Efter att elbolaget har monterad en ny transformator har spänningen på 6 volt på nolledaren försvunnit, men spänningen på fasen ökat till mellan 230 till 245 volt. Vår mjukglassmaskin har en inbyggd överspänningsskydd som stänger av maskinen vid 255 volt. Tyvärr mäter maskinen 15 volt högre än min multimätare gjör i eluttaget vilket resulterar i många larm.

Återförsäljaren av maskinen rekommenderar artigt att ansluta till ett 220 volt uttag.
Elektrikern rekommenderar att kontakta elbolaget.
Elbolaget anser att spänningen är korrekt.

Finns det någon här som kan tipsa om en inte alldeles för dyr trafo som kan sänka spänningen typ 15 volt? Jag har letat, men hittar inte något som verkar pålitligt.

Återförsäljaren är ju fånig. Det är ju fel på deras maskin. Det är dom du ska ge dig på, hur enkelt det nu är.

För att sänka spänningen, vad har glassmaskinen för märkeffekt/ström?

Transformatorer är dyra om det krävs lite effekt. Om effekten är relativt hög är kanske en skarvsladd med RKK 0.75 mm² den billigaste metoden. Kräver JFB. Men då krävs att maskinen inte larmar om den går på tomgång, om det finns ett sådant driftläge. Det sitter väl en kompressor i maskinen som inte går hela tiden?

Eller så kopplar du bort varningen om det går.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Återförsäljaren är ju fånig. Det är ju fel på deras maskin. Det är dom du ska ge dig på, hur enkelt det nu är.

Transformatorer är dyra om det krävs lite effekt. Om effekten är relativt hög är kanske en skarvsladd med RKK 0.75 mm² den billigaste metoden. Kräver JFB. Men då krävs att maskinen inte larmar om den går på tomgång, om det finns ett sådant driftläge. Det sitter väl en kompressor i maskinen som inte går hela tiden?

Vi är i kontakt med återförsäljaren, men det går trögt och vår erfarenhet är att man som företagare inte kan göra så mycket ifall försäljaren inte är behjälplig. Särskilt inte när säljaren är situerat i utlandet.
Effekten är 1,6 kW. Det finns en kompressor som slår av och på beroende på temperaturer i maskinen.
Kanske det går att koppla bort skyddet, jag har inte vågat öppna maskinen än med tanke på garantin. Det finns ett elskema i handledningen som visar en brytare som kallas high voltage switch. Jag vet dock inte hur den ser ut fysiskt och om jag vågar koppla bort/bygla den.

• Screenshot_20260616_231419_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns alltså ingen svensk importör? Om den är tänkt att fungera på den svenska marknaden så måste den ju klara av vår spänning. Toleranser på spänningen bör stå i specen till maskinen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Har du testat om spänningen kanske är något lägre på någon av de andra två faserna? Kanske inte så troligt men skulle kunna vara det om totala lasten är ojämnt fördelad.

Farstatjej90
Räkna på hur lång sladd du behöver för 15 v spänningsfall
Kanske kan köpa en rulle 100m och ställa bredvid maskinen? Behöver ju bara skarva i ändarna...

• Haha
J Vos
  • Laddar…
Det finns alltså ingen svensk importör? Om den är tänkt att fungera på den svenska marknaden så måste den ju klara av vår spänning. Toleranser på spänningen bör stå i specen till maskinen.
GGM Gastro är ett tyskt företag som är den europeiska marknadsledaren för gastronomiutrustning och köksredskap så vi kände att det borde gå att lita på dem. De har en hemsida på Svenska och anger att spänningen ska vara 230 Volt. De svenska importörer vi hittade ber över 150tkr för liknande maskiner så vi valde att beställa från Tyskland utan mellanhand.
Eftersom det tog mer än en vecka för GGM att svara med förslaget att testa ett 220 volt uttag tänkte jag försöka få till en lösning via byggahus.se. Jag har märkt att det finns några väldigt kunniga här. Du är troligen den mest kunniga kring ellära jag har hört talas om 😀.
Tack för att du tog dig tid att tänka med! Vi får väl avvakta vad klagomålen hos leverantören och elbolagets långtidsmätning får fram.
Rätt så tråkigt. Eftersom marknadsföringen är gjort och mjukglassen är rätt populär har jag nu flera eluttag och personalen får byta eluttag då och då beroende på vilken fas som har lägsta spänningen för tillfället 😢

Magnus E K Magnus E K skrev:
Har du testat om spänningen kanske är något lägre på någon av de andra två faserna? Kanske inte så troligt men skulle kunna vara det om totala lasten är ojämnt fördelad.
Jo det är det. Tyvärr är maskinen på en campingplats och det finns många enfasförbrukare iom att varje campingtomt får en 1 fas eluttag. Det känns omöjligt att lastfördela. Det fanns inte någon problem inan elbolaget bytte trafo. Nu får vi in 230 till 245 volt vilket i sig är mycket bra, men den dumma maskinen......
Nu har jag fixat 3 eluttag som är på 3 olika faser och personalen får byta eluttag när maskinen krånglar. Det fungerar då några timmar fram till förbrukningen ändras?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Räkna på hur lång sladd du behöver för 15 v spänningsfall
Kanske kan köpa en rulle 100m och ställa bredvid maskinen? Behöver ju bara skarva i ändarna...
Kanske ska testa som Bo. Siltberg skrev. En 0.75 mm2 skarvsladd och hålla koll på att den inte blir för varm.

Farstatjej90
Gemini gillade inte den idén men jag hade litat mer på Bo.
Det finns tydligen något som heter ringkärnetransformator för 500 spänn som man kan koppla i serie med maskinen för att få ner spänningen. Hade mätt först innan jag kopplade in nån maskin 🤔

• Gilla
J Vos
  • Laddar…

Det där med en klen skarvsladd låter intressant som tillfälligt lösning. Tror du att det är tryggt med 1,6kW max förbrukning och jordfelsbrytare? Jag har i nuläget inte koll på om larmet även går vid tomgång.
Finns det inte chans att sladden blir för varm eller att utlösningsvillkorna för säkringen äventyras?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gemini gillade inte den idén men jag hade litat mer på Bo.
Det finns tydligen något som heter ringkärnetransformator för 500 spänn som man kan koppla i serie med maskinen för att få ner spänningen. Hade mätt först innan jag kopplade in nån maskin 🤔
Jo, jag har hittat några grejer på nätet, men innan jag kopplar något från amazon på denna dyra maskinen med finkänslig elektronik tänkte jag först kolla med detta forum om det är något som rekommenderas. I India är det rätt vanligt med låga spänningar och där finns en uppsjö av manicker, men vågar man lita på det. Sedan borde det inte behövas köpa till en pryl för 10 tkr för att koppla en tysk maskin i det svenska elnätet så...

J J Vos skrev:
Efter att elbolaget har monterad en ny transformator har spänningen på 6 volt på nolledaren försvunnit, men spänningen på fasen ökat till mellan 230 till 245 volt. Vår mjukglassmaskin har en inbyggd överspänningsskydd som stänger av maskinen vid 255 volt. Tyvärr mäter maskinen 15 volt högre än min multimätare gjör i eluttaget vilket resulterar i många larm.

Återförsäljaren av maskinen rekommenderar artigt att ansluta till ett 220 volt uttag.
Elektrikern rekommenderar att kontakta elbolaget.
Elbolaget anser att spänningen är korrekt.

Finns det någon här som kan tipsa om en inte alldeles för dyr trafo som kan sänka spänningen typ 15 volt? Jag har letat, men hittar inte något som verkar pålitligt.
Låter som Elverket satt dit för liten trafo
och kompenserar med att höja spänningen för att klara höglasten.
Vad har maskinen för effekt. En sparkopplad trafo kan vara en lösning.

B Björne57 skrev:
Låter som Elverket satt dit för liten trafo
och kompenserar med att höja spänningen för att klara höglasten.
Vad har maskinen för effekt. En sparkopplad trafo kan vara en lösning.
1,6kW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.