Fick för ungefär 2veckor sedan, iom att övriga gator i området afalterades möjligheten att göra min egna uppfart. Sagt o gjort fick ja offert och tackade ja. Nu till mitt problem, ja upplever att uppfarten är väldigt ojämn i ytskiktet och att den ser lite halvtaskig ut. Hade nog förväntat något bättre finish. I kontakt med företaget som är ett av dom större företagen, så menas det på att det blir jämnare med tiden, när vi kör med bilen på uppfarten. Dom slår ifrån sig och säger att det är så det blir. Ja kan inget om asfalt egentligen, men är hantverkare själv, så har ändå sett en del nylagd afsalt.
Är ja petig eller finns det anledningar till att det ser ut som det gör? Och att ja ska finna mig i att det blir inte bättre än såhär? Man har lagt asfalten med läggare, på en av bilderna har ja tagit närbild på en knöl som dykt upp nu i dagarna. Känns som dom kört oregelbundet med välten och därför fått olika yta.

Offerten lyder;

Alt 1. Ca 55 m2. Borttagning av hela asfaltytan och bortkörning till deponi. Urgrävning av planeringsytan och breddning mot huset, uppgrusning och packning med erforderligt bergmaterial.

Grov och finjustering av ytorna. Ev spikning av kantsten efter beläggning mot gavelytan.

Förarbetslag ink ,grävmaskin, lastbil, YA, padda och bergkross ingår.

Beläggning med Asfalt 40mm ABT 8 70/100

• 20260611_201956.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260611_201906.jpg
    Skapa konto
  • 20260611_201649.jpg
    Skapa konto
  • 20260611_201611.jpg
    Skapa konto
  • 20260611_201349.jpg
    Skapa konto
Ser ut som asfaltsläggarna är zigenare, betala inte en krona innan de åtgärdat allt./C

• Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
målarashton målarashton skrev:
Fick för ungefär 2veckor sedan, iom att övriga gator i området afalterades möjligheten att göra min egna uppfart. Sagt o gjort fick ja offert och tackade ja. Nu till mitt problem, ja upplever att uppfarten är väldigt ojämn i ytskiktet och att den ser lite halvtaskig ut. Hade nog förväntat något bättre finish. I kontakt med företaget som är ett av dom större företagen, så menas det på att det blir jämnare med tiden, när vi kör med bilen på uppfarten. Dom slår ifrån sig och säger att det är så det blir. Ja kan inget om asfalt egentligen, men är hantverkare själv, så har ändå sett en del nylagd afsalt.
Är ja petig eller finns det anledningar till att det ser ut som det gör? Och att ja ska finna mig i att det blir inte bättre än såhär? Man har lagt asfalten med läggare, på en av bilderna har ja tagit närbild på en knöl som dykt upp nu i dagarna. Känns som dom kört oregelbundet med välten och därför fått olika yta.

Offerten lyder;

Alt 1. Ca 55 m2. Borttagning av hela asfaltytan och bortkörning till deponi. Urgrävning av planeringsytan och breddning mot huset, uppgrusning och packning med erforderligt bergmaterial.

Grov och finjustering av ytorna. Ev spikning av kantsten efter beläggning mot gavelytan.

Jag besiktar själv asfalt då jag arbetar som beställare på en kommun och det där är inte godkänt. Det är vad vi kallar ej homogen yta. Man har inte fått ihop ihop ytan pga för kall massa. Det ser inte heller ut som en ABT8 massa den brukar vara mycket finare. Skulle gissa på en abt11. Dom kommer säga att dom kan försegla ytan men det ska du inte nöja dig med. Har du redan stensläpp kommer det bara bli värre.

• Gilla
Unikt namn och 4 till
  • Laddar…

Offerten lyder;

Du har fått dåligt bunden ABT16 av en oseriös läggare, egentligen ska de bara fräsa upp ytan nu och läggas nytt.

Jag jobbar som beställare och projektledare inom anläggning och jag skulle aldrig godkänna det där. För det första så lägger man aldrig ABT 8, 40mm tjockt. Max är 25mm. Det där ser ut att vara AG16 men lagt på ett icke godkänt sätt. Det ser ut som att massan varit för kall. Ge det en vinter så har du frostsprängningar och söndertrasad asfalt. Har de verkligen lagt 40mm ABT8 så kommer du ha hjulspår inom 1 år.

Om jag säger såhär. På en gångbana lägger man AG16, 40mm och över det ett slitlager med ABT8, 25mm. Det är alltså endast en gångbana. En parkering lägger man AG22, 50mm och sedan slitlager ABT16, 40mm.

Jag misstänker att de lagt AG16, 40mm hos dig. Be dem lägga ABT8, 25mm så får du ett bättre resultat. Vad du än gör dock, betala aldrig för det du har nu! Det där är inte godkänt på långa väger och det de säger om att det blir bättre över tid är ren lögn! Det blir det absolut inte! Deras första förslag kommer vara "vi lägger på extra klister" men det kommer inte göra ett dugg!

Lycka till!

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…

Offerten lyder;

Dom ser ut att ha asfalterat med AG. Ag = den asfalten man lägger under toppen på en asfalterad yta. Grov asfalt. När man annars lägger en uppfart så asfalterar man med en top asfalt ca 4-5 cm. Den är inte grov och lämnar ifrån sig en bra finish med rätt kompetens

R Rickieehn skrev:
Dom ser ut att ha asfalterat med AG. Ag = den asfalten man lägger under toppen på en asfalterad yta. Grov asfalt. När man annars lägger en uppfart så asfalterar man med en top asfalt ca 4-5 cm. Den är inte grov och lämnar ifrån sig en bra finish med rätt kompetens
Din uppfart ser inte bra ut, hade aldrig betalat för det där. Och att det jämnar ut sig med tiden är skit snack. Har jobbat med mark o anläggning i 20 år och har aldrig hört något liknande

• Gilla
Chokladmonster
  • Laddar…
B
Lånar tråden lite, har en parkering där det idag ligger 0-8.
Har fått en offert där de efter justering vill lägga "Asfaltering ABT 11 40 mm160/220".
Är det var man normalt har på en villa-parkering?

Jag blir imponerad av kunskapen som finns här. Toppen alla som hjälper till och svarar på frågor. 👍

//AA

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B breakman skrev:
Lånar tråden lite, har en parkering där det idag ligger 0-8.
Har fått en offert där de efter justering vill lägga "Asfaltering ABT 11 40 mm160/220".
Är det var man normalt har på en villa-parkering?
Vad som är normalt beror ju såklart på vad målet är och hur det ska användas. Sen beror större delen av resultatet på din mark och underarbetet. Är din mark skit så måste du ha förstärkningslager 0/90 och sedan bärlager 0/32. Man måste alltid ha som minst ett bärlager på 0/32 så din 0/8 duger inte.

Man kan lägga ABT 11, 40mm tjockt men frågan är vad du kommer parkera på uppfarten. Om underlaget är bra gjort och du ska parkera vanlig bil så räcker det. Husbil eller tyngre så kanske du ska ha ABT 11, 70/100 istället. Eller ABT 16.

Kom också ihåg att rätt avrinning (minst 2%) och kantstöd/stödremsa är lika viktigt för ett bra resultat.

Att bara slänga på ABT 11 på 0/8 är inte att rekommendera.

Offerten lyder;

jag kan säga att det där med bilen skall platta till det är rent skitsnack. Det skall inte se ut så som det gör hos dig. Vägra betala dom. Det skall INTE se ut så, jag har själv en asfalterad uppfart (8 år) och den ser ut som en dröm jämfört med din

Tusen tack för alla svar. Bekräftade min känsla att det inte ser korrekt ut. Imorgon kommer representant ut från firman som gjorde jobbet, så får vi se va utfallet blir. Min ståndpunkt är att det ska göras om.

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
B
J John Vikner skrev:
Vad som är normalt beror ju såklart på vad målet är och hur det ska användas. Sen beror större delen av resultatet på din mark och underarbetet. Är din mark skit så måste du ha förstärkningslager 0/90 och sedan bärlager 0/32. Man måste alltid ha som minst ett bärlager på 0/32 så din 0/8 duger inte.

Man kan lägga ABT 11, 40mm tjockt men frågan är vad du kommer parkera på uppfarten. Om underlaget är bra gjort och du ska parkera vanlig bil så räcker det. Husbil eller tyngre så kanske du ska ha ABT 11, 70/100 istället. Eller ABT 16.

Kom också ihåg att rätt avrinning (minst 2%) och kantstöd/stödremsa är lika viktigt för ett bra resultat.

Att bara slänga på ABT 11 på 0/8 är inte att rekommendera.
Om jag kommer ihåg rätt från när parkeringen gjordes 2015 så grävdes det ur, las markisolering, bärlager 0-50 (nånstans mellan 20-40cm) och sen 0-8 som ett "slitlager" ovanpå. Tycker bärigheten är god och har ett par bilar <2,5t och en husvagn 1,5t (enkel axel) stående.

Nu har han varit här och tittat, förklaringen han ger är att man lagt med läggare och därför blir vissa fält slätare, för då är den mer "orörd". Det grova har blivit av att man krattat ut mot kanterna. (Inget om att asfalten blivit för kall innan bearbetning). Han höll med om att det borde gått att få det bättre. Han menar att man kunnat kratta ut det längre för att dölja det. Jag stod fast vid att ja trots arbetsmetod inte var nöjd med resultatet och det förstod han. Jag ansåg att göra om var lösningen, men det lät jobbigt förstod ja på honom. Toppa ytan var en tanke som kom upp, men att det var svårt pga höjden mot carport. Skära upp och lägg i det grova var också nått han nämde men då blor det ju skarvar? Han bad om att få återkomma inom några dagar

Redigerat:
Inte helt oväntat att han kommer leta alla andra lösningar än att riva upp och göra om, för det är ju det dyraste alternativet och det är dom som betalar…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.