Hello!
Jag har nyss bytt fönster och satt upp karmar, bleck och hela alltet till huset.
Efter diskussion med en bekant inser jag ett allvarligt misstag. Fönsterblecken ligger bara ann direkt mot karmen, och är alltså inte infällda i karmen i ett spår som det "ska vara" för att förhindra vatten att rinna ner bredvid. Som snickaren här gör.
Finns det några smidiga alternativ till detta förutom att dränka kanterna med någon form av fogmassa? Finns det bleck till blecket eller är det bara bita i det sura äpplet och göra om och göra rätt...? Dvs beställa nya bleck och göra spår osv...
Jag har nyss bytt fönster och satt upp karmar, bleck och hela alltet till huset.
Efter diskussion med en bekant inser jag ett allvarligt misstag. Fönsterblecken ligger bara ann direkt mot karmen, och är alltså inte infällda i karmen i ett spår som det "ska vara" för att förhindra vatten att rinna ner bredvid. Som snickaren här gör.
Finns det några smidiga alternativ till detta förutom att dränka kanterna med någon form av fogmassa? Finns det bleck till blecket eller är det bara bita i det sura äpplet och göra om och göra rätt...? Dvs beställa nya bleck och göra spår osv...
Hmm ja typ. Men jag kanske slarvar lite mer terminologin här. Det jag menar är ett plåtbleck som sitter under fönstret. Det ska gå in i karmarna en liten bit för att undvika att det rinner ner bredvid.T tergo skrev:
Bifogar en bild på hur jag gjorde... Ej fokus på blecket men ni ser att det inte går in i karmen / snickarglädjen
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ska och ska, numera är det en vanlig grej men förr var det inte så. Tror inte du behöver oroa dig nåt särskilt. Är väl bara hålla koll på det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar att det inte går in en bit i fodret? Jag gillar själv att göra så men tittar man på många som monterar idag så gör de den enkla vägen och monterar mot fodret. Har du du tid och råd hade jag nog beställt nya och monterat.
Känns tryggare iallafall.
Klicka här för att svara