1 086 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hitta duktig och prisvärd konstruktör i Stockholm
Glad sommar!
Jag har precis flyttat till ett litet femtiotalsradhus i södra Sthlm och vill riva delar av den bärande väggen mellan kök och vardagsrum. Många grannar verkar ha gjort just så, dock många många år sedan. Förstått att grannarna har växlat av med trä eller stålbalk. Jag förstår det som att jag behöver hitta en konstruktör som ritar konstruktionsritning med hur avlastning ska ske och att nämnda ritning ska in till kommunen såsom underlag för bygganmälan innan arbetet kan påbörjas.
Nån som har bra tips på duktig och prisvärd konstruktör i Sthlmområdet mottas detta tacksamt!
Jag har precis flyttat till ett litet femtiotalsradhus i södra Sthlm och vill riva delar av den bärande väggen mellan kök och vardagsrum. Många grannar verkar ha gjort just så, dock många många år sedan. Förstått att grannarna har växlat av med trä eller stålbalk. Jag förstår det som att jag behöver hitta en konstruktör som ritar konstruktionsritning med hur avlastning ska ske och att nämnda ritning ska in till kommunen såsom underlag för bygganmälan innan arbetet kan påbörjas.
Nån som har bra tips på duktig och prisvärd konstruktör i Sthlmområdet mottas detta tacksamt!
Underbart! Jag har ett gäng ritningar som jag nu sitter och tittar i. Håller även på att leta bland grannarnas bygglovsansökningar/konstruktionsritningar och tänkte att man i vart fall kunde hitta inspo där. Alla dessa små 50talsradhus är precis lika i originalutförande och det är många som rivit både en och annan vägg. Har du nån epost som jag kan mejla dig på? MVH Sara
Om grannarna har gjort så, kolla hur de har löst det och kopiera det som ser seriöst ut.
Tänk bara på att ju mer väggar du tar bort ju mer ostyvt blir huset.
Väggarna stabiliserar genom "skivverkan".
De balkar man ersätter med tar mest den rent vertikala lasten.
Resultatet är att huset rör mer på sig när det blåser vilket kan ge knak och oljud.
Tänk bara på att ju mer väggar du tar bort ju mer ostyvt blir huset.
Väggarna stabiliserar genom "skivverkan".
De balkar man ersätter med tar mest den rent vertikala lasten.
Resultatet är att huset rör mer på sig när det blåser vilket kan ge knak och oljud.
Tack för tips! Ska beakta knak och oljud. och tänkte ringa kommunen på måndag tänkte jag och höra lite kring grannarnas bygglov/anmälan. Det jag kunnat hitta på stadens hemsida är ingen granne som är exakt som jag tänkt mig och mycket är gjort för många många år sedan. En sak jag funderat på också är att väggen inte känns så tjock som jag uppfattat att bärande väggar brukar vara.
Hur gick det med det här? Har nära nog exakt samma projekt på gång i samma del av världen. Tycker det är hopplöst att hitta lättillgänglig konstruktör och KA.
Jo men jag hittade en lokal förmåga som tydligen bor bara några hundra meter bort och som gjort samma ritning för andra grannar. Win-win 😊
Klicka här för att svara