hade kört dubbla 8mm järn, skiljer så lite mot 6mm. Blir dock väldigt nära varandra om man skall köra 45x145. Jag hade lagt en tunn planka i botten med när jag skruvade formen så den inte kan åka isär. Främst för sidan skall hålla sig helt rak. Hur ser konstruktionen ut i övrigt? Skall sockeln vara synlig eller vad har du tänkt dig?
Manganbangan: Att maskinen hänger på en balk i grunden är mer för att skydda den från översvämning. Lekablock med cellplast är bäst ✌️ återkoppla gärna med resultat
MirsadRexhepi: [citat] Alla företag vill sälja sina grejer. Acetec (via Caverion) sålde helt fel produkt till mig till skillnad från Anticimex.
MirsadRexhepi: Hej! Vi installerade en Corroventa CTR 300TT2. En av få produkter med undertrycksfunktionalitet. Undertrycket är ett måste för att förhindra gaserna att röra sig mot boytan. Se till att krypgrunden är tätad, rensad på organiskt material och att ni har installerat ålderbeständigt plast på marken med överlapp vid skarvar. Hälsning MIRRE
Andy82: Har lite sprickor här och där i en tunn oisolerad källarplatta som jag tänkt att fixa. Det är finkornig sand undertill. Ett område ca 2kvm ser fuktigare ut och sanden undertill känns mer fuktig än på andra ställen (där den är snustorr). Ska jag bila upp den delen som är fuktigare och lägga ngt annat än sand? Det ligger ca 2-3cm sand och 2cm betong, Japp väldigt tunt. Dock inga
13th Marine: [citat] Det gäller att du har någonstans att pumpa det med, en stenkista 10m bort hjälper inte när grundvattnet knackar på.
ricebridge: Så länge kondensen nöjer sig med att bildas på insidan av plåten, kan du alltid ha öppet nertill, så att kondensvattnet kan rinna ut snyggt och prydligt. Då är det väl tveksamt om det behövs någon ångspärr/broms alls. Komplettera med mus/insektsnät så slipper du objudna gäster också.
Fredrik Forsberg1: [citat] Spännande. Hur gick det? Bra tråd, jag ska bila upp golv i min källare för att sätta dit en toalett med avlopp och betong.
Andy82: Källardelen är 11 meter lång, och jag tänkte att 11 meter är långt för en balk att bara de två ytterväggarna :) Min tanke var att innerväggen även avlastade balken. Balken ligger alltså på väggen mot som gränsar mot krypgrunden...och jag gissar att den går längs med hela källaren. Det är U-balk, cirkus 25-30cm bred.
BirgitS: Jag hänger inte med men om du i en krypgrund har en balk så vilar den väl på typ en mur under ytterväggarna (f.d. ytterväggarna)?
SKL86: Hej forumet! Det är dags för oss att ta tag i en riktig surdeg på huset. Vidbyggt under altanen finns ett kallförråd (helt oisolerat). Jordmassor ligger an direkt mot betongväggarna på förrådet och efter att det uppstått sprickor har det nu blivit såpass illa att marken tryckt på mot väggarna och dessa har börjat ge vika. Altanen är byggd ovanpå förrådet, så denna stöttas
Stefan1972: Att det finns vatten där är ju inte farligt i sig. Det man lär göra är ju att kolla vilka mått man har att gå på. Gräver man ur allt och får ditt ett kapillärbrytande skikt som blir skapligt tjockt och sen kan gjuta på det så spelar det ju ingen roll att vattnet är där. Men frågan är ju då om utrymmet räcker för detta. Vet inte vad minsta tjocklek på ett sånt skikt kan vara,
elmont: Annars kan man ju använda en lite längre vattenslang och släppa ut det i avloppet 10m slang tar ju inte stor plats
Rejäl: Är det bara hönsnät under så kan ju blåsten blåsa in i Lecakulorna så isoleringseffekten är någ inte att jämföra med tex. glasull eller stenull.. Men Leca är fuktbeständigt och bättre än ingett om man säger så😊
topmount: Fast röret som kommer in i brunnen är ju inget dräneringsrör utan ett 5 meter långt avloppsrör med 1.5 meters fall.
Davspa: Jag tackar och bokar er som tidigare skrivit i tråden och hjälpt till samt bollat idéer med mig! Det slutade med att inte mindre än 3 företag, ovetandes om varandra, kom på besök. Besiktningsman - fundersam, mätte syll och ville experimentera Anticimex - linoleummatta, troligtvis inte syll Fuktföretag - påstod att det var syll Fuktföretaget var dom som sålde in idén om att nog ska du
kniv: Jo så är det ju, ligger inte teglet i mark så spelar det ju ingen roll.. Förstod inte alls hur det ser ut utifrån din beskrivning.
Mapet890: Frågan är [citat] frågan är ju också hur man vet att dräneringen är ok, det undrar jag också på mitt hus.
Odox: Kanske jag väcker en gammal uttjatad tråd... Jag undrar om någon anlitat någon firma för att göra jobbet? Har de då maskiner till hjälp eller gräver de också för hand? Finns det minigrävare man kan få in i en normal dörröppning? Annars kan man ju köra med skala-modeller om man har 14 år till godo 😅 [MEDIA=youtube]0w0EE0aOPz0[/MEDIA]
Argastesnickaren: [citat] Precis, har halva tomten natur med blåbärsris och träd och tagit tillvara på höjdskillnaderna genom att lägga huset så fick garage i sutteräng och huset uppe på höjden. Träden och riset gick bort utan kostnad till litet sågverk o flis. Alla stenar sparades och blev murar och avgränsningar, snyggt på en naturtomt och inget underhåll framöver.
Sarocco: Vill du slippa bråka med gjutning finns det finfina stödmurar att köpa som är avsedda för ändamålet också, t ex i Benders sortiment finns megawall.