Hej !

Har sökt runt lite på detta och hittat lite trådar. Dom är rätt gamla och inte riktigt lik mitt upplägg. Så jag tänkte vi startar en ny tråd.

Vi har en jordkällare på tomten som är byggd nångång på 90-talet vilket gör att den känns rätt modern !
Det är betongplatta som golv och även tak. Väggarna ser ut som betonghålsblock, alltså med en lite mer putsad yta än tex Lecablocken. Ett kantigt rum utan rundat tak.
Måtten är 3m långt, 2.2m brett och 1,87m högt vilket får utrymmet att bli ca 12,3 kubik.

Här skulle jag vilja göra så budget som möjligt och tänkte också höra om det är möjligt att köra elaggregat med alla dess fördelar, fjärrstyrning, ingen skorsten eller jagandes av ved mm.

Frågorna är en del.
Kan man lägga dit panelvirke som golv tex 28x120 ? Tänker kanske impregnerad trall inte är så bra i så slutet utrymme.
Kan ja komma undan isolering av rummet ?
Finns det så pass stora El aggregat som klarar detta utrymme ?
Räcker det med ventilationen som finns, 100mm rör i taket och tex ventil eller större glipa i dörren nertill ?

Tanken sen var att bygga två sittbänkar på vardera sida med kanske två sitthöjder och ryggstöd så man slipper luta sig mot stenväggen.

Tacksam för svar :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Svaret är väl JA på alla frågorna. Välj trä du trivs med, det är luften i bastun du värmer, isolering behövs inte. "Alla" simhallar har elaggregat till större bastur än detta. Du får testa om du är nöjd med ventilationen, beror nog lite på hur du vill basta.

• Gilla
s_o_n_y
  • Laddar…
Såhär ser utrymmet ut i allafall :)

• 20260623_114847.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260623_114858.jpg
    Skapa konto
  • 20260623_114923.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Svaret är väl JA på alla frågorna. Välj trä du trivs med, det är luften i bastun du värmer, isolering behövs inte. "Alla" simhallar har elaggregat till större bastur än detta. Du får testa om du är nöjd med ventilationen, beror nog lite på hur du vill basta.
Tack för svar !
Jag har tittat på ett 10kw aggregat som enligt spec ska täcka 9-18m3. Tycker det bör räcka för att få ca 70-80 grader.
Sen var tanken att ta av lite av dörren nertill, eller byta till en bastuglasdörr för att få lite ljusinsläpp.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Det aggregatet räcker nog långt om det gäller 70-80 grader (vilket är ganska lagom för de flesta).
Jag har bastat i en gammal militärbunker på Söderarm (när det var vandrarhem och av-miltäriserat - nu tror jag åter i statlig tjänst) och det var helt normal bastu men med fin utsikt mot Ålands hav). Den var i alla fall modell större, jag har dock ingen koll på aggregatet, men som jag minns det var det el i alla fall.
Utsikt i glasdörr verkar lämpligt.
Och det ser ju ut som en golvbrunn finns också (?).

Jag skulle prioritera att utrymning är så lätt som möjligt. Bort med låsbeslag och annat som kan hindra att man kan ta sig ut. Eventuellt även byta till en klenare yttre dörr.

Sen kommer betongen suga värme. Jag hade reglat och satt panel, allra minst på väggarna. Taket fattar jag om man inte vill sänka mer, så där får man väl leva med om det fördröjer uppvärmningen något.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ingen golvbrunn tyvärr. Men som sagt så kommer det byggas trallgolv är tanken.
Ang utrymning så kommer innerdörren troligast att bytas mot glas. Den yttre kommer dock vara kvar och den ska justeras in rätt och sen ska det dit fjäder istället för hasp på dörren.

Jag hade helst sluppit att panela alla väggar, utan tänkte på sin höjd putsa dessa. Men är det så att man inte får upp temp, ja då får man helt enkelt slänga dit lite panel.

Kommer funka fint även med stenväggar. Det är bara skönt om lufttemperaturen håller sig relativt låg så kan man bränna på med mycket ånga. Se bara till att köpa ett aggregat med stort stenmagasin, och minimera höjden mellan tak och övre lav. Jag föredrar ca 95cm, men det beror på längden på dom som ska basta.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Tack ! Bra tips där.
Det aggregat ja tittat på är ett Tylö expression combi 10kw. Den har ett stenmagasin på 20kg. Vet inte om det är mycket eller lite.

Hej. Det är inget problem med elaggregat. Ditt basturum är medelstort. Du vill nog ändå ha en större modell för att det skall gå snabbare att värma. Isolering har man för att göra bastun energieffektiv, och det tar bara 5cm av djupet runtom. Dessutom billigt och lätt att få dit.

Det du däremot måste göra är att bygga bastun som ett rum i rummet. Dvs du måste se till att det finns en ordentlig friskluftsspalt runt alla väggar och tak (exkl ex isolering). Ventilationen skall gå in i bastun och ut från bastun till samma rum, och helst inte utomhus. Det senare kanske är problematiskt för dig. Inflödet in nertill bakom aggregat och utflöde i taket/hög vägg diagonalt över rummet från inflödet.

S s_o_n_y skrev:
Såhär ser utrymmet ut i allafall :)
Jag skulle absolut inte förstöra en prima jordkällare till bastu..

Köp en friggebod å gör den till bastu istället..

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Om du inte isolerar eller sätter panel på väggarna, så vill du kanske ha ett par längder bkom ryggen som ryggstöd, så att du slipper "riva" ryggen mot puts och sten.
Isoleringen behövs inte för att få upp värmen (men lite isolering och därmed en mindre volym dessutom kan kanske snabba på tiden något att värma upp luften. Men bastar man inte extremt varmt, och fuktigt så är det inte stor tidsskillnad med ett effektivt aggregat.
20 kg sten (eller dessutom en vattentank) tar också lite tid att värma upp. 20 kg är gansk mycket jämfört med ett standard enkelt elaggregat som par plats för en handfull stenar ovan värmeslingorna.
Det går fortare med mindre mängd sten, men det håller värmen kortare tid, och kyls mera om man kastar på mycket vatten på stenmagasinet om det är mindre.

I övrigt beror det nog lite på hur ofta/mycket du bastar, samt hur fuktigt/blött du har det då, hur det kommer att fungera med olika lösningar i en jordkällare..
Det kan vara så att det mesta torkar av eftervärmen, och om det är god ventilation.
Är det en ganska torr bastu-kultur så är det nog inga större problem, men utan golvbrunn så kanske man vid blöta bad kan behöva kunna moppa upp vatten från under trallen? Kankse en lägsta punkt finns, där man kan ha en trall som går att lyfta över den ytan. Sedan får man nog testa hur det blir i praktiken (det är inte alltid så kinkigt med var in- och ut-luft kommer, men optimalt är förstås att in kommer lågt nära aggregatet, och ut går långt/diagonalt från värmekällan så att det inte bara går rakt upp och ut den vägen. Även en reglering inne i bastun av flödet på ut-luften kan vara bra, så kan man begränsa det under uppvärmning, och öppna när stenarna är varma och man börjar kasta på vatten.

Men det finns ju många olika preferenser kring värme och fukt vid bastubad.
Dörrarna ska förstås gå utåt och inte vara "låsbara" utifrån utan möjlighet att stänga av bastun inne, när man badar, av säkerhetsskäl (så vissa möjligheter att styra bastun och dörrar på distans kan ju vara tveksamma, och behöva manuella nöd-öppningar till det).

• Gilla
s_o_n_y
  • Laddar…
Om man sätter frånluftsventilen på ungefär halva vägghöjden, gärna bakom laven får man en varmare och mindre energikrävande bastu eftersom den varma luften som stiger från aggregatet måste ner från taket innan den går ut.

J JoxarJonny skrev:
minimera höjden mellan tak och övre lav. Jag föredrar ca 95cm
Håller med om att det här är det bästa sättet att sätta lavarna på, att räkna uppifrån. Men har man som TS väldigt låg takhöjd får man då mer en pall plus en lav än två lavar i höjd. Det är en kompromiss man måste göra, beroende på ålder och värmeintresse hos dem som ska basta. En lösning är att göra lite olika på de två sidorna för att tillfredsställa fler.

S s_o_n_y skrev:
Tack ! Bra tips där.
Det aggregat ja tittat på är ett Tylö expression combi 10kw. Den har ett stenmagasin på 20kg. Vet inte om det är mycket eller lite.
20kg är i min värld lite. Minst 40kg skulle jag säga, gärna 50-60kg. Tex Harvia legend eller Spirit. Tylö kan jag inget om, men har aldrig bastat med ett Tylöaggregat som imponerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.