Pumpen som pumpar upp vatten från brunnen och sen vidare till ett ute kök ute på torpet vill inte pumpa upp vattnet. Kan ni från bilderna komma med förslag på vad som kan vara fel? Jag har fyllt på vatten för att den inte ska suga luft och hjälpa den komma igång. Det är inte fel på vidareledning av vattnet eftersom vattnen kommer inte ens upp från brunnen. Har jag kopplat ihop pumpen med röret från brunnen på fel sätt? Se närbilden. Ska någon av delarna på golvet vara inkluderad som i nuläget inte är det? Där är vatten i brunnen( jag har firat upp vatten för hand med en hink) Hjälp mig gärna lösa detta mysterie.. snart kommer midsommar gästerna!

• IMG_1622.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1623.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du fyll på även i sugledningen ned (den stängda kranen rätt upp i vänster) - och att pumpen är fylld ända upp?

har du någon hydropress - pumpar av den här typen vill helst ha lite mottryck för att suga effektivt om du har lägre vattenstånd än normalt.

Har du kollat att att vattennivån i brunnen inte är för djupt ned gentemot pumpen, är det över 7 meter vattenivån och pumpens sugintag så kan det bli trixig att få pumpen att suga, särskilt utan mottryck, dessutom måste intaget vara helt lufttät och med tanke på hur PRK-kopplingarna ser ut på bilden isärtaget så är det högst tveksamt om dessa kan dras ihop lufttätt och det är troligen lämplig att införskaffa nya sådana.

X xxargs skrev:
har du fyll på även i sugledningen ned (den stängda kranen rätt upp i vänster) - och att pumpen är fylld ända upp?

har du någon hydropress - pumpar av den här typen vill helst ha lite mottryck för att suga effektivt om du har lägre vattenstånd än normalt.

Har du kollat att att vattennivån i brunnen inte är för djupt ned gentemot pumpen, är det över 7 meter vattenivån och pumpens sugintag så kan det bli trixig att få pumpen att suga, särskilt utan mottryck, dessutom måste intaget vara helt lufttät och med tanke på hur PRK-kopplingarna ser ut på bilden isärtaget så är det högst tveksamt om dessa kan dras ihop lufttätt och det är troligen lämplig att införskaffa nya sådana.
Tack för tips! Sugledningen- om det är den till vänster med röda vredet satt hirisontellt?- så är den fylld upp till bredden flera gånger- och sen stängt vredet

• Gilla
Century_01
  • Laddar…
X xxargs skrev:

Hydropress har jag ingen vad jag vet

X xxargs skrev:

Det är inte mer än 7 meter mellan vattennivån och pumpen- jag skulle gissa 3- max 5 meter möjliggen

X xxargs skrev:

Prk koppling- är det kopplingen jag tagit närbild på? Kanske ska jag då satsa på att få det helt lufttätt där - eller byta vissa av delarna?

In till vänster och ut till höger på pumpen. Kan vi väl anta.

Vad finns längst ned i källan?
Finns där en backventil?

Borde så vara.

Då är det att fylla Pemslangen hela vägen från pump till backventil med vatten.

Pumpen funkar med vatten, inte luft. I vart fall inte 7 meter.

• Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
Nu förstå inte? är det 7 meter i höjdnivåskillnad mellan pumpen och vattenytan i brunnen ?, eller avsåg du sträckan mellan pump och brunn?

Det är höjdskillnaden som är det viktiga om en ovanjordspump skall kunna suga vatten ur en brunn - teoretiskt är gränsen vid knappa 10 m sughöjd, i praktiken är det besvärligt redan vid 9 meter höjdskillnad och de flesta pumpar brukar inte lova funktion förr än nivån är under 8-7 meter höjdnivåskillnad mellan pumpens insug och vattenytan i brunnen, då det fins backventil i bottenventilen i slutet av sugslangen i brunnen som behöver en viss trycksskillnad för att öppna sig och friktion i själva slangen som ger tryckfall innan man får någon vettig vattenflöde och då är pumpen ingångkörd och luftfri efter att ha pumpat vatten i läge med mindre höjdskillnad.

Varför jag tar upp ovan specifikt är att i år och troligen flera år framöver att på många håll, framförallt södra Sverige har man dåligt med vatten i grävda brunnar pga. lågt grundvattenstånd, med mycket längre sträcka ned till vattenytan i brunnen är normalt annars - dvs. det som fungerade förra året kanske är problematiskt nu med lägre vattenstånd i brunnen

Om det är 7 meter vattennivåskillnad så kan det vara problem att få pumpen att 'ta' vatten, speciellt om den har varit tom och torr innan medans är det ~4 meter vattennivåskillnad eller mindre så kan det vara enklare.

---

Enklast är nog att skruva loss alla rördelar som sitter på pumpens insugssida - ta med dig dessa till en byggvaruhandel och försök hitta likadana eller kompatibla delar med samma gängor etc. och för samma slangdimension - fast nya.

Det är jätteviktigt att få kopplingen helt lufttät, särskilt om pumpen skall suga vatten från en låg vattennivå i brunnen, då även en väldigt lite läcka luft gör att pumpen tappar sugkraft och det börja låta mer i pumphuset av luften som snurrar runt där.

---

Hur styr du pumpen när den skall vara av och på? - denna typ av pumpar mår inte bra och överhettas om dessa är igång men man tappar inte ut någon vatten (stängd kran) - av den anledningen brukar man ha hydropress och en tryckströmbrytare som stänger av pumpen när trycket är tillräckligt högt, och går ingång igen när man tappat ut några liter vatten (hur mycket är beroende på hydropressens storlek)

färdig paket med pump och hydropress och tryckströmbrytare brukar kallas 'pumpautomat' och är inte speciellt dyra - exempel:
clas ohlson artikelnummer 41-4027 för 1700:- - det som kan göra att det kosta mer är om de skall vara specifikt 'dricksvattensäker' - men personligen skulle jag inte bry mig så länge vattnet inte får annan smak än vad som förväntas av brunnsvattnet.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kopplingen på pumpen ser inte okej ut antingen är det den svarta packningen som ska täta annars ska det sitta en o-ring närmast kopplingen mot pumpen, den svarta packningen ser trasig ut och det ska absolut inte vara någon gängtejp på gängan.

• Gilla
jukkan och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Nu förstå inte? är det 7 meter i höjdnivåskillnad mellan pumpen och vattenytan i brunnen ?, eller avsåg du sträckan mellan pump och brunn?

Det är höjdskillnaden som är det viktiga om en ovanjordspump skall kunna suga vatten ur en brunn - teoretiskt är gränsen vid knappa 10 m sughöjd, i praktiken är det besvärligt redan vid 9 meter höjdskillnad och de flesta pumpar brukar inte lova funktion förr än nivån är under 8-7 meter höjdnivåskillnad mellan pumpens insug och vattenytan i brunnen, då det fins backventil i bottenventilen i slutet av sugslangen i brunnen som behöver en viss trycksskillnad för att öppna sig och friktion i själva slangen som ger tryckfall innan man får någon vettig vattenflöde och då är pumpen ingångkörd och luftfri efter att ha pumpat vatten i läge med mindre höjdskillnad.

Varför jag tar upp ovan specifikt är att i år och troligen flera år framöver att på många håll, framförallt södra Sverige har man dåligt med vatten i grävda brunnar pga. lågt grundvattenstånd, med mycket längre sträcka ned till vattenytan i brunnen är normalt annars - dvs. det som fungerade förra året kanske är problematiskt nu med lägre vattenstånd i brunnen

Om det är 7 meter vattennivåskillnad så kan det vara problem att få pumpen att 'ta' vatten, speciellt om den har varit tom och torr innan medans är det ~4 meter vattennivåskillnad eller mindre så kan det vara enklare.

---

Enklast är nog att skruva loss alla rördelar som sitter på pumpens insugssida - ta med dig dessa till en byggvaruhandel och försök hitta likadana eller kompatibla delar med samma gängor etc. och för samma slangdimension - fast nya.

Det är jätteviktigt att få kopplingen helt lufttät, särskilt om pumpen skall suga vatten från en låg vattennivå i brunnen, då även en väldigt lite läcka luft gör att pumpen tappar sugkraft och det börja låta mer i pumphuset av luften som snurrar runt där.

---

Hur styr du pumpen när den skall vara av och på? - denna typ av pumpar mår inte bra och överhettas om dessa är igång men man tappar inte ut någon vatten (stängd kran) - av den anledningen brukar man ha hydropress och en tryckströmbrytare som stänger av pumpen när trycket är tillräckligt högt, och går ingång igen när man tappat ut några liter vatten (hur mycket är beroende på hydropressens storlek)
Ska svara snabbt vad gäller höjdnivåskillnaden- vilket är det jag pratar om. Som är gissningsvis 3- max 5 meter.

A anna_kristina skrev:
Ska svara snabbt vad gäller höjdnivåskillnaden- vilket är det jag pratar om. Som är gissningsvis 3- max 5 meter
H Hybro skrev:
In till vänster och ut till höger på pumpen. Kan vi väl anta.

Vad finns längst ned i källan?
Finns där en backventil?

Borde så vara.

Då är det att fylla Pemslangen hela vägen från pump till backventil med vatten.

Pumpen funkar med vatten, inte luft. I vart fall inte 7 meter.
ja in till vänster och ut till höger. Pemslangen är det röret som står rakt upp till vänster i bild med det röda vredet i horisontellt läge? Det är isåfall påfyllt upp till bredden.
Vet ej om det finns nån back ventil ( skulle den suttit i botten på brunnen isåfall?) inte jag som installerat brunnen

A anna_kristina skrev:
Ska svara snabbt vad gäller höjdnivåskillnaden- vilket är det jag pratar om. Som är gissningsvis 3- max 5 meter.
Varför gissa, du har väl ett måttband?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Silen med en förmodad backventil ligger väl på golvet bredvid? Bör isåfall sitta på änden av slangen i brunnen annars rinner vattnet tillbaka till brunnen

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Kopplingen på pumpen ser inte okej ut antingen är det den svarta packningen som ska täta annars ska det sitta en o-ring närmast kopplingen mot pumpen, den svarta packningen ser trasig ut och det ska absolut inte vara någon gängtejp på gängan.
Jag kopplade isär allt i höstas och kommer nu inte ihåg vilka delar som satt med där i kopplingen..Är det nåt av de andra grejerna på golvet i pumphuset som skulle suttit med?

Tror den svarta packningen ska täta- men kan kolla om jag hittar nåt som är en oring på golvet..

Och det vita på gängan satt där redan innan..

H Håbbe01 skrev:
Silen med en förmodad backventil ligger väl på golvet bredvid? Bör isåfall sitta på änden av slangen i brunnen annars rinner vattnet tillbaka till brunnen
Oj! Men den har aldrig nånsin suttit på, eller i alla fall inte förra sommaren-då vi pumpade upp vatten ur brunnen utan problem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.