G
Hej, vi är på gång att köpa ny varmvattenberedare. Det kommer bli en NIBE COMPACT-300 R som kommer ersätta vår gamla trotjänare Safir 300 Tariff som också är 300 liter EL.
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmvattenberedare/compact
(manual: https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/898105/storage/ODk4MTA1LzAvbWFzdGVy)
Dagens varmvattenberedare är på 3-fas och ca 4000W totalt, så det är framdraget 3-faskabel idag.

I originalutförandet kommer Nibe Compact som antingen 1 fas eller 2 fas.
Väljer man 1 fas 230V så är den begränsad till 1000W och kör man 2 fas 400V så ligger den på 3000W
Här kan man också om man vill köra den på 3 fas, men då får man beställa till en extra-tillsats och då hamnar den totalt på 6000W.
Jag har räknat ut att 2 fas och 3000W räcker tidsmässigt för oss i familjen.
Även om 2 duschar direkt efter varandra så har vi ändå 200 liter varmvatten i tanken kvar, så om det vattnet beredaren behöver värma upp efter 2 duschar tar 2 timmar eller 1 timme spelar ju ingen roll.
Eller ska jag bara fläska till med 6000W bara för att? Samtidigt så belastar det ju alla 3 faser med 2000W styck när den kör, kontra till 1500W på 2 faser om jag kör på 2 fas.
Tänker i framtiden om man skaffar elbil och annat, då är det väl bättre att faserna belastas så lite som möjligt?

Hur hade ni tänkt där kring belastningen på faserna och för framtiden?
 
I Sverige vill man ha alla stora förbrukare trefasiga. Det är synd att en modern VVB inte ska gå att få trefasig med 3 kW. Bara vi konsumenter kan ändra på det genom att klaga på Nibe. Nibe är förmodligen inte svenskt längre?

1.5 kW är dock ingen jättehög last, bara lite. Ni ska ha extrema behov på snabb uppvärmning ifall ni skulle behöva 6 kW så 3 kW tycker jag är det naturliga valet.

Förhoppningsvis blir elbilarna smartare med tiden och stöder individuell laddström per fas för att bättre hantera obalans i anläggningen. Nu kommer säkert någon att kasta in en facebook-one-liner med ordet ferroamp. Du kan ju alltid kolla priset ;)

Vi konsumenter har betalat nog nu för att det inte längre tillverkas produkter för länder med trefas.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A
Rent förbrukningsmässigt så blir det ju detsamma med låg effekt eller hög effekt det tar bara olika tid att värma upp.

Jag hade också valt två-fas 3 kW.
 
  • Gilla
Gjutjärn och 2 till
  • Laddar…
Med någon smart styrning: 6kW som kan dra nytta av solceller eller lågt elpris samt ha koll på övrigt effektuttag

Utan smart styrning: 1 kW som mer eller mindre går konstant och laddar tanken.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nibe. Nibe är förmodligen inte svenskt längre?
Nibe är ett av de sista Svenska industriföretagen som fortfarande är Svenskt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
G
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I Sverige vill man ha alla stora förbrukare trefasiga. Det är synd att en modern VVB inte ska gå att få trefasig med 3 kW. Bara vi konsumenter kan ändra på det genom att klaga på Nibe. Nibe är förmodligen inte svenskt längre?

1.5 kW är dock ingen jättehög last, bara lite. Ni ska ha extrema behov på snabb uppvärmning ifall ni skulle behöva 6 kW så 3 kW tycker jag är det naturliga valet.

Förhoppningsvis blir elbilarna smartare med tiden och stöder individuell laddström per fas för att bättre hantera obalans i anläggningen. Nu kommer säkert någon att kasta in en facebook-one-liner med ordet ferroamp. Du kan ju alltid kolla priset ;)

Vi konsumenter har betalat nog nu för att det inte längre tillverkas produkter för länder med trefas.
Ja då tänker vi samma där. Jag tror aldrig vi kommer stå där med kallt vatten pga att uppvärmningen går på 3000W kontra 6000W då vi nog sällan kommer göra åt allt varmvatten (förutom frugan så är vi 3 grabbar och vi duschar nog ofta rätt snabbt och effektivt hehe). Men som du skriver, varför kan man ändå inte få 3 fas på 3000W? Jättemärkligt.
Men oavsett så belastas två faser bara med 1500W med 3000W patron, kontra 3 faser på 2000W med en 6000W patron. Och då min luftluftvärmepump ligger på L1 (tror jag) och är min andra stora förbrukare här i huset så kan jag ju be elektrikern lägga VVB på L2 och L3 förslagsvis?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
G
A avh67f skrev:
Rent förbrukningsmässigt så blir det ju detsamma med låg effekt eller hög effekt det tar bara olika tid att värma upp.

Jag hade också valt två-fas 3 kW.
Ja exakt, kWh-mässigt är det skit samma.. den kostar mig ca 3500kWh per år. Det jag funderade på var just effekten. Och jag tror ändå jag landar i att 1500W på 2 faser i en timme är bättre än 2000W på alla 3 faser i 30 min.
 
G
S stugan_i_skogen skrev:
Med någon smart styrning: 6kW som kan dra nytta av solceller eller lågt elpris samt ha koll på övrigt effektuttag

Utan smart styrning: 1 kW som mer eller mindre går konstant och laddar tanken.
Ah, bra aspekt där! Är dock lågt ifrån att greja med detta.. den kostar mig ca 3700 kWh per år vilket kostar mig ca 6800 kr per år.. det är för lite pengar för att orka lägga ner tid och pengar för att ordna något smart. Då har jag andra projekt just nu som ger mig mer pengar :)
Kanske sen i framtiden att man tittar på en frånluftsvärmepump.. men payofftiden på en sådan installation ligger på många år så jag har inte orkat engagera mig mer i det just nu.
 
Om man har för avsikt att använda effektvakt för att jämna ut belastningen över tid (antingen för att kunna säkra ner eller för att minimera effektspikar) så är 6 kW en fördel då det går lättare att utnyttja tidluckor när andra förbrukare inte är påslagna.

Sedan är det frågan om det motiverar extrakostnaden.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.