Kommunerna saknar vilja att bygga småhus, även där behovet är stort och de ekonomiska förutsättningarna är goda, enligt egnahemskommissionären.

Du kan läsa artikeln här: Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"
 
Att aktörerna själva vinner på exploatering och byggnation är en sak, men är det samhällsekonomiskt lönsamt med småhus?

Större vägnät, längre VA-system, mindre underlag för kollektivtrafik...
 
  • Gilla
E.G. och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Att aktörerna själva vinner på exploatering och byggnation är en sak, men är det samhällsekonomiskt lönsamt med småhus?

Större vägnät, längre VA-system, mindre underlag för kollektivtrafik...
Men också mindre brottslighet, välfungerande familjer, mindre sjukdom och därmed lägre vårdkostnader. Och de ynglar av sig och skapar högkompetent arbetskraft, innovatörer och tillväxt. Lätt att jobba hemma. Småhusområden är nog på den stora plussidan tänker jag samhällsekonomiskt. Och ännu bättre blir det när de självkörande bilarna, robotar och drönare tar över samhället. Villamattans svaghet har ju varit att den har lägre befolkningsdensitet och det kan lätt kompenseras för med denna teknik.
 
  • Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och ännu bättre blir det när de självkörande bilarna
En stor fördel med självkörande bilar är ju att de inte tar någon plats alls när de står. Mycket smidigt!

Vad är det som gör att det nödväbdigtvis är högre kriminalitet och lägre uppfinningsrikedom i allt annat än villaområden?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
En stor fördel med självkörande bilar är ju att de inte tar någon plats alls när de står. Mycket smidigt!

Vad är det som gör att det nödväbdigtvis är högre kriminalitet och lägre uppfinningsrikedom i allt annat än villaområden?
Det är väl mest en selektionsmekanism, att det krävs viss framgång socialt och ekonomiskt för att kunna bo i småhus. Men man kan ju tänka sig att också miljön formar mer högfunktionella individer. Att trycks ihop folk i lägenheter är en riskfaktor för barnen helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Niklas Larsson1385 och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
är det samhällsekonomiskt lönsamt med småhus?
Är det skäligt att hindra människors drömmar för att de inte är lönsamma nog?

Hela iden med att ha en överhet som bestämmer vad som är lämpliga boendeformer är unken. Jag tycker att det är viktigt att de som bor i villa inte lämpar över sina kostnader på sämre bemedlade, men att samhället måste ha en ekonomisk nyttokalkyl för folks boende – nej tack.
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Här i Stockholm byggs det för mycket. Grönområden försvinner osv.

Värdelöst för alla i långa loppet
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här i Stockholm byggs det för mycket. Grönområden försvinner osv.

Värdelöst för alla i långa loppet
Var i Sthlm byggs det för mycket småhus?
 
  • Gilla
Niklas Larsson1385 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Var i Sthlm byggs det för mycket småhus?
Främst flerfamiljshus bland småhus. Men hade ju inte varit bättre med småhus på samma gräsplätt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Främst flerfamiljshus bland småhus. Men hade ju inte varit bättre med småhus på samma gräsplätt
Läste du ens artikeln?
 
  • Gilla
  • Haha
Niklas Larsson1385 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Läste du ens artikeln?
Vad spelar det för roll vad de bygger på grönområdet. Det blir lika förstört för det.
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad spelar det för roll vad de bygger på grönområdet. Det blir lika förstört för det.
Det handlar om småhus, sådana byggs det inte för många av i Stockholm.
 
F fribygg skrev:
Det handlar om småhus, sådana byggs det inte för många av i Stockholm.
Allt nybygge byggs på mark som annars skulle vara oexploaterad så där har du fel
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det byggs för lite och för glest i Stockholm och gamla markreservat har blivit naturreservat. När städer byggs med slyskogar mellan områden istället för med parker i dem blir det så.

Stockholm har en stor skuld efter modernismen att bygga ihop de områden som separerats med impediment. Tätare områden med fler vägar mellan och riktiga parker är vad som faktiskt funkar.

Därmed inte sagt att man ska bygga bort allt grönt, men väl fylla de ingenmansland som finns i och mellan de områden som byggts de senaste 70 åren.

Men nya villamattor är det nog främst kranskommunernas sak att se till att de blir av. Eller som förr, att staden löser det genom att inkorporera nya områden likt man en gång tog över Brännkyrka och Bromma för 100 år sen.
 
  • Gilla
sin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det skäligt att hindra människors drömmar för att de inte är lönsamma nog?

Hela iden med att ha en överhet som bestämmer vad som är lämpliga boendeformer är unken. Jag tycker att det är viktigt att de som bor i villa inte lämpar över sina kostnader på sämre bemedlade, men att samhället måste ha en ekonomisk nyttokalkyl för folks boende – nej tack.
Då är det ju smidigt om kostnaderna fördelas efter var de uppstår, men då skulle väl småhus bli mindre populära och därmed tillhåll för kriminella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.