Hej,

Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från er som har mer erfarenhet.

Vi har anlitat en entreprenör för att göra grunden till och montera en 25m2 stuga från byggsats.
När vi förra helgen tittat närmare på grunden reagerade vi på flera saker:

- Flera av de bärande reglarna verkar inte ha direkt upplag mot plintarna, vilket gör att vi är osäkra på om lasten från stugan förs ner på ett korrekt sätt.

- Tre plintar hamnar helt eller delvis utanför stugans ytterkant.
-
- Den mittersta bärlinan/regeln är inte centrerad (ca 190 cm från ena sidan och 176 cm från den andra) och ligger inte tätt mot en av plintarna.

- det var en tydlig lutning på golvet (boll rullade)

Vi tog upp detta med entreprenören och bad dem pausa arbetet tills de presenterat en plan för åtgärder. De svarade att arbetet inte är färdigt ännu och att de kommer att åtgärda det som behövs. Nu har de gjutit två extra plintar på plats, flyttat (för hand!) en plint och lappat med träklossar. Och dragit i några bult. Se bilder från idag.

Vad säger ni som har erfarenhet av liknande projekt? Kanske är min oro obefogad?

- Ser det rätt och rimligt ut eller är det konstruktionsfel?
- Är detta sådant som normalt görs och funkar men inte syns i slutet?
- Skulle ni anlita en besiktningsman i det här läget, eller avvakta tills entreprenören gjort klart sina åtgärder?
- Om ni skulle ta in en besiktningsman, vilken typ av besiktningsman eller sakkunnig hade ni vänt er till?

Alla synpunkter och erfarenheter tas tacksamt emot.

Det är första gången på tio år jag har in hantverkare och jag grämer mig såklart över allt vi kunnat sagt tydligare från start.
Hela ramen med reglarna/bärlinor och typen av grund är deras egna initiativ, det var inte med i leveransen och inte enligt standardinstruktion
från leverantören av stugan.

• PXL_20260620_133550878.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260620_133601039.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260620_170248167.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260620_170515134.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260620_170449531.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260620_170432404.jpg
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
Stenia och 7 till
  • Laddar…
Det där är inte ok, när man gör en plintgrund är det självklart att plintarna sitter på rätt plats och i rätt höjd. Det där är det någon som inte kan som gjort. Man kan använda justerbara stolphållare för att inte behöva sätta plintarna exakt på millimeters i höjd men inte klossar.

• Gilla
Palladin och 9 till
  • Laddar…
Tack för feedback! Och ja, justerbara hade ju varit ett bättre val. Kan det gå att rädda med fler reglar och fler plintar, det är ju inte helt klart än (domkraften ska ju förhoppningsvis kunna flyttas t.ex).

Har du erfarenhet av att kalla in besiktningsman?

Enligt mig är en del trä exempelvis golvreglerna extremt nära marken...
Som föregående skrev placeras plintar i samma nivå och med rätt avstånd innan man bygger huset...
Hur djupt går plintarna ner i marken har man tagit hänsyn till ev tjäle?

• Gilla
MagnumphotO och 2 till
  • Laddar…
stinajohansson stinajohansson skrev:
Hej,

Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från er som har mer erfarenhet.

Vi har anlitat en entreprenör för att göra grunden till och montera en 25m2 stuga från byggsats.
När vi förra helgen tittat närmare på grunden reagerade vi på flera saker:

- Flera av de bärande reglarna verkar inte ha direkt upplag mot plintarna, vilket gör att vi är osäkra på om lasten från stugan förs ner på ett korrekt sätt.

- Tre plintar hamnar helt eller delvis utanför stugans ytterkant.
-
- Den mittersta bärlinan/regeln är inte centrerad (ca 190 cm från ena sidan och 176 cm från den andra) och ligger inte tätt mot en av plintarna.

- det var en tydlig lutning på golvet (boll rullade)

Vi tog upp detta med entreprenören och bad dem pausa arbetet tills de presenterat en plan för åtgärder. De svarade att arbetet inte är färdigt ännu och att de kommer att åtgärda det som behövs. Nu har de gjutit två extra plintar på plats, flyttat (för hand!) en plint och lappat med träklossar. Och dragit i några bult. Se bilder från idag.

Vad säger ni som har erfarenhet av liknande projekt? Kanske är min oro obefogad?

- Ser det rätt och rimligt ut eller är det konstruktionsfel?
- Är detta sådant som normalt görs och funkar men inte syns i slutet?
- Skulle ni anlita en besiktningsman i det här läget, eller avvakta tills entreprenören gjort klart sina åtgärder?
- Om ni skulle ta in en besiktningsman, vilken typ av besiktningsman eller sakkunnig hade ni vänt er till?

Alla synpunkter och erfarenheter tas tacksamt emot.

Det är första gången på tio år jag har in hantverkare och jag grämer mig såklart över allt vi kunnat sagt tydligare från start.
Hela ramen med reglarna/bärlinor och typen av grund är deras egna initiativ, det var inte med i leveransen och inte enligt standardinstruktion
från leverantören av stugan.
Hej, Tyvärr saknar nog din entreprenör grundläggande mät kunskaper för att konstruera och bygga en enkel grund, även en duktig kan göra fel men korrigeringarna som är gjorda efteråt skvallrar om att kunskapen saknas, jag kallar inte sånt här för fuskbygge utan man gör sitt bästa och är nöjd med arbetet, men med tiden så brukar saker och ting ordna upp sig, kontakta chefen i första hand, besiktnings man behövs inte i ett så här enkelt fall, ni ser själva felen.

• Gilla
MagnumphotO och 1 till
  • Laddar…
Plintarna sitter nog 50-60 cm ner.

• Gilla
bjonor60
  • Laddar…
Farstatjej90
Det här är ett jobb dom klämt in efter midsommarbordet....

• Haha
  • Gilla
Dublin och 16 till
  • Laddar…
Det är ingen raketforskning att göra en plintgrund så när man har misslyckats reda där behövs det nog en besiktningsman när hela bygget är klart och innan du betalar.

• Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej, Tyvärr saknar nog din entreprenör grundläggande mät kunskaper för att konstruera och bygga en enkel grund, även en duktig kan göra fel men korrigeringarna som är gjorda efteråt skvallrar om att kunskapen saknas, jag kallar inte sånt här för fuskbygge utan man gör sitt bästa och är nöjd med arbetet, men med tiden så brukar saker och ting ordna upp sig, kontakta chefen i första hand, besiktnings man behövs inte i ett så här enkelt fall, ni ser själva felen.
Vad gör man när chefen inte accepterar felet, eller hävdar att det är enligt byggbranschens standard?

• Gilla
MagnumphotO
  • Laddar…
Vad gör man när chefen inte accepterar felet, eller hävdar att det är enligt byggbranschens standard?
Oberoende besiktningsman

Hur hittade ni denna firma?

• Gilla
Firestorm1 och 2 till
  • Laddar…
Hej, de får nog ihop det med improviserade åtgärder, tyvärr så är chefen nöjd och t.o.m tycker att de har gjort ett fullvärdigt arbete. Det funkar nog när det är en liten stuga, men jag skulle inte acceptera det, hur man juridiskt löser detta får de som är bevandrade i ämnet svara på.
Ps, jag har alltid själv fixat det jag är missnöjd med, jag har ingen erfarenhet av att stämma någon

• Gilla
stinajohansson
  • Laddar…
NU vet jag inte var i byggprocessen ni är.
Men det jag ser är så dåligt gjort så jag baxnar.
Jag tror inte TS ska prata mer med "byggarn" utan leja ut det till lämplig byggkunnig i sin närhet, någon som har skinn på näsan.

• Gilla
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
NU vet jag inte var i byggprocessen ni är.
Men det jag ser är så dåligt gjort så jag baxnar.
Jag tror inte TS ska prata mer med "byggarn" utan leja ut det till lämplig byggkunnig i sin närhet, någon som har skinn på näsan.
Jomen det ska vara vara cirka en dags arbete kvar tror de. Innertak och karmar kring fönster osv. Jag tycker det är ett jättebra förslag att låta någon annan föra talan. Har inte så många byggkunniga på lager men får börja fråga vänners vänner (eller forum online).

• Ledsen
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Oberoende besiktningsman

Hur hittade ni denna firma?
Via en sajt, som jag hört av mig till. De gav såklart ett gott första intryck vid möte på plats och hade bra recensioner.

• Ledsen
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Via en sajt, som jag hört av mig till. De gav såklart ett gott första intryck vid möte på plats och hade bra recensioner.
Offerta slår till igen.

• Gilla
whak och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.