Hej!
Jag har vatette v6 bockfixturer blå och har nu kaklat och ska snart montera vattnet. Enbart på grund av estetiska skäl vill jag använda kopplingsbricka V6 Grön. (https://www.hornbach.se/p/kopplings...trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870)
Skulle detta fungera. Om jag kapar bockfixturen längs kaklet och i övrigt följer monteringsanvisningen för kopplingsbrickan?
Eller ska jag hålla mig till de blå kopplingsbrickorna?
Jag har vatette v6 bockfixturer blå och har nu kaklat och ska snart montera vattnet. Enbart på grund av estetiska skäl vill jag använda kopplingsbricka V6 Grön. (https://www.hornbach.se/p/kopplings...trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870)
Skulle detta fungera. Om jag kapar bockfixturen längs kaklet och i övrigt följer monteringsanvisningen för kopplingsbrickan?
Eller ska jag hålla mig till de blå kopplingsbrickorna?
Regel 1a är att alltid följa tillverkarens monteringsinstruktion - annars riskerar du att nekas ersättning av försäkringsbolaget vid en eventuell skada.
Såvitt jag känner till kan man inte blanda blå och grön.
Såvitt jag känner till kan man inte blanda blå och grön.
Jo, det är skillnad. https://www.facebook.com/systemvatette/videos/vad-är-egentligen-skillnaderna-och-likheterna-mellan-vår-blå-och-gröna-bockfixtu/736652572300222/V Viktor S. skrev:
Precis, blå är gängad för att man inte ska behöva bryta tätskiktet med skruv som man behöver göra med grön.
Jag har inga problem med att bryta tätskiktet med skruv. Jag följer anvisningar om detta med silikon.
I duschen kommer jag ändå behöva göra något åt bockfixturerna då jag har ett annat blandarfäste. Jag kommer inte kunna acceptera vatettes kromade kopplingar mot min mässingsfärgade blandare. Så där har jag köpt en mässings blandarfäste.
Såhär i efterhand skulle jag naturligtvis ha använt gröna bockfixturer. Men nu står jag här med blåa. Jag tänker att jag kapar fixturerna jäms med kaklet. Skyddsrör och pex kapar jag enligt monteringsanvisning för grön. Är det någon som ser någon uppenbar varningsflagg. Förutom att jag avviker mot tillverkarens anvisningar.
Jag har inga problem med att bryta tätskiktet med skruv. Jag följer anvisningar om detta med silikon.
I duschen kommer jag ändå behöva göra något åt bockfixturerna då jag har ett annat blandarfäste. Jag kommer inte kunna acceptera vatettes kromade kopplingar mot min mässingsfärgade blandare. Så där har jag köpt en mässings blandarfäste.
Såhär i efterhand skulle jag naturligtvis ha använt gröna bockfixturer. Men nu står jag här med blåa. Jag tänker att jag kapar fixturerna jäms med kaklet. Skyddsrör och pex kapar jag enligt monteringsanvisning för grön. Är det någon som ser någon uppenbar varningsflagg. Förutom att jag avviker mot tillverkarens anvisningar.
Hur ser det blandarfästet ut, är det fortfarande vatettes? Blandarfästet är ju gjort för att ändhylsorna till RiR ska pressas korrekt och måtten för att täta mellan blandare och rör.
Jag brukar vara öppen för hemma-mek och avvikelser men just på denna punkt känner jag mig osäker faktiskt. 😂
Jag brukar vara öppen för hemma-mek och avvikelser men just på denna punkt känner jag mig osäker faktiskt. 😂
Klicka här för att svara
