S
Snikholt: [citat] För mig underlättar det om den man pratar med har en förankring i verkligheten, och inte utifrån ett fluffigt rosa molns.
21,9k svar · 799,7k läst
·
· Elavtal, elpriser & elförbrukning
Bart
Bart: [citat] Precis min tanke också. Sen kan man undra hur överlämningen går till internt inom ABC Bygghissar när någon påbörjar ett jobb, men inte slutför det?
763 svar · 86,3k läst
·
· Övrigt Off Topic
P
Pastornpå norralund: [citat] Det är en mtd med bytt motor 31R537 0038 B1 Jag gör allt det där som du skriver Kan det trots allt vara tändspolen? [bild] Olja finns motorn är en encylindrig maskin
2 svar · 59 läst
·
· Trädgårdsmaskiner
J
John Vikner: [QUOTE="breakman, post: 6668869, member: 20722"] Om jag kommer ihåg rätt från när parkeringen gjordes 2015 så grävdes det ur, las markisolering, bärlager 0-50 (nånstans mellan 20-40cm) och sen 0-8 som ett "slitlager" ovanpå. Tycker bärigheten är god och har ett par bilar
17 svar · 4,5k läst
·
· Grund & Markarbeten
K
Kalf: Ja, men eftersom den blå bockfixturen sticker ut ur väggen måste jag ju kapa den. Se bild.
8 svar · 181 läst
·
· Badrum
Isakare
Isakare: [citat] Kom hit 🙂 de varnar nu för höga temperaturer i stora delar av södra Sverige resten av veckan, uppåt 33 grader på lördag.
17,2k svar · 1205,1k läst
·
· Bilar & andra fordon
stinajohansson
stinajohansson: [citat] Hej Sant, det finns många nya dyra lärdomar här. Orutinerade kunder ska också få bra resultat kan jag tycka. Besiktningsman är inbokad.
24 svar · 4,8k läst
·
· Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
T
tergo: Ja du behöver https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-verktyg/ovriga-vvs-verktyg/haltagare-for-diskbank-o-35-mm-2000046401
10 svar · 350 läst
·
· Vatten & Avlopp
G
Gerdis123: [citat] Tack, vi får försöka igen.😊
4 svar · 142 läst
·
· Fönster & Dörrar
B
Bockstensmannen: [citat] Grymt 👌
2 svar · 48 läst · Ved, Pellets, Flis
T
TypRätt: Kanske inte är samma som på din lista men använde mig av garageportexperten för vår garageport. (De monterade den också) Det är väl säkert beroende på vilket lokalkontor som gör jobbet och så men fick även väldigt bra support när det blev strul med styrenheten efter något år då en elektriker lekt runt med jordfelsbrytaren lite för många gånger inne. Räckte med full reset men
10 svar · 253 läst · Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
D
dan_norstedt: Om man har för avsikt att använda effektvakt för att jämna ut belastningen över tid (antingen för att kunna säkra ner eller för att minimera effektspikar) så är 6 kW en fördel då det går lättare att utnyttja tidluckor när andra förbrukare inte är påslagna. Sedan är det frågan om det motiverar extrakostnaden.
8 svar · 291 läst · El
E
e345k: Hej, Håller på med en köksrenovering och ska dra om ett ventilationsrör enligt bild. Idag går det i bjälklaget mellan våningarna, precis bakom köksväggen (ligger i innertaket i rummet bredvid). Jag behöver kapa det och dra om det så det kommer ut i innertaket i köket. För att göra det behöver jag ta ett hål i åsen och leda om röret till facket bredvid. Det här är ganska precis
0 svar · 43 läst
·
· Byggmaterial & Byggteknik
Düsseldorff
Düsseldorff: Enligt 2 § LGR får en grupptalan endast avse anspråk som kan tas upp av allmän domstol som ett vanligt tvistemål eller mål som rör miljöskador enligt 32 kap. miljöbalken (samt vissa konkurrensmål). Ett VA-mål gällande brukningsavgifter prövas av MMD enligt lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Jag är dessvärre ganska säker på att det saknas lagstöd för att driva ett sådant
9 svar · 258 läst · Juridik
M
Marcussellin: Är det någon här som har koll på när HS014 dyker upp i Sverige? Ser att folk längre upp i tråden går och suktar på en liten behändig rackare.
2,6k svar · 517,0k läst
·
· Verktyg & Maskiner
A
AndersS: [citat] Har skrivit om det i annan tråd där kompis tog loss och fiber gick av. Men med kontakter fixades en ny svetsning.
36 svar · 1,4k läst
·
· Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
L
LaT: [citat] Om du har tilläget Ublock-origin för att stoppa reklam så lägger du in följande under egna filter listor www.aftonbladet.se##div[aria labelledby^="sp_message_iframe"] cmp.svd.se cmp.aftonbladet.se cmp.omni.se
17,8k svar · 1659,3k läst
·
· Övrigt Off Topic
K
kabelkaparen: Liknande adapter (hona-ventil-hona) finns även på Lidl, om ni inte vill vänta på leverans från Amazon. (Med reservation för att utbudet som vanligt kan skilja kraftigt från butik till butik)
19 svar · 3,1k läst
·
· Trädgård allmänt
GK100
GK100: [citat] Skaffa då någon typ sk variac som jag tror länkades tidigare dvs en ställbar vridtrafo där du själv ställer spänningen. Du kan nog ha nytta av en sån i andra sammanhang också om du löser maskinens problem i rätt ände senare. Välj inte för liten märkeffekt, ett exempel på tidigare nämnda Vevor:
66 svar · 3,0k läst
·
· El
Kramla
Kramla: [citat] Hon verkar rätt stadig ändå fast blicken avslöjar att hon tog några före maken😂
46,6k svar · 9956,3k läst
·
· Övrigt Off Topic
H
HenrikHuslöse: [citat] Betalningarna brukar matchas mot olika former av bankgarantier. Även om det inte är finansiering som sådan finns det begränsningar. Det är väl mest en fråga om du köpt ett nytt Karolinska eller ett nytt Forsmark och ska betala förskottet.
220 svar · 29,9k läst
·
· Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Fairlane
Fairlane: [citat] Klart det inte är svart eller vitt, men forskningen om klimatförändringarna är rätt entydig, människor påverkar klimatet. Exakt hur mycket kan inte någon säga såklart och därför skriver man saker som "det kan höja temperaturen ens 2 grader (välj vilken siffra du vill)" och så hugger skeptikerna på att det bara blev 1,8, alltså har forskarna fel. [citat] Ja ni gör gärna
28 svar · 1,2k läst
·
· Övrigt Off Topic
H
Hesta Gård: Får tacka för alla svar! Det blir nog att byta rören också, om inte rörmokaren mot förmodan tycker det är helt vansinnigt. Även om plasten i rören förmodligen håller 50 år till, så är rördelarna bara ihohskjutna, och tätas med någon slags gummipackning, som kanske inte håller lika länge. Dessutom är rören nog inte tillräckligt bra fästa vid reglarna för att uppfylla dagens
42 svar · 2,9k läst
·
· Vatten & Avlopp
H
hempularen: Jag har undvikt Klarnas fakturabetalning. Betalar alltid med mitt mastercard kreditkort. Då blir ev. konfilkter mellan mastercard och företaget/klarna som strular. Men jag har egentligen bara råkat ut för betalningsstrul med internetköp en gång. Då var det Bygghemma, som strulade, kommer inte ihåg om betalningen på något sätt hade med Klarna att göra. Då när jag tänkte reklammera
62 svar · 6,4k läst · Juridik
useless
useless: ca 2005 tolkade jag ett antal hundra kundenkäter med handskrivna svar som Länstrafiken i västerbotten låtit sina resenärer fylla i. Blanketterna scannades till pdf i en skrivare med arkmatning varefter pdf'erna processades med Imagemagick och GOCR och svaren lagrades i en SQL-databas. De flesta frågorna hade relativt enkla svar som Ja/Nej/kön/ålder/antal resor per månad/etc som tolkades
15,7k svar · 1746,1k läst
·
· Övrigt Off Topic
Kramla
Kramla: Hej Håller med de svar du fått tidigare, riv ner o gör rätt. Du frågar om vart fukten kommer ifrån, en till två bilar in/ut varje dag med snö, is och allmänt fukt/slask lär ju ta vägen någonstans!? Hur ser ventilationen ut i garaget för det är stor fuktighet som måste ventileras ut?, sen är det så att ju lägre temperatur du håller så når kylan längre in i konstruktionen och
5 svar · 173 läst
·
· Isolering
S
Stefan1972: Ska och ska, numera är det en vanlig grej men förr var det inte så. Tror inte du behöver oroa dig nåt särskilt. Är väl bara hålla koll på det...
7 svar · 131 läst
·
· Fönster & Dörrar
P
Polgarsson: Hur gick det med det här? Har nära nog exakt samma projekt på gång i samma del av världen. Tycker det är hopplöst att hitta lättillgänglig konstruktör och KA.
5 svar · 1,0k läst · Referenser Hantverkare & Entreprenörer
D
Dilato: Byt ut den där kopplingen till en ny nästa gång du meckar med den så slipper du problem i framtiden. Den svarta ringen som ska täta mot oringen ser ut att vara både skadad och felvänd, den tjockare änden ska vara mot den vita klämringen, den tunnare delen ska gå in i kopplingen och pressa mot oringen. Det finns en bra bild på hur den ska se ut i inlägg #30
41 svar · 10,6k läst
·
· Vatten & Avlopp
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.