Service på värmepump.
Flaggade innan att expansionkärl troligtvis trasigt.
Tekniker på plats konstaterade att det var helt paj och behövde bytas.
Under servicen frågade jag vad det kommer kosta, runt 1000kr blev svaret.
fakturan landade på 4100kr (minus servicen).

Förstår ju såklart att det tillkommer arbetskostnad och räknade väl med kanske det dubbla (2000kr) men 4000kr för 10-15min jobb känns magstarkt.

• IMG_2493.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Man skulle ju ev. kunna tänka sig att uppgiften 1000 kr var en ungefärlig prisuppgift, som bara får överskridas med 15%. Dock lite oklart om servicetekikern får ge en prsiuppgift, om den alltså kian anses som bindande för firman.

Å andra sidan känns 1000 kr som ett orealistiskt lågt pris.

Om du nu indikerat före besöket att du trodde det var fel på exp. kärlet, så kanske man borde kunna begära att han har med sig ett ut. Eller kanske inte, beror nog delvis på hur många varianter som det skulle kunna vara, han kan ju knappast ta med sig 10 olika exp. kärl.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Jag ser ”bara” en timme arbete a 800:-
Och upphämtning material 0,5 timme = 250:- iofs tillkommer ju servicebilen,expansionskärlet och moms 🤔

Trodde du det skulle kosta 1000:- inklusive expansionskärlet eller missar jag nått?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ser ut som det kostade 1000kr att byta. 800+moms.

Sen materialet då.

J Jannebozz skrev:
frågade jag vad det kommer kosta
Det avgörande är väl vad du menade med "det" och vad den som svarade menade med "det". Om det var materialkostnaden för expansionskärlet eller totala kostnaden för att få det utbytt blir det ganska olika.
J Jannebozz skrev:
Förstår ju såklart att det tillkommer arbetskostnad
Vilket tyder på att "runt 1000kr" endast avsåg expansionskärlet. 1490kr skulle jag nog betrakta som just "runt 1000kr".
J Jannebozz skrev:
men 4000kr för 10-15min jobb känns magstarkt.
Fast det stämmer väl inte. Enl fakturan krävdes betydligt mer än 10-15min.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
O O skrev:
Det avgörande är väl vad du menade med "det" och vad den som svarade menade med "det". Om det var materialkostnaden för expansionskärlet eller totala kostnaden för att få det utbytt blir det ganska olika.

Vilket tyder på att "runt 1000kr" endast avsåg expansionskärlet. 1490kr skulle jag nog betrakta som just "runt 1000kr".

Fast det stämmer väl inte. Enl fakturan krävdes betydligt mer än 10-15min.
Det står ju ganska tydligt att han var hos mig i 10-15min.

• Gilla
Bonde50
  • Laddar…
J Jannebozz skrev:
Det står ju ganska tydligt att han var hos mig i 10-15min.
Dels behöver firman även ta betalt för tiden till och från kunden, inte bara själva arbetet på plats, och dels brukar man alltid ha en minimidebitering som brukar vara en timme.
Skulle de bara ta betalt för tiden på plats hade timarvodet behövt vara 3000 spänn på såna småjobb.

• Gilla
Anotaren och 3 till
  • Laddar…
var på fakturan står det att han var hos dig i 10-15 minuter?
Eller menar du att ”tydligheten” står i din beskrivning?

Tyvärr har nog både du och rörmokaren varit otydliga i kommunikationen 🤔

S
6000 spänn är förbannat dyrt i vilket fall som helst, bytet av expansionskärl gjorde han ju säkerligen under den tid som omfattas av servicepriset egentligen. Men självklart kan han ta en extra timme för ett tillkommande jobb.

Affärsmodellen ser ut sådär.
Man säljer en "service" som är helt onödig, budgeterar för att den får ta 1,5 timmar, hoppas hitta något trasigt att byta ut, som i ditt fall expansionskärlet. Då byter man expansionskärlet inom de 1,5 timmarna man budgeterat serviceärendet för, men man debiterar givetvis en timme för det bytet ändå eftersom en service inte omfattar ett ubyte av expansionskärl.

Affärsmodellen utgår ifrån att teknikern allt som oftast kan debitera 2 timmar per timme på ett serviceärende.

Och ja, jag har insyn i branschen genom sammarbete med både rörmokare och kylfirmor som beskrivit det här för mig.

• Gilla
Johan Gellerbrink och 4 till
  • Laddar…
Skulle vara roligt å se om det expansionkärlet överhuvudtaget var sönder. Har varit på ställen där andra företag har sagt att kärlen har varit trasigt bara för att det saknar luft å är 4 år gammalt.

T Taxture skrev:
var på fakturan står det att han var hos dig i 10-15 minuter?
Eller menar du att ”tydligheten” står i din beskrivning?

Tyvärr har nog både du och rörmokaren varit otydliga i kommunikationen 🤔
Ja det ser inte jag heller...

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J Jannebozz skrev:
Service på värmepump.

Förstår ju såklart att det tillkommer arbetskostnad och räknade väl med kanske det dubbla (2000kr) men 4000kr för 10-15min jobb känns magstarkt.
Hej jag hade fel på min bergvärmepump, kontaktade företaget där jag köpte den, felsökning 24 timmar pris 36000 tusen jag 36000 före rot men felet bestod, pratade med en granne han hittade felet på 10 minuter, v-ås företagets motivation "SÅNT HÄNDER ".Besviken kund i Sala.

• Wow
SusoDus
  • Laddar…
S
V Vector skrev:
Skulle vara roligt å se om det expansionkärlet överhuvudtaget var sönder. Har varit på ställen där andra företag har sagt att kärlen har varit trasigt bara för att det saknar luft å är 4 år gammalt.
För mig som inte är rörmokare. Om kärlet har slut på luft, är det inte per definition trasigt då? Det har väl läckt ut, och att fylla på det kommer bara läcka ut igen eller? Jag menar inte att vara besserwisser, jag vill veta på riktigt :P

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J Jannebozz skrev:
Service på värmepump.

När ma anlitar hantverkare blir man alltid lurad

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För mig som inte är rörmokare. Om kärlet har slut på luft, är det inte per definition trasigt då? Det har väl läckt ut, och att fylla på det kommer bara läcka ut igen eller? Jag menar inte att vara besserwisser, jag vill veta på riktigt :P
Jo visst men fyller man på kanske det håller fyra år till. Vem säger att ett nytt kärl inte får slut på luft på fyra år om det gamla fick slut på luft inom fyra år.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.