Hej!

Jag har vatette v6 bockfixturer blå och har nu kaklat och ska snart montera vattnet. Enbart på grund av estetiska skäl vill jag använda kopplingsbricka V6 Grön. (https://www.hornbach.se/p/kopplings...trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870)

Skulle detta fungera. Om jag kapar bockfixturen längs kaklet och i övrigt följer monteringsanvisningen för kopplingsbrickan?

Eller ska jag hålla mig till de blå kopplingsbrickorna?

Regel 1a är att alltid följa tillverkarens monteringsinstruktion - annars riskerar du att nekas ersättning av försäkringsbolaget vid en eventuell skada.

Såvitt jag känner till kan man inte blanda blå och grön.

Tror att de fungerar lite olika. Är inte den ena av dem gängad? Vill minnas att vi körde blå, och då var det skruva i väggen som gällde men kan ha fel.

EDIT: Vi körde nog grön, verkar vara blå som är gängad.

Precis, blå är gängad för att man inte ska behöva bryta tätskiktet med skruv som man behöver göra med grön.

Jag har inga problem med att bryta tätskiktet med skruv. Jag följer anvisningar om detta med silikon.

I duschen kommer jag ändå behöva göra något åt bockfixturerna då jag har ett annat blandarfäste. Jag kommer inte kunna acceptera vatettes kromade kopplingar mot min mässingsfärgade blandare. Så där har jag köpt en mässings blandarfäste.

Såhär i efterhand skulle jag naturligtvis ha använt gröna bockfixturer. Men nu står jag här med blåa. Jag tänker att jag kapar fixturerna jäms med kaklet. Skyddsrör och pex kapar jag enligt monteringsanvisning för grön. Är det någon som ser någon uppenbar varningsflagg. Förutom att jag avviker mot tillverkarens anvisningar.

Hur ser det blandarfästet ut, är det fortfarande vatettes? Blandarfästet är ju gjort för att ändhylsorna till RiR ska pressas korrekt och måtten för att täta mellan blandare och rör.

Jag brukar vara öppen för hemma-mek och avvikelser men just på denna punkt känner jag mig osäker faktiskt. 😂

Jamen dåså, följ den anvisningen så borde du vara hemma antar jag.

EDIT: Alltså rent tekniskt så gör ju inte den gröna fixturen något, till skillnad från den blå som har gänga. Så borde gå att kapa som du säger.

Ja, men eftersom den blå bockfixturen sticker ut ur väggen måste jag ju kapa den. Se bild.

• IMG_0517.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.