Kan man sätta en annan köksblandare på denna diskbänk? Nuvarande köksblandare har en konstig upphöjning i botten?!

Hur lossa?
 
  • IMG_0994.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror att det är en täckbricka och den finns därför att hålet i plåten är större än det hål som blandaren har. Riktigt gammal diskbänk alltså.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det är en täckbricka och den finns därför att hålet i plåten är större än det hål som blandaren har. Riktigt gammal diskbänk alltså.
Ok, kan man då byta till en annan blandare av nyare modell?!
 
BirgitS
Det går kanske att se underifrån hur det ser ut där.

FM Mattsson har en täckplatta avsedd för håldiameter 60 mm, men där nya blandaren ska ha 35 mm hål, se här: https://www.fmmattsson.com/sv/tillbehor/kok/s600303
Den borde ju fungera ihop med deras blandare, som vanligen vill ha 35 mm hål.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Det går kanske att se underifrån hur det ser ut där.

FM Mattsson har en täckplatta avsedd för håldiameter 60 mm, men där nya blandaren ska ha 35 mm hål, se här: [länk]
Den borde ju fungera ihop med deras blandare, som vanligen vill ha 35 mm hål.
Blandaren i fråga, alltså Mora Temp, har 60cc anslutning undertill.
Bara demontera och använda ovan länkat tillbehör för att få 35mm hål.

Precis som denna (fast det är en FMM på bilden):

1781982673066.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ut såhär underifrån. Hur gör jag med diskbänken?
 
  • IMG_1233.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
J JohnKlint skrev:
Ser ut såhär underifrån. Hur gör jag med diskbänken?
Släpp båda muttrarna underifrån så du får loss blandaren!

1781992079311.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohnKlint
  • Laddar…
ok. Antar att jag måste göra ett nytt hål i diskbänken för tex denna blandare? Samt använda täckbricka för att täcka gamla hålen
 
  • IMG_1234.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Undvik Ikeas blandare, alltför många slutar att fungera efter några få år och då finns det inte längre några reservdelar. Det kan alltså bli dyrt i längden.

Men som du ser på bilden du klistrade in ska hålet i bänken vara 35 mm. På bilden jag länkade till så ser du att täckskivan har ett hål för blandare som är just 35 mm. Du behöver alltså inte något nytt hål i bänken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Undvik Ikeas blandare, alltför många slutar att fungera efter några få år och då finns det inte längre några reservdelar. Det kan alltså bli dyrt i längden.

Men som du ser på bilden du klistrade in ska hålet i bänken vara 35 mm. På bilden jag länkade till så ser du att täckskivan har ett hål för blandare som är just 35 mm. Du behöver alltså inte något nytt hål i bänken.
Tack, tror dock jag behöver nytt hål om du ser hur diskbänken ser ut underifrån (se bilden jag bifogade högre upp)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.