Hej,

Drygt ett halvår sedan ha vi köpt ett hus där vi har upptäck några punkter som inte ser korrekt ut.
-Jag är inte så erfaren i byggbranchen, därför ber er hjälp med felsökningen.

Vi såg att ångspärren i garaget har ej varit färdigställd, längst nocken var folien ej fastsatt mot balken.Det fixades inte direkt, misstänkte att den har en syfte, samt hunnit inte heller ta hand om det. Det gjorde att vatten(kladdig, smutsig) droppade på bilarna.
Som en quick fix, den häftades, samt tejpats med TESA Seal flex. Det fanns flertal småhål samt genomföring för elkablage(okänt varför förra ägaren som byggde garaget i 2014 har valt att gå in och u i isoleringen med elen)
Så länge rullen räcke, dem hålen har tejpats. Riktiga småhål var så litet, kändes som att plastfolien rullats på marken och stenar gjorde dom punkteringar.

Redan när jag tejpade såg några ställen där ovansidan av plastfolien (mot isoleringen) hade imma, två-tre ställen var såpass mycket att isoleringen såg blött ut vatten samlades i droppar.
Efter tejpen monteras, fukten förekom längst nocken också.

Den område som såg värst ut, har öppnats, (träpaneler har sågats, folien skärts upp) för att se hur alvarlig läget är.
Den blöta ytan var så ett tag sedan, men kan inte minnas exakt hur länge.

De var större vatten droppar på folien, och botten delen av isoleringen är blött, men kände igen lite länge in med finger, verkar vara torr inne i isoleringen.

När jag undersökte konstruktionen, såg ut att det finns en liten luft spalt, men jag tror inte att ventilationen är korrekt, då ut som att vissa ställen isoleringen blockerar flödet.(det är endast en referens ställe).
Vid takfoten, fasaden går nästan hela vägen till råsponten, så det finns inte större öppning heller.
Balken är 220mm bred, isoleringen ca 210-230mm beroende vart den mäts.

Övrigt info - Vissa ställen syns svarta prickar, och större fält, vid en överlappning kolla det, var det specifikt torr, men övriga ställen verkar vara fuktig i närheten. Jag känner mig lite orolig för mögel.

Vad kan det vara anledningen till den kondens bildningen och hur kan jag bekämpa det?
Kan det vara det bästa alternativ att riva plasten , låta isoleringen torka och sätta upp en ny folie,samt komplettera taket med plywood?

Jag beställde 2 fuktmätare, Trotec BM31 med kula, och Uni-T UT377B med pinar, fukt mätningen kan jag göra senare i veckan efter leveransen.

Övrig info:
-Garaget har en golvvärme, som är i bruk på vinter,och håller ca 13-17 grader.På sommarn det är avstängt.
-Förra ägaren har ej använt garaget ofta (och huset var ej bebott, ca 2-3 år innan vårt köp)
-Efter vårt inflyt, garaget är i daglig bruk, på vintern ställs bil med snö på in i garaget, brun finns.

Några bilder om garaget:

Bild innan platsfolien tejpats fast mot mitten.
20260416_195614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter folien fastsatts i mitten.
20260621_124435_rotate.jpg
Skapa konto

Spår av mögel:
20260621_124336.jpg
Skapa konto
20260621_124333.jpg
Skapa konto
20260416_195632.jpg
Skapa konto

Utrymme mellan råsponten och isoleringen:
20260621_124020.jpg
Skapa konto
20260621_124009.jpg
Skapa konto

Översikt
Den gröna område har öppnats, dock isoleringen kvar, vid röda markeringen går 3 flexrör igenom folien som försätter över nocken.
Skärmbild 2026-06-21 225958.png
Skapa konto

Stort tack i förväg för ert hjälp!

Peter
p.s.: Min första forumfråga , sorry om det är för långt eller krångligt, senare blir bättre :)

• 20260621_124441.jpg
    Skapa konto
Det saknas korrekt utförd luftspalt mellan råspont och isolering.
Beroende på vad du har för yttertak och temperatur på insidan kan det bli stora temperatur skillnader med kondens som följd.

• Gilla
Dan U och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Saknas luftspalt mellan råspont och isolering… vilket inte kan åtgärdas utan att riva ner all isolering.

Dessutom ser det ut som att det läcker in genom råsponten uppifrån, men det kan ju vara utfällning ifrån varm luft inifrån…

Kan du se om det läcker in när det regnar eller om du sprutar vatten på taket?

Hade det varit mitt garage hade jag rivit ner all isolering, rett ut mögelproblemet och eventuella läckor från yttertaket.
Troligen är all isolering förstörd.

Därefter sätta dit en luftspalt med ventilation i takfot och i nock, och sedan montera ny isolering och ångspärr. Luftspalten skall inte vara mindre än 25 mm och byggs lämpligen med oljebehandlad masonit.

Hoppas det går att sanera möglet i träkonstruktionen.

Jag tycker även att infästningen av stående regel (takstol) mot limträbalken ser tveksam ut, men någon annan kanske vet mer om det…

Vad står det i besiktningsprotokollet?

Redigerat:
Tack för hjälpen!

I besiktningsprotokollet nämns att ångspärren är ej komplett, och kan leda till fuktbildning,/fuktskador i takkonstruktionen, vilket vi vid köpet har inte lagt mycket uppmärksamhet på.

Testade att spola ca 5 minuter på berör takdel imorse, men såg ingen signal för läckage okulärt, dvs inga droppar eller likt, men fortfarande kan vara en liten inträng.

En praktisk fråga - är ångspärren ska gå över / täcka limträbalken i mitten, eller ska limas på den på varsin sida(likt som fixats av oss)?

Kan man göra mögelsaneringen själv eller ska den utföras av en företag?
-i och med huset är nyköpt, vi hellre lägger pengar vi räknat med, t.e.x.: takomläggning , eventuellt dränering i framtiden, och vill lösa ekonomisk förmånlig vissa moment.

Nissens
P Pepepapa skrev:
Tack för hjälpen!

I besiktningsprotokollet nämns att ångspärren är ej komplett, och kan leda till fuktbildning,/fuktskador i takkonstruktionen, vilket vi vid köpet har inte lagt mycket uppmärksamhet på.
Ok, då finns det inget att hämta där antagligen…
P Pepepapa skrev:
Testade att spola ca 5 minuter på berör takdel imorse, men såg ingen signal för läckage okulärt, dvs inga droppar eller likt, men fortfarande kan vara en liten inträng.
Ok.
P Pepepapa skrev:
En praktisk fråga - är ångspärren ska gå över / täcka limträbalken i mitten, eller ska limas på den på varsin sida(likt som fixats av oss)?
Det går bra att använda den ålderbeständiga (ofta gröna, kommer inte ihåg namnet på den) tapen mot limträbalken.
P Pepepapa skrev:
Kan man göra mögelsaneringen själv eller ska den utföras av en företag?
Jag kan för lite om det. Men jag hade nog tagit ner och kastat bort isoleringen först, sedan kan man se hur omfattande problemet är med stommen. Är det mindre områden så hade jag nog använt mögeldödarmedel där.

Kanske kan du mäta fukthalten i träet under sommaren och se om den ökar när det regnat en del.
P Pepepapa skrev:
-i och med huset är nyköpt, vi hellre lägger pengar vi räknat med, t.e.x.: takomläggning , eventuellt dränering i framtiden, och vill lösa ekonomisk förmånlig vissa moment.
Förstår det isolering är ju inte så dyrt. Om stommen klarat sig bra så är det mer arbetstid än pengar det kostar om man gör det själv.
Är det inte någon ventilation i nocken och takfoten så är det en del jobb där också.

Kramla
Hej

Håller med de svar du fått tidigare, riv ner o gör rätt.
Du frågar om vart fukten kommer ifrån, en till två bilar in/ut varje dag med snö, is och allmänt fukt/slask lär ju ta vägen någonstans!?
Hur ser ventilationen ut i garaget för det är stor fuktighet som måste ventileras ut?, sen är det så att ju lägre temperatur du håller så når kylan längre in i konstruktionen och 13 grader är inte mycket när det kommer in bilar som är minusgrader.
Ska du ha garaget som du nu använder det i fortsättningen så är mitt råd att riv ner plast och isolering, behandla de ställen som fått påväxt, bygg upp med luftspalt mot råspont ny isolering och ångspärr som överlappar nockbalk och heltejpade skarver o genomföringar, gips målat med våtrumsfärg och sen det viktigaste är en korrekt ventilations lösning som tar hand om all fukt o leder den ut från garaget!

//Kramla

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Nissens
Kramla Kramla skrev:
Hej

Håller med de svar du fått tidigare, riv ner o gör rätt.
Du frågar om vart fukten kommer ifrån, en till två bilar in/ut varje dag med snö, is och allmänt fukt/slask lär ju ta vägen någonstans!?
Hur ser ventilationen ut i garaget för det är stor fuktighet som måste ventileras ut?, sen är det så att ju lägre temperatur du håller så når kylan längre in i konstruktionen och 13 grader är inte mycket när det kommer in bilar som är minusgrader.
Ska du ha garaget som du nu använder det i fortsättningen så är mitt råd att riv ner plast och isolering, behandla de ställen som fått påväxt, bygg upp med luftspalt mot råspont ny isolering och ångspärr som överlappar nockbalk och heltejpade skarver o genomföringar, gips målat med våtrumsfärg och sen det viktigaste är en korrekt ventilations lösning som tar hand om all fukt o leder den ut från garaget!

//Kramla
Just det, ventilationen är superviktig. I mitt garage uppe i ena gavelspetsen har jag satt en fuktstyrd frånluftsfläkt. När luftfuktigheten överstiger 60% uppe nära nocken så startar fläkten. Då sugs ny luft in i tilluftsventilerna i ytterväggarna och den varma fuktiga luften som samlas uppe vid nocken sugs ut.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Då det är inte mer än att börja riva. Det låter inte så komplicerad när jag sökte på luftspalt och vad man ska tänka på, det lär mer en tidskrävande moment än en komplicerad djup bygg kompetens krävande uppdrag.

Ventilationen är bra poäng - såg i helgen innan jag skrev i forumet att ena hål på fasaden nära till nocken var igensatt av glasull - nu är det öppet.

Så är måtten av garaget(se bilden), placering av ventilation hålen sär ut som på bilden. Jag tror att 2st 100mm hål kommer inte räcka att ha en bra flöde.

Vilken typ av fläkt rekommenderar ni? Typ badrums fläkt eller något större?
Lokal styrd( fuktsensoren sitter i fläkten) eller jag planerar i framtiden bygga några smarthem lösningar. kanske sätta en fuktsensor ovanför bilen som används dagligen, som styr både fläktar som suger in ny luft samt den som suger ut den fuktiga vid nocken?
Eller satsa på en avfuktare som är kopplad till brunnen?

(bilen i mitten av garaget är i daglig bruk, den andra längst ut körs endast sällan på sommarn.)
Skärmbild 2026-06-22 193408.png
Skapa konto

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Nissens
P Pepepapa skrev:
Då det är inte mer än att börja riva. Det låter inte så komplicerad när jag sökte på luftspalt och vad man ska tänka på, det lär mer en tidskrävande moment än en komplicerad djup bygg kompetens krävande uppdrag.

Ventilationen är bra poäng - såg i helgen innan jag skrev i forumet att ena hål på fasaden nära till nocken var igensatt av glasull - nu är det öppet.

Så är måtten av garaget(se bilden), placering av ventilation hålen sär ut som på bilden. Jag tror att 2st 100mm hål kommer inte räcka att ha en bra flöde.

Vilken typ av fläkt rekommenderar ni? Typ badrums fläkt eller något större?
Lokal styrd( fuktsensoren sitter i fläkten) eller jag planerar i framtiden bygga några smarthem lösningar. kanske sätta en fuktsensor ovanför bilen som används dagligen, som styr både fläktar som suger in ny luft samt den som suger ut den fuktiga vid nocken?
Eller satsa på en avfuktare som är kopplad till brunnen?

(bilen i mitten av garaget är i daglig bruk, den andra längst ut körs endast sällan på sommarn.)
[bild]
Jag har en garagebyggnad som är 7x10 meter.

I den har jag 4 st 100 mm friskluftsventiler i ytterväggarna på varje långsida. Alltså 8 st totalt. Dessa är ju möjliga att stänga. Normalt har jag kanske 4 st öppna, men kan vid behov öppna fler. Utöver dessa har jag i gavelspetsen ytterligare 2 ventiler, i den ena har jag satt en fuktstyrd frånluftsfläkt. Det finns en justeringsmöjlighet på den där man kan ställa vid vilken luftfuktighet den skall starta. Jag hittade en prisvärd fläkt på Biltema faktiskt.

Eftersom den varmaste och också fuktigaste luften samlas uppe i nocken så känns det som ett bra ställe att ha fläkten med fuktsensorn på. Fläkten blåser ut ca 95 kbm luft per timma.

Så ventilationen bygger alltså på självdrag och mekanisk frånluft i kombination. Jag är ingen ventilationsexpert, men detta har fungerat bra tycker jag. Värsta fukten är på vintern när slask och snö smälter från bilarna, då blir det mycket fukt. Jag har golvvärme i garaget så det torkar upp rätt bra, men det är mycket fukt som skall ut. Ibland funderar jag på om man skall sätta en fläkt även i den andra nockventilen, men jag har inte kommit mig för det.

Fläkten är konstruerad för att hålla för kontinuerlig drift och har fungerat utan problem i några år nu. Den är bara igång tidvis.

Jag har garageportarna i gaveln.

Här är fläkten jag använder:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...tar/badrumsflakt-fuktsensor-100-mm-2000051688

.
.

• IMG_9542.png
    Skapa konto
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Saknas luftspalt mellan råspont och isolering… vilket inte kan åtgärdas utan att riva ner all isolering.

Dessutom ser det ut som att det läcker in genom råsponten uppifrån, men det kan ju vara utfällning ifrån varm luft inifrån…

Kan du se om det läcker in när det regnar eller om du sprutar vatten på taket?

Hade det varit mitt garage hade jag rivit ner all isolering, rett ut mögelproblemet och eventuella läckor från yttertaket.
Troligen är all isolering förstörd.

Därefter sätta dit en luftspalt med ventilation i takfot och i nock, och sedan montera ny isolering och ångspärr. Luftspalten skall inte vara mindre än 25 mm och byggs lämpligen med oljebehandlad masonit.

Hoppas det går att sanera möglet i träkonstruktionen.

Jag tycker även att infästningen av stående regel (takstol) mot limträbalken ser tveksam ut, men någon annan kanske vet mer om det…

Vad står det i besiktningsprotokollet?
Fråga vrf är isoleringen förstörd om den blivit blöt?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens
C CCGDE skrev:
Fråga vrf är isoleringen förstörd om den blivit blöt?
Det är ju mögel i den enligt bilderna. I min värld är det väldigt svårt att bli av med det.

Möglet verkar finnas både i isoleringen och på stommen enligt bilderna. Isolering är inte så dyrt, rätt onödigt att riskera något genom att bygga in mögel, självklart åtgärdar man problemet och lägger in frisk isolering.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Så ser ut isoleringen (se bilder lägst ner) , svårt att se spår av mögel, dock jag har samma tankar som Nissens, att det finns risk att sporer har fastnat på den, Så blir lite varmt och lite fuktigare igen, så växer dem snabbt igen.Jag hade helst lagt den ca 8-10tkr på något annat, men kanske är en billig förebyggande att bespara 50+tkr för tak omläggning om 5 år.

20260621_123956.jpg
Skapa konto
20260621_123953.jpg
Skapa konto

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.