Jag handlade från ett företag i England som gjorde en felaktig tull/momsdeklaration vilket gjorde att efter att säljaren debiterat mig Moms debiterade PostNord mig Moms + expeditionsavgift. Leverantören accepterat att de gjort fel och återbetalade Momsen + 80 % av expeditionsavgiften trots att den var helt ett resultat av den felaktiga tull/momsdeklarationen. Trots att jag vid 2 tillfällen bett Klarna om hjälp svarar klarna med ett automatiserat meddelande att den kreditering jag fått är korrekt. Egentligen skriver man ett mail till leverantören och när denne svarar att man gjort en korrekt kreditering blir detta också Klarnas svar alltså ingen extra köptrygghet.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
Vilken betalningsmetod har du använt?
Dvs. är konsumentkreditlagen tillämplig i sammanhanget?
Har du gjort en "formell" reklamation, eller bara bett om hjälp?

• Gilla
Lars51
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilken betalningsmetod har du använt?
Dvs. är konsumentkreditlagen tillämplig i sammanhanget?
Har du gjort en "formell" reklamation, eller bara bett om hjälp?
Eftersom företaget ligger utanför EU kan det vara problem. Detta handlar mer om att varna att Klarna ger sig ut för att hjälpa vid tvister, men innte gör det en med "öppet mål". Jag ka lika gärna använda mitt ktreditkort.

• Gilla
Metamatik och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte grejer från Storbritannien för ett tag sedan. Butiken hade Klarna som betalningsmetod, men tydligen funkade det bara med Brittiska Klarna för Brittiska medborgare. Jag ringde klarnas svenska kundtjänst och frågade om man kunde betala som svensk Klarnakund, men tyvärr kunde dom inte hjälpa till. Det blev PayPal istället.

Den butiken jag köpte från hade Svenska Klarna.

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
C
L Lars51 skrev:
Eftersom företaget ligger utanför EU kan det vara problem.
Så länge kreditgivaren är svensk är det väl inget problem?

Men jag förstår vad du menar, Klarnas runda löften om den fantastiska trygghet man får om man betalar via dem har väl inte riktigt den innebörd man tänker sig. Funkar bra så länge problemet passar in i deras strikta förutbestämda process, hamnar man utanför är man rökt.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klarnas runda löften om den fantastiska trygghet man får om man betalar via dem har väl inte riktigt den innebörd man tänker sig. Funkar bra så länge problemet passar in i deras strikta förutbestämda process, hamnar man utanför är man rökt.
Det är väl som med alla fantastiska löften som ges i reklam för allt möjligt. De räknar kallt med att inga läser det finstilta, för gör man det så inser man att det är rätt tunt.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så länge kreditgivaren är svensk är det väl inget problem?

Men jag förstår vad du menar, Klarnas runda löften om den fantastiska trygghet man får om man betalar via dem har väl inte riktigt den innebörd man tänker sig. Funkar bra så länge problemet passar in i deras strikta förutbestämda process, hamnar man utanför är man rökt.
När jag pratade med deras support sa de att om inte säljaren gick med på att betala tillbaka kunde de inte göra något. Det skillnad många andra tex AliExpress som har makt att tvinga säljaren att betala tillbaka.

• Gilla
Niklas Larsson1385
  • Laddar…
C
L Lars51 skrev:
När jag pratade med deras support sa de att om inte säljaren gick med på att betala tillbaka kunde de inte göra något. Det skillnad många andra tex AliExpress som har makt att tvinga säljaren att betala tillbaka.
Tror inte det är så stor skillnad. Är helt övertygad om att Klarnas avtal med handlarna ger dem liknande rättigheter, även om AliExpress troligen tar det steget längre.

Att de inte "kan" göra nåt vet vi ju alla är en lögn. Om de hade varit seriösa med sin trygghetsgaranti hade de om inte annat kunnat ersätta dig ur egen ficka, så klart.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
L Lars51 skrev:
Leverantören accepterat att de gjort fel och återbetalade Momsen + 80 % av expeditionsavgiften trots att den var helt ett resultat av den felaktiga tull/momsdeklarationen.
Jag förstår inte. Betalade leverantören tillbaka "trots" att de gjorde fel? Inte som följd av det?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Jag förstår inte. Betalade leverantören tillbaka "trots" att de gjorde fel? Inte som följd av det?
De betalade tillbak 90%.

Jag beställde en elscooter från ett företag, oklart var företaget låg. Priset var misstänkt billigt, typ under 10% av normalpriset så jag misstänkte att det var ett försök till bedrägeri. Betalningen gick genom klarna.

Jag beställde, fick en bekräftelse som var lite märklig så jag mejlade en fråga till dem och fick ett bra svar på svenska, scootern låg i paket på väg.

Den dök ju såklart aldrig upp så jag anmälde till Klarna att det var problem och de pausade betalningen. Statusen var att jag skulle vänta på svar eller paket från leverantören. Efter någon månad så strök de hela ordern.

Lite annorlunda scenario än ditt men för mig löste det sig utan större insats från mig.

• Gilla
SALVETA
  • Laddar…
Fast att säljaren debiterar moms vid köpet är ju inte riktigt Klarnas bord egentligen. Varför de gjorde på det viset beror ju lite på var beställningen gjordes. Är det på Ebay så är det ju inget ovanligt att de kör lika till alla även om det i grund och botten ska skickas som export. dvs ej moms.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast att säljaren debiterar moms vid köpet är ju inte riktigt Klarnas bord egentligen. Varför de gjorde på det viset beror ju lite på var beställningen gjordes. Är det på Ebay så är det ju inget ovanligt att de kör lika till alla även om det i grund och botten ska skickas som export. dvs ej moms.
Om det vore som du säger, så borde Klarna svarat att det inte var deras sak, men det gjorde man inte.

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Fast att säljaren debiterar moms vid köpet är ju inte riktigt Klarnas bord egentligen
Låter som att säljaren debiterat svensk moms men sedan dabbat sig med deklarationen så att TS fått betala in moms + tullavgift igen, och sedan inte blivit fullt ut ersatt för detta utlägg.

Kan ju också uppstått någon sorts missuppfattning förstås.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.