1 267 läst ·
29 svar
1k läst
29 svar
Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Kommunerna saknar vilja att bygga småhus, även där behovet är stort och de ekonomiska förutsättningarna är goda, enligt egnahemskommissionären.
Du kan läsa artikeln här: Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"
Du kan läsa artikeln här: Utredning: "Viljan att bygga hus saknas"
Men också mindre brottslighet, välfungerande familjer, mindre sjukdom och därmed lägre vårdkostnader. Och de ynglar av sig och skapar högkompetent arbetskraft, innovatörer och tillväxt. Lätt att jobba hemma. Småhusområden är nog på den stora plussidan tänker jag samhällsekonomiskt. Och ännu bättre blir det när de självkörande bilarna, robotar och drönare tar över samhället. Villamattans svaghet har ju varit att den har lägre befolkningsdensitet och det kan lätt kompenseras för med denna teknik.kashieda skrev:
En stor fördel med självkörande bilar är ju att de inte tar någon plats alls när de står. Mycket smidigt!Claes Sörmland skrev:
Vad är det som gör att det nödväbdigtvis är högre kriminalitet och lägre uppfinningsrikedom i allt annat än villaområden?
Det är väl mest en selektionsmekanism, att det krävs viss framgång socialt och ekonomiskt för att kunna bo i småhus. Men man kan ju tänka sig att också miljön formar mer högfunktionella individer. Att trycks ihop folk i lägenheter är en riskfaktor för barnen helt enkelt.kashieda skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Är det skäligt att hindra människors drömmar för att de inte är lönsamma nog?kashieda skrev:
Hela iden med att ha en överhet som bestämmer vad som är lämpliga boendeformer är unken. Jag tycker att det är viktigt att de som bor i villa inte lämpar över sina kostnader på sämre bemedlade, men att samhället måste ha en ekonomisk nyttokalkyl för folks boende – nej tack.
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Här i Stockholm byggs det för mycket. Grönområden försvinner osv.
Värdelöst för alla i långa loppet
Värdelöst för alla i långa loppet
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Det byggs för lite och för glest i Stockholm och gamla markreservat har blivit naturreservat. När städer byggs med slyskogar mellan områden istället för med parker i dem blir det så.
Stockholm har en stor skuld efter modernismen att bygga ihop de områden som separerats med impediment. Tätare områden med fler vägar mellan och riktiga parker är vad som faktiskt funkar.
Därmed inte sagt att man ska bygga bort allt grönt, men väl fylla de ingenmansland som finns i och mellan de områden som byggts de senaste 70 åren.
Men nya villamattor är det nog främst kranskommunernas sak att se till att de blir av. Eller som förr, att staden löser det genom att inkorporera nya områden likt man en gång tog över Brännkyrka och Bromma för 100 år sen.
Stockholm har en stor skuld efter modernismen att bygga ihop de områden som separerats med impediment. Tätare områden med fler vägar mellan och riktiga parker är vad som faktiskt funkar.
Därmed inte sagt att man ska bygga bort allt grönt, men väl fylla de ingenmansland som finns i och mellan de områden som byggts de senaste 70 åren.
Men nya villamattor är det nog främst kranskommunernas sak att se till att de blir av. Eller som förr, att staden löser det genom att inkorporera nya områden likt man en gång tog över Brännkyrka och Bromma för 100 år sen.
Då är det ju smidigt om kostnaderna fördelas efter var de uppstår, men då skulle väl småhus bli mindre populära och därmed tillhåll för kriminella.Nötegårdsgubben skrev:
Är det skäligt att hindra människors drömmar för att de inte är lönsamma nog?
Hela iden med att ha en överhet som bestämmer vad som är lämpliga boendeformer är unken. Jag tycker att det är viktigt att de som bor i villa inte lämpar över sina kostnader på sämre bemedlade, men att samhället måste ha en ekonomisk nyttokalkyl för folks boende – nej tack.
