Purre
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du en vanlig villa fastighet eller är det frågan om en större mark kanske skog/åker/ bete?
Det är en attraktiv villatomt i Stockholm.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Det är en attraktiv villatomt i Stockholm.
Då tycker jag inte du ska acceptera nån nätstation på tomten

• Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Är det en normal villatomt i tätort så skulle jag säga nej. Kommunen får ordna plats åt nätbolagets nätstation i detaljplanen. Det bör finnas samfällighet eller kommunal mark att sätta stationen på.

Fick först känslan av att det var på landsbygden med stora tomter/fastigheter.

Varför tillkommer en ny nätstation, är det exploatering i närheten?

• Gilla
tomas.egnerfors och 3 till
  • Laddar…
Nej, ingen exploatering i närheten, vet inte varför de behöver bygga en ny station

S
Hemingway Hemingway skrev:
Fast resten av Sveriges elkunder är ju glada att de inte sprider pengar till höger och vänster för det är ju vi som sedan ska betala det via våra elräkningar… så att man skulle få ersättning motsvarande flera hundra tusen för att upplåta några kvm vill inte jag att elnätsbolagen pyntar och sedan skickar räkning vidare till sina kunder (oss andra).
Är vi glada att dom inte sprider pengar till höger och vänster??

Dolda enorma bonusprogram som knappast skulle vara OK i börsägda bolag, men på något vis är de OK i statligt ägda vattenfall.
https://www.di.se/nyheter/rekordstor-bonusfest-pa-vattenfall/

Samtidigit har Vattenfalls VD högst lön av alla statligt anställda VD:ar i Sverige, helt utan krav på prestation. Faktum är att hon knappt utför något arbete för dessa pengar.

Så nej, vi är väl inte jättenöjda med hur dom hushåller med pengarna vi betalar in ändå? :D

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Swedejohn och 13 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Nej, ingen exploatering i närheten, vet inte varför de behöver bygga en ny station
Förstärka elnätet i området och modernisera? Har gjorts så i tätorten vi bor och i detta fallet Eon som fortsätter med det enligt deras planering för framtiden, dök upp en liknande byggnad i ett befintligt villaområde.
Vid vår andra fastighet på landsbygd har det bytts transformatorer sedan installation -73 av el i området, nuvarande är den tredje som byttes i förra året.
Finns trådar om elpriser, effekttariffer, etc, beroende av att elnäten idag inte motsvarar behovet, så om man moderniserar och utökar ser jag detta bara som positivt.
Du får ta en dialog med elbolaget om varför det görs, placering och ersättning, samt undvika att allt tyckande tråden om politik, osv, det blir du inte klokare av.

• Gilla
HCg och 2 till
  • Laddar…
Antar det är lättare att bygga en ny station parallellt med den gamla istället för att bara utöka den existerande, eftersom kunderna vill ha el under bygget också..
Gissar att det redan finns en existerande station någonstans i ditt område på dedikerad mark och inte någons tomt

K Kitboga skrev:
Jag skulle gå väldigt långt för att förhindra att en elstation byggdes på min och skulle inte vara nöjd men en placering på ens grannens fastighet. Dom surrar, det är trafik för underhåll, och värdesänkande.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Är vi glada att dom inte sprider pengar till höger och vänster??

Dolda enorma bonusprogram som knappast skulle vara OK i börsägda bolag, men på något vis är de OK i statligt ägda vattenfall.
[länk]

Samtidigit har Vattenfalls VD högst lön av alla statligt anställda VD:ar i Sverige, helt utan krav på prestation. Faktum är att hon knappt utför något arbete för dessa pengar.

Så nej, vi är väl inte jättenöjda med hur dom hushåller med pengarna vi betalar in ändå? :D
En bonusprogram om ca en månadslön per anställd är inte alls ovanligt i börsbolag. Tvärtom tycker nog många det är lågt om deras utfall stannar där. Sen att vd för största statliga bolaget har störst lön är inte heller konstigt. Det där känns som klickvänliga artiklar där man tar bort hänsynen att Vattenfall är ett stort bolag och då blir alla summor stora, intäkter och kostnader.

• Gilla
Mange_64
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag skulle gå väldigt långt för att förhindra att en elstation byggdes på min och skulle inte vara nöjd men en placering på ens grannens fastighet. Dom surrar, det är trafik för underhåll, och värdesänkande.
Jag har en 20 meter från tomtgränsen och aldrig ens tänkt på den.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 20 meter från tomtgränsen och aldrig ens tänkt på den.
Men kanske inte på din egen tomt?

• Gilla
  • Haha
Zevv och 3 till
  • Laddar…
S
En bonusprogram om ca en månadslön per anställd är inte alls ovanligt i börsbolag. Tvärtom tycker nog många det är lågt om deras utfall stannar där. Sen att vd för största statliga bolaget har störst lön är inte heller konstigt. Det där känns som klickvänliga artiklar där man tar bort hänsynen att Vattenfall är ett stort bolag och då blir alla summor stora, intäkter och kostnader.
Fast nu är det ett statligt ägt bolag. Som gör enorma vinster pga. de skenande avgifterna. Det ska åter till folket, knappast till ett utvalt antal anställda, som dessutom försökte hållas hemligt.

Och VDn har helt orimlig lön. Den skulle kunna delas med 10 och hon skulle aldrig säga upp sig, hon vet att hon kan ersättas med vem som helst som är villig att jobba för 160 000 i månaden och garanterat göra ett lika ”bra” eller bättre jobb.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men kanske inte på din egen tomt?
Korrekt, men jag svarade på ett citat som inte vill ha det på grannfastigheten. Här pratar vi väl också fastigheter och inte tomter. Min tolkning är att det är en fastigheten större än bara en villatomt.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fast nu är det ett statligt ägt bolag. Som gör enorma vinster pga. de skenande avgifterna. Det ska åter till folket, knappast till de anställda.

Och VDn har helt orimlig lön. Den skulle kunna delas med 10 och hon skulle aldrig säga upp sig, hon vet att hon kan ersättas med vem som helst som är villig att jobba för 160 000 i månaden och garanterat göra ett lika ”bra” eller bättre jobb.
Men nu har detta väldigt lite med en nätstation på ens fastighet att göra så jag föregår med gott exempel och avslutar offtopic-frågan från mitt håll.

• Gilla
Lasse Suzican och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.