Claes Sörmland
Det ser ut som att grannskapet kanske måste stämma kommunen gällande avgifter som kommunen påför oss som vi inte ska betala. Alltså ett VA-mål i MMD.

Men hur löser man detta praktiskt? Borde vi alla gå samman och ansöka om stämning med mängder av käranden (parter i målet) eller borde vi ta det som en enskild grupptalan enligt lagen om grupprättegång? Jag läser att en grupptalan är:

"Med grupptalan avses i denna lag en talan som en kärande för som företrädare för flera personer med rättsverkningar för dem, trots att de inte är parter i målet. Grupptalan kan väckas som enskild grupptalan, organisationstalan eller offentlig grupptalan."

Betyder det att t ex jag ansöker om stämning hos MMD och anger att jag begär att det ska vara en grupptalan som omfattar grannskapet (alltså en lång lista på deras namn och de fastigheter som VA-frågan gäller)? Måste jag då ens ha deras medgivande?

Ja ni ser, jag har ingen koll. Guida mig!

Låter nog som du borde diskutera det med jurist. Ex. villaägarförbundets jurister som en start. Jag har för mig att villaägarförbundet har drivit några sådana här principiellt viktiga case rörande gatukostnader tidigare "åt de drabbade".

Här är det ju både en fråga om hur man formellt gör, och vad som är bäst strategi.

Claes Sörmland
Det står inga hundratusentals kronor per fastighet på spel utan mer om att kommunen fakturerar oss brukningsavgifter för VA-tjänster som vi inte är avgiftsskyldiga för. Så det blir väldigt lång återbetalningstid för ett juridiskt ombud, det är inte värt det för de kostar för mycket helt enkelt. Vi behöver bara ett beslut från MMD att vi inte är avgiftsskyldiga för en viss del av VA-taxan så att kommunens folk slutar fakturera oss felaktigt. (Just nu hoppas vi på att slanten ska trilla ned hos kommunmedarbetarna och att det aldrig ska behöva tas till MMD. Det är ju bara för kommunen att följa lagen så är frågan avklarad. Men jag fruktar att det kan vara så att ingen bryr sig i kommunorganisationen att man felfakturerar oss.)

Strategin är således rätt klar. Frågan är bara vilken av dessa alternativ man ska välja vid ansökan om stämning i MMD:

1. Jag själv gör mig och min fastighet till modell för det lilla samhället och stämmer kommunen med bara mitt namn. Vinner jag får kommunen justera inte bara min utan även grannarnas VA-räkningar.

2. Ett antal grannar går ihop och ansöker tillsammans om att stämma kommunen som käranden. En vinst ger större genomslag direkt och kräver inte senare tolkning att vad som gäller för en fastighet också gäller för andra fastigheter.

3. Jag stämmer kommunen och ansöker om stämning med grupptalan för ortens fastighetsägare. Med eller utan deras medgivande. Här ger domen direkt genomslag och rättsverkan för samtliga fastigheter som grupptalan omfattar.

1 begriper jag väl. Det är 2 och 3 jag förstår sämre och önskar få lära mig lite mer om och hoppas att de med juridisk erfarenhet kan berätta mer om.

Måste du stämma dem? Om du överklagar beslutet om avgiften slipper väl du betala något för att stämma dem?

Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Måste du stämma dem? Om du överklagar beslutet om avgiften slipper väl du betala något för att stämma dem?
Jag vet inte vad jag ska överklaga. Själva VA-taxan som kommunfullmäktige har beslutat är helt OK. Inget att överklaga. Det är bara att kommunfolket som fakturerar VA-avgifter inte följer den i så mening att de struntar i om jag är avgiftsskyldig eller inte. Ett alternativ är ju att bara vägra betala och sen får kommunen driva detta som ett VA-mål för att få in de stridiga beloppet. Det var min ursprungsplan.

Att inte betala den felaktiga delen är väl enklast? Den som vill ha betalt får väl i första hand se till att motivera det tills eventuell oklarhet är utredd.

C
Är inte insatt i detaljerna, men det verkar supersvårt att få igenom en grupptalan i Sverige.
I de fall jag varit inblandad i har man istället gemensamt (alltså i samförstånd genom sitt gemensamma ombud som man delar på kostnaden för) skickat fram ett enskilt mål, med förhoppningen att motparten sedan skall vika sig om man når framgång, utan att man behöver gå vidare med X antal identiska stämningar.

Düsseldorff
Claes, har du kontrollerat om LGR ens är tillämplig? Den gäller normalt endast för talan som kan föras enligt reglerna om tvistemål enligt RB. Jag vill dock minnas att det finns nån sorts undantag för vissa miljö- och konkurrensmål. Borde framgå att LGR:s tillämpningområde som förmodligen regleras i någon av de ca 5 första paragraferna.

Düsseldorff
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Claes, har du kontrollerat om LGR ens är tillämplig? Den gäller normalt endast för talan som kan föras enligt reglerna om tvistemål enligt RB. Jag vill dock minnas att det finns nån sorts undantag för vissa miljö- och konkurrensmål. Borde framgå att LGR:s tillämpningområde som förmodligen regleras i någon av de ca 5 första paragraferna.
2 § tredje stycket

Düsseldorff
Enligt 2 § LGR får en grupptalan endast avse anspråk som kan tas upp av allmän domstol som ett vanligt tvistemål eller mål som rör miljöskador enligt 32 kap. miljöbalken (samt vissa konkurrensmål). Ett VA-mål gällande brukningsavgifter prövas av MMD enligt lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Jag är dessvärre ganska säker på att det saknas lagstöd för att driva ett sådant mål som en grupptalan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.