BirgitS BirgitS skrev:
I inlägg 5:
lättupprörd
tappar fattningen
Hela meningen som börjar med "Då haglar invektiven" är ju förolämpande.
Nej. Det är så det gått till. Vill du ha några exempel eller kan du nöja dig med att det finns en handfull män, vars världsbild inte får ifrågasättas vilket du mycket väl känner till!
Det är alltså inte en förolämpning att beskriva verkligheten.

Fairlane
Intet Intet skrev:
Nej. Det är så det gått till. Vill du ha några exempel eller kan du nöja dig med att det finns en handfull män, vars världsbild inte får ifrågasättas vilket du mycket väl känner till!
Du får ifrågasätta hur mycket du vill, men du får också acceptera att du får mothugg när du påstår att jorden är platt...

För övrigt har du lärt mig att det är dumt och onödigt att klaga på stormakter, de gör som de vill. Därför ska vi klara på Ukraina istället och påpeka att det är ett korrupt land. Sen ska vi klaga på USAs angrepp, vilket jag håller med om, men tycker inte alls går ihop med att man inte ska klaga på en stormakt...

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Ords betydelse beror på sammanhanget. I det här fallet är ju inlägget uppenbart till för att förolämpa, såra etc. andra. Fullt med känsloargument och då känslor som anses som negativa. Inte det minsta objektivt. Men liksom andra personangrepp går det ju utmärkt att vända på det för att i stället beskriva de som mer eller mindre förnekar att mänskligheten är huvudorsaken till de pågående klimatförändringarna.

Intet Intet skrev:
Visst tusan är jag sur ibland och visst tusan saknar jag viss bildning. Jag vet när Buddy Holley, Richie Wallance och the Big Bopper störtade och dog. Men när tusan var slaget vid Brunkebergs ås? Men reaktionär. Nä, där har du nog fel, trots allt.
Kan även du ge mig några exempel? Eller fiskar du bara gillningar?
Jag fiskar inget. Du ville ha exempel på förolämpning och fick det. Jag kan fler, men jag tror inte det behövs.

B Bitterhetsakademin skrev:
Om vi inte lyder klimatets överstepräster kommer vattnet att stiga och vi går alla under, känns inte narrativet bekant.
Du har framstått som en bildad och kunnig person här på forumet men när det gäller klimatet har du visst gått vilse rejält. Jag tror ju inte att du analyserat klimatvetenskapen och kommit fram till att världens forskare inom området har dragit fel slutsatser om vårt klimat utan du uppvisar en genomgående misstro mot våra samhällen och dess företrädare. Sund skepsis söker sanning, destruktiv misstro söker bekräftelse på att systemet är riggat. SD och Flashback är modiga och de enda som vågar säga sanningen eller...?

Detta är kärnan i alla konspirationsteorier och SD och sympatisörerna använder och upprepar ord som klimathysteri, domedags retorik (som din bild) miljömuppar, klimatreligion...tills vi själva börjar använda oss av dem. Klimatforskare och miljörörelser framställs som någon elit, för all del ett intelligent argument för ingen gillar eliter.

Tyvärr, du saluför en konspirationsteori där Flashback anekdoter väger tyngre än världens klimatforskning.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du har framstått som en bildad och kunnig person här på forumet men när det gäller klimatet har du visst gått vilse rejält. Jag tror ju inte att du analyserat klimatvetenskapen och kommit fram till att världens forskare inom området har dragit fel slutsatser om vårt klimat utan du uppvisar en genomgående misstro mot våra samhällen och dess företrädare. Sund skepsis söker sanning, destruktiv misstro söker bekräftelse på att systemet är riggat. SD och Flashback är modiga och de enda som vågar säga sanningen eller...?

Detta är kärnan i alla konspirationsteorier och SD och sympatisörerna använder och upprepar ord som klimathysteri, domedags retorik (som din bild) miljömuppar, klimatreligion...tills vi själva börjar använda oss av dem. Klimatforskare och miljörörelser framställs som någon elit, för all del ett intelligent argument för ingen gillar eliter.

Tyvärr, du saluför en konspirationsteori där Flashback anekdoter väger tyngre än världens klimatforskning.
Jag skrev måhända avsiktligt tillspetsat och provokativt för att dra igång debatten, Sverige med en tusendel av världens befolkning kan inte ändra klimatet när Kina bygger ett kraftverk i veckan och Afrikas befolkning fördubblas över några årtionden.
Vidare har politikerna stirrat sig blinda på koldioxiden som det största hotet, nyare forskning talar om minskade moln och mindre stoft i atmosfären som minst lika stora faktorer. Molnbildning påverkas av den infallande kosmiska strålningen som i sin tur påverkas av solvinden.
Mätserier om jordens energibalans
som gjorts av Nasas Ceressatelliter ifrågasätter enligt vissa bedömare den nuvarande teorin om koldioxidens effekt och det hävdas att stora delar av uppvärmningen orsakats av ökad instrålning. Det är fortfarande inte helt uträtt och det verkar finnas en motvilja inom forskarvärlden att ändra ståndpunkt.
Att vi har mindre stoft i atmosfären är väl positivt och ett tecken på att utsläppen minskat.

BirgitS
Jag skrev måhända avsiktligt tillspetsat och provokativt för att dra igång debatten,
Så du vill få till ytterligare en tråd som stängs. Varför då?
Har du tråkigt?

Observera att trådens ämne inte är klimatförändringar utan att en tråd om det stängs.

• Haha
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Att vi har mindre stoft i atmosfären är väl positivt och ett tecken på att utsläppen minskat.
Ja, hårdare krav på rening påverkar vår luftkvalitet, växthusgaser påverkar klimatet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, hårdare krav på rening påverkar vår luftkvalitet, växthusgaser påverkar klimatet.
Alldeles riktigt men minskningen av partiklar och aerosoler i atmosfären ökar ju även instrålningen och höjer därmed temperaturen.
Forskare har ju framfört visioner om att kyla ner jorden genom att avsiktligt sprida svavelpartiklar i de högre luftlagren, ett globalt experiment med betydande risker.

Alldeles riktigt men minskningen av partiklar och aerosoler i atmosfären ökar ju även instrålningen och höjer därmed temperaturen.
Forskare har ju framfört visioner om att kyla ner jorden genom att avsiktligt sprida svavelpartiklar i de högre luftlagren, ett globalt experiment med betydande risker.
Du söker bekräftelse på att etablerad forskning om växthusgasers påverkan på klimatet är korrupt.

A Abies koreana skrev:
Du söker bekräftelse på att etablerad forskning om växthusgasers påverkan på klimatet är korrupt.
Forskare är varken bättre eller sämre än människor i allmänhet. Många har låtit sig köpas och presenterar de resultat som anslagsgivaren önskar.
Det är stora pengar inblandade i den gröna omställningen se bara på turerna kring Northvolt och Stegra.
Att växthusgaser har en påverkan är det nog få som förnekar men det finns fler faktorer som kan vara minst lika betydelsefulla och det behöver beforskas närmare av vetenskapsmän utan ideologiska skygglappar.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Forskare är varken bättre eller sämre än människor i allmänhet. Många har låtit sig köpas och presenterar de resultat som anslagsgivaren önskar.
Naturligtvis kan enstaka forskare göra fel, men genom att resultaten hela tiden kontrolleras av andra insatta så upptäcks det ju nästan jämnt. Nu har ju forskningen om klimatförändringar pågått i ungefär 50 år, det gör ju att alla resultat har kontrollerats många gånger om. Det man upptäcker när man tittar bakåt i backspegeln är att förändringen har gått fortare än man trodde för några årtionden sen.

Ja, det har ju varit vanligt bland forskare som fått betalt av tobaksbolagen och oljeindustrin. Men det är ju inte de senare som påstår att det råder en klimatförändring, utan oljeindustrin betalar ju folk för att visa att det inte beror på fossil olja.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag fiskar inget. Du ville ha exempel på förolämpning och fick det. Jag kan fler, men jag tror inte det behövs.
Jag måste varit otydlig. Jag bad om exempel på förolämpningar från mig. Inte din förmåga att förolämpa, vilket osökt får mig att tänka på dessa, förolämpningarnas mästare.

Fairlane Fairlane skrev:
Du får ifrågasätta hur mycket du vill,
Tack.
Fairlane Fairlane skrev:
men du får också acceptera att du får mothugg när du påstår att jorden är platt...
Har jag påstått något liknande? Nej!
jag har i princip gång på gång upprepat att problemet. Var de än vara månde, inte bara består av svatt ock vitt.

Det är detta som får de sköra männen att tappa fattningen och trumpeta ut infantila förolämpningar.
Fairlane Fairlane skrev:
För övrigt har du lärt mig att det är dumt och onödigt att klaga på stormakter, de gör som de vill.
Nej. Fel Fairline!
Det är inte dumt och onödigt. Däremot skall man inte förvänta sig att de bryr sig det minsta.
Jag betalar med kontanter för att det systemet skall bevaras, men jag tror ju inte för ett ögonblick att mitt agerande kommer att avgöra den frågan men det känns bra att åtminstone ha försökt.

Fairlane Fairlane skrev:
Därför ska vi klara på Ukraina istället och påpeka att det är ett korrupt land.
Naturligtvis skall vi ÄVEN klaga på att det.

Fairlane Fairlane skrev:
Sen ska vi klaga på USAs angrepp, vilket jag håller med om, men tycker inte alls går ihop med att man inte ska klaga på en stormakt...
Här hänger jag inte med.
Men slutbetyget blir en etta i läsförståelse (igen).

Fairlane
Intet Intet skrev:
Har jag påstått något liknande? Nej!
jag har i princip gång på gång upprepat att problemet. Var de än vara månde, inte bara består av svatt ock vitt.
Klart det inte är svart eller vitt, men forskningen om klimatförändringarna är rätt entydig, människor påverkar klimatet. Exakt hur mycket kan inte någon säga såklart och därför skriver man saker som "det kan höja temperaturen ens 2 grader (välj vilken siffra du vill)" och så hugger skeptikerna på att det bara blev 1,8, alltså har forskarna fel.
Intet Intet skrev:
Det är detta som får de sköra männen att tappa fattningen och trumpeta ut infantila förolämpningar.
Ja ni gör gärna det ...
Intet Intet skrev:
Nej. Fel Fairline!
Det är inte dumt och onödigt. Däremot skall man inte förvänta sig att de bryr sig det minsta.
Klart de inte bryr sig särskilt mycket, men som du säger det är inte för att påpeka att de gör fel.
Du klarar det när det gäller USA, inte när det gäller Ryssland.
Intet Intet skrev:
Jag betalar med kontanter för att det systemet skall bevaras, men jag tror ju inte för ett ögonblick att mitt agerande kommer att avgöra den frågan men det känns bra att åtminstone ha försökt.
Ju fler som gör det, desto större chans.
Intet Intet skrev:
Naturligtvis skall vi ÄVEN klaga på att det.
Haha, humor. Du har klagat massor på Ukraina, i stort sett inget på Ryssland, så när du säger ÄVEN så skotrar det väldigt falskt. Men kanske kom er du nu i några år i te klaga på Ukraina, vara på Ryssland så närmar du dig kanske efter 10 år någorlunda rätt proportioner.
Intet Intet skrev:
Här hänger jag inte med.
Men slutbetyget blir en etta i läsförståelse (igen).
Ja, det är ditt vanliga betyg.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.