Tänkte dra ut bergvärme för golvvärme i attefallshus på 35kvm och ca 4m höjd. Finns någon tumregel på rördiametrar? Boningshuset har vattenelement så värmesystemet jobbar med lite högre temp än vad ett ”golvvärmehus ” kör. Sträckan blir ca 25meter.
 

Bästa svaret

Man brukar ligga på ca 0,7-0,9 m/s i flödeshastighet för att ha lite marginal mot turbulent strömning och motstånd.

Så beroende på hur många liter per minut du behöver så är det ganska enkelt att räkna.
På 25 meter tror jag inte att du behöver oroa speciellt mycket för motståndet.

EDIT: Med 25 rör enligt nedan så kanske du visst måste oroa dig för motståndet, du får kolla flödesdiagram för 25 rör. /EDIT

Men ex. ett id 25 rör så får du ca 20-30 liter/minut.
Ska du ha hetvatten eller sänker du temperaturen innan kulverten? Det avgör verkligen vilket flöde du behöver.

Säg att du har 70W/m² (lite högt räknat kanske..) så ger det 2450W energibehov på 35 kvm.

Ponera då att du pumpar 1,5 m³/h, 41,5°C vatten så kommer du ha en returtemp på 40 grader och en värmeavledning från vattnet på ca 2600W.

Så har du dimension id 25 och snurrar 1,5 m³/h (25 lit/min) får du flödeshastighet på 0,8 m/s.

Det är dock utan förluster, så plussa på lite för gott samvete.

Jag friskriver mig från ansvar på en måndag morgon 😂
 
V Viktor S. skrev:
Man brukar ligga på ca 0,7-0,9 m/s i flödeshastighet för att ha lite marginal mot turbulent strömning och motstånd.

Så beroende på hur många liter per minut du behöver så är det ganska enkelt att räkna.
På 25 meter tror jag inte att du behöver oroa speciellt mycket för motståndet.

EDIT: Med 25 rör enligt nedan så kanske du visst måste oroa dig för motståndet, du får kolla flödesdiagram för 25 rör. /EDIT

Men ex. ett id 25 rör så får du ca 20-30 liter/minut.
Ska du ha hetvatten eller sänker du temperaturen innan kulverten? Det avgör verkligen vilket flöde du behöver.

Säg att du har 70W/m² (lite högt räknat kanske..) så ger det 2450W energibehov på 35 kvm.

Ponera då att du pumpar 1,5 m³/h, 41,5°C vatten så kommer du ha en returtemp på 40 grader och en värmeavledning från vattnet på ca 2600W.

Så har du dimension id 25 och snurrar 1,5 m³/h (25 lit/min) får du flödeshastighet på 0,8 m/s.

Det är dock utan förluster, så plussa på lite för gott samvete.

Jag friskriver mig från ansvar på en måndag morgon 😂
Grymt 👌
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.