Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om att det här är det bästa sättet att sätta lavarna på, att räkna uppifrån. Men har man som TS väldigt låg takhöjd får man då mer en pall plus en lav än två lavar i höjd. Det är en kompromiss man måste göra, beroende på ålder och värmeintresse hos dem som ska basta. En lösning är att göra lite olika på de två sidorna för att tillfredsställa fler.
Joo, det är ju sant men oftast bastar man ju inte så många samtidigt i en så liten bastu, och då kan man ju reglera på annat sätt.

S s_o_n_y skrev:
Ingen golvbrunn tyvärr. Men som sagt så kommer det byggas trallgolv är tanken.
Ang utrymning så kommer innerdörren troligast att bytas mot glas. Den yttre kommer dock vara kvar och den ska justeras in rätt och sen ska det dit fjäder istället för hasp på dörren.

Jag hade helst sluppit att panela alla väggar, utan tänkte på sin höjd putsa dessa. Men är det så att man inte får upp temp, ja då får man helt enkelt slänga dit lite panel.
det löser du med att såga up ett hål i golvet

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
20 kg sten (eller dessutom en vattentank) tar också lite tid att värma upp. 20 kg är gansk mycket jämfört med ett standard enkelt elaggregat som par plats för en handfull stenar ovan värmeslingorna.
Det går fortare med mindre mängd sten, men det håller värmen kortare tid, och kyls mera om man kastar på mycket vatten på stenmagasinet om det är mindre.
55kg sten tar ca 23min med 9kw aggregat för mig att värma upp, med så mkt sten är den initiala lufttemperaturen rätt ointressant då värmen kommer från ångan. Vill man torrbasta så ska man ju däremot ha så lite sten som möjligt såklart, då är det ju bara onödigt material att värma upp..

Jag tycker inte heller att tiden för uppvärmning är så avgörande, man kommer ju att lära känna hur det fungerar, och kan starta bastun i rätt tid innan, lite mer betydelse om man ska ha vedeldat, och det är en långsam bastu att passa med flera ilägg innan man kan basta. Mängden sten/vatten i magasinet samt isolering osv påverkar ju ffa hur länge den är varm efteråt, och hur snabbt den svalnar. Det har ofta inte heller så stor betydelse. Om man inte bastar så ofta att den håller värmen mellan tillfällena, eller en hel dag.

Oj, härligt med alla tankar och ideer. Jag suger åt mig och tar med mig detta.
Lavhöjd, golvbrunn?, lägre frånluft mm.
Kommer nog prova utan att isolera först pga just för att det är mycket jobb med att få det bra.

Har redan hål i taket där GB-byttan hänger. Det kommer dock bli ovanför aggregatet, så man kanske ska dra ett prisolrör därifrån en bit bort för att inte värmen drar ut på en gång?

S s_o_n_y skrev:
Ingen golvbrunn tyvärr. Men som sagt så kommer det byggas trallgolv är tanken.
Ang utrymning så kommer innerdörren troligast att bytas mot glas. Den yttre kommer dock vara kvar och den ska justeras in rätt och sen ska det dit fjäder istället för hasp på dörren.

Jag hade helst sluppit att panela alla väggar, utan tänkte på sin höjd putsa dessa. Men är det så att man inte får upp temp, ja då får man helt enkelt slänga dit lite panel.
men inte tryckimpregnerad trall, visst?

V Viktorbyggahus skrev:
men inte tryckimpregnerad trall, visst?
Det var de ja försökte fråga längre upp. Vissa säger ok och andra blankt nej. Ska man köra vanlig 28x120 panel kanske ?

JPTS JPTS skrev:
Jag skulle absolut inte förstöra en prima jordkällare till bastu..

Köp en friggebod å gör den till bastu istället..
Det är som att jag tänker, köp ett förråd att förvara prylar i istället för att använda ett prima garage till det 😅

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
S s_o_n_y skrev:
Det är som att jag tänker, köp ett förråd att förvara prylar i istället för att använda ett prima garage till det 😅
Har du inge använing av jordkällare så finns alternativ att ha de som vin källare.. Ett mindre ingrepp som inte förstör jordkällaren..

• Gilla
s_o_n_y
  • Laddar…
Vi har bott här ca 6år nu och det enda som stått i källaren är 5st ute stolar som vi glömt bort. Vi är inte så mycket för jordkällarn, så jag tänkte att den kan användas till något som uppskattas helt enkelt.
Jag tror inte det kommer förstöra jordkällaren genom att ställa in fristående bänkar, putsa väggar, dra in el för lampor och ställa ett aggregat i ena hörnet. Det går nog rätt fort att återställa om vi skulle komma på andra tankar helt enkelt :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S s_o_n_y skrev:
Det var de ja försökte fråga längre upp. Vissa säger ok och andra blankt nej. Ska man köra vanlig 28x120 panel kanske ?
Kan svara för mig själv, att jag tror vi faktiskt går på ett plastgolv så kan man lyfta på det om man behöver städa/rengöra/åtgärda något. Alltså sådana golvplattor som säljs lite överallt.

Jag håller med, du förstör inte på nåt sätt matkällaren och får njuta av den istället. Kör på!
Plastgolv är ju en utmärkt idé, enkelt och funktionellt! Skulle undvika impregnerat mest för att det inte behövs, vill du ha trä håller vanligt utmärkt med nån plastdistans mot betongen. Vi har haft vanligt trä i vår källare i stugan och enda son hänt är att klossarna mot betongen får bytas vart 10:e år, resten har inte påverkats nämnvärt på 30år.

• Älska
s_o_n_y
  • Laddar…
Topp ! Det blir nog Byggmax Golvplatta (Hestraplattan). Den fanns i lite olika färger, vi får se vilken som blir bäst. Men jag tycker den ser vettig ut när det är lite höjd på den och lite roligare än dom enklaste plattorna.
1782483013783.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S s_o_n_y skrev:
Tryckimpregnerad trall i en bastu som värmer upp trä och förångar gifterna känns inte som det mest hälsosamma...

V Viktorbyggahus skrev:
Tryckimpregnerad trall i en bastu som värmer upp trä och förångar gifterna känns inte som det mest hälsosamma...
Det operativa ordet här är känns.

Dagens kopparbaserade impregneringsmedel är något helt annat än de arsenikimpregneringsmedel som användes förr.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.