Alfredo Alfredo skrev:
Klart man måste lossa den om man ska tapetsera! Allt annat är nästan straffbart slarv!
Att det är självklart att bryta plombering på fibertrayen som någon annan äger samt att riskera att fibern får blåsas om tycker inte jag är självklart. Men så har jag ju jobbat som tekniker i ett nät där vi hade exakt sådana boxar. Är förmodligen inget problem att lösa om man vet vad man gör men efter att ha sätt hur folk hanterar denna utrustning är min tilltro inte så hög. Att fibern helt plötsligt slutar funka när folk tapetserar är en klassiker "Jag skulle bara..."
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Var kommer fibern in med denna lösningen, är det bakom Intenohållaren, dvs duct syns inte i bilden?
Jag har ju bara sett dem som mediaomvandlare med ansluten villapatch till fiberbox där inkommande fiber avslutas.
 
Purre
A AndersS skrev:
Var kommer fibern in med denna lösningen, är det bakom Intenohållaren, dvs duct syns inte i bilden?
Jag har ju bara sett dem som mediaomvandlare med ansluten villapatch till fiberbox där inkommande fiber avslutas.
Nu vet jag inte men en möjlighet är att det sitter en skarvbox på fasaden utomhus rakt genom väggen. Då är det bara ett hål rakt in för att få fibern igenom.

Tyvärr händer det titt som tätt att antingen fastighetsägaren eller nätägaren av fibern föreslår ett mindre bra ställe för sina saker. Enkelt vid installation men sen tar nog fördelarna slut. Mer än en gång dom hamnar mitt på en vägg i ett vardagsrum eller liknande.

1782132769738.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1782132935447.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Var kommer fibern in med denna lösningen, är det bakom Intenohållaren, dvs duct syns inte i bilden?
Jag har ju bara sett dem som mediaomvandlare med ansluten villapatch till fiberbox där inkommande fiber avslutas.
Jag utgår från att fibern är upprullad och kontakterad bakom den plomberade luckan på fibertrayen. Som man kan se på tommibs bild så finns det uttag samt fäste för fibern där i. I det nät där jag jobbade hade vi, precis som du skriver, en "villapatch" som satt externt så att det skulle vara lättare att byta CPE/konverter.

Men det är pga av denna konstruktion som TS befinner sig i som jag inte rekommenderar att man lossar på fibertrayen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Och bara en pigtail genom väggen?
Ts får skriva om det är så och hur fiber ansluts till Inteno. Påverkar vad ts kan/bör göra själv eller beställa arbetet.
 
A Agorazo skrev:
Att det är självklart att bryta plombering på fibertrayen som någon annan äger samt att riskera att fibern får blåsas om tycker inte jag är självklart.
Det går naturligtvis inte att tapetsera på ett vettigt sätt om dosan sitter kvar. Vill man inte flytta den själv får man ta dit någon som flyttar den.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det går naturligtvis inte att tapetsera på ett vettigt sätt om dosan sitter kvar. Vill man inte flytta den själv får man ta dit någon som flyttar den.
Har skrivit om det i annan tråd där kompis tog loss och fiber gick av.
Men med kontakter fixades en ny svetsning.
 
Farstatjej90
Detta har varit uppe flera gånger innan, det finns massor av olika varianter av skydd att köpa som döljer dosan, sök t.ex. på "hide router".

1782137053321.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillägg: glöm inte att köpa blomman separat, den ingår inte.
 
  • Gilla
  • Haha
PontusAP och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har skrivit om det i annan tråd där kompis tog loss och fiber gick av.
Men med kontakter fixades en ny svetsning.
"Nätverksexpertens" tråd? :D
 
Appendix Appendix skrev:
"Nätverksexpertens" tråd? :D
Kan vara den.😇
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ahhh..... Så är det förstås. Då är det inte lika lätt att plocka ner den. Man kan göra de men man måste vara väldigt försiktig så man inte råkar knäcka fibern. Ofta är den nästan helt oskyddad sista decimetrarna där den sitter upprullad inne i CPEn (=den vita burken).


Dags att leta efter en hatt då....
Spela gärna in när du äter upp den😋
 
Som någon skrev tidigare är nog en välventilerad låda som täcker den en bra idé. Se till att ovansidan är slät och lutar rejält så det inte blir en hylla där damm samlas.
 
Farstatjej90
P Pettman skrev:
Som någon skrev tidigare är nog en välventilerad låda som täcker den en bra idé. Se till att ovansidan är slät och lutar rejält så det inte blir en hylla där damm samlas.
Om det inte blir en hylla, var ska du ställa blomman? 🤔
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
M Mjauet skrev:
Den övre delen var det bara att lossa på.

Tänkte om man kunde skruva loss dom två övre skruvarna. Luta hela enheten ut från väggen. Sedan stoppa ner tapet där. Men då kanske tapeten stuttar i nån fiberkabel där. Så dum idé?
I avtalet med min fiberleverantör står det uttryckligen att kunden inte får öppna eller flytta dosan. Det är deras utrustning samt den är känslig.

Vi tapetserade runt och det gick bra i vårt fall eftersom tapeten är ljus samt dosan är delvis skymd bakom en soffa och en gardin.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.