86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
I detta fallet så tror jag att det bara är polis och arbetsmiljöverket och liknande som har gjort en ordentlig utredning pga dödsfallen så släpptes nog inga andra in till platsen men givetvis ska huvud arbetsgivaren utrett de eventuella underentreprenörs leden angående hissens montering.K karlmb skrev:
Även ställning ska ha dokumentation fastsatt vid uppgångar om den är på en arbetsplats och även där fuskas det vilt.L lbgu skrev:
När jag jobbade med byggstål så åkte man under många år i bygghissar 50m upp, och aldrig kollade jag om alla skruvförband var monterade.
Men tiden efter olycka och den blev känd, kollade garanterat 1000 tals ögon att alla skruvförband var på plats av byggare som åkte i bygghissar!
ALIMAK har infört att skruvförbandet är lackerat i en skarp lysande färg så det är lättare att inspektera.
Men tiden efter olycka och den blev känd, kollade garanterat 1000 tals ögon att alla skruvförband var på plats av byggare som åkte i bygghissar!
ALIMAK har infört att skruvförbandet är lackerat i en skarp lysande färg så det är lättare att inspektera.
Huvudentreprenören bör väl rimligen ha full insyn i det hela.I Incinerator skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Vi hade vid det tillfället 2 liknande hissar i bruk.
Det blev tvärstopp på användning innan dom besiktats och kontrollerats
Det blev tvärstopp på användning innan dom besiktats och kontrollerats
Jag får rätta mig själv här. Hissen togs i bruk den 1 november. Montörerna menar att de inte var klara med monteringen den 1 november, och därför genomfördes aldrig en egenkontroll. Vad som hände sen verkar ingen riktigt veta. En dryg månad senare hände olyckan. För mig känns hela resonemanget krystat.Bart skrev:
Saxat från artikeln. https://www.byggnadsarbetaren.se/friande-dom-efter-hissolyckan-i-sundbyberg/
Under rättegången hävdade försvaret att montörerna inte var klara med hisshöjningen den 1 november. Därför hade de heller ingen skyldighet att upprätta protokoll om egenkontroll. Om monteringen pågår under flera dagar ska protokollet upprättas först när höjningen är klar.
”Det innebär att om XX och YY inte var klara med monteringen den 1 november 2023 så har de vid den tidpunkten inte haft en skyldighet att utföra en egenkontroll som dokumenteras i ett protokoll”, skriver tingsrätten.
Att hisshöjningen var klar först den 2 november 2023 stöds bland annat av en dagbok som huvudentreprenören Andersson Company fört över byggprocessen.
Ansvaret för egenkontrollen kan alltså ha legat på någon annan person från ABC Bygghissar.
Och detta har då inte utretts?Bart skrev:
Jag får rätta mig själv här. Hissen togs i bruk den 1 november. Montörerna menar att de inte var klara med monteringen den 1 november, och därför genomfördes aldrig en egenkontroll. Vad som hände sen verkar ingen riktigt veta. En dryg månad senare hände olyckan. För mig känns hela resonemanget krystat.
Saxat från artikeln. [länk]
Under rättegången hävdade försvaret att montörerna inte var klara med hisshöjningen den 1 november. Därför hade de heller ingen skyldighet att upprätta protokoll om egenkontroll. Om monteringen pågår under flera dagar ska protokollet upprättas först när höjningen är klar.
”Det innebär att om XX och YY inte var klara med monteringen den 1 november 2023 så har de vid den tidpunkten inte haft en skyldighet att utföra en egenkontroll som dokumenteras i ett protokoll”, skriver tingsrätten.
Att hisshöjningen var klar först den 2 november 2023 stöds bland annat av en dagbok som huvudentreprenören Andersson Company fört över byggprocessen.
Ansvaret för egenkontrollen kan alltså ha legat på någon annan person från ABC Bygghissar.
Rimligtvis måste ju hissen blockerats från användning innan monteringen påbörjades, så frågan är ju lite hur det gått till när det helt plötsligt är i drift igen och vem som är ansvarig för den delen av processen (att se till att hissen inte kan användas innan egenkontroll m.m. är klar)?Bart skrev:
Nej, men om de har ngt väsentligt att säga till sitt försvar så lär det väl läggas till utredningen. Och om de ska ha det så behöver de nog utreda såna saker vid behov.Alfredo skrev:
Precis min tanke också. Sen kan man undra hur överlämningen går till internt inom ABC Bygghissar när någon påbörjar ett jobb, men inte slutför det?C cpalm skrev:
Klicka här för att svara