B
Vad har dom lyckats med här... Sitter det en gipsskruv ovanför det borrade hålet?
Varför har de gjort ett hål där?
Klossen underst, är det obehandlat trä?
Varför går lockläkt en så långt mer till höger på bild?
Screenshot_2026-06-21-19-22-45-23_0ecd3944478b7f8e3049a9ff4e4706c4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Trist för TS men ser grunden ut sådär borde man kolla hur stommen som bär taket och även takstolarna. Som många sagt, ta dit besiktningsperson.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Norrlandet
Håll inne betalning. Det där ser ut som en 12 årings första byggprojekt dessvärre. Hur ser de övriga de gjort ut?

Så här skulle jag börjat.

1. Dokumentera allt ordentligt med fotografier.
2. Reklamera skriftligen. (Ge dem en chans att åtgärda) skicka gärna med bilder i reklamationen.
3. Håll inne betalning motsvarande vad det skulle kosta att göra fackmannamässigt (troligtvis hela summan minst).
4. Om de fortfarande står på sig och inte åtgärdar tar du in en oberoende besiktningsman som är certifierad.

Skulle skickat ett mejl direkt nu ikväll.

Hej, vi har upptäckt allvarliga avvikelser gällande grundens utförande som inte framstår som fackmässigt. Vi vill att ni stoppar vidare arbete på grunden tills detta är utrett och åtgärdat.

Spela in alla telefonsamtal men med anledning att de själva sagt ett grunden är fackmannamässigt gjort skulle jag föredragit att ha allt i skrift.

Lycka till och återkoppla gärna i tråden.

• Gilla
Erik_91 och 8 till
  • Laddar…
stinajohansson stinajohansson skrev:
Via en sajt, som jag hört av mig till. De gav såklart ett gott första intryck vid möte på plats och hade bra recensioner.
Offerta?

• Gilla
fiaisberg
  • Laddar…
Fixa dit en besiktningsman omgående och betala ingenting. Det ser extremt taffligt ut. Grunden går att rädda, men man vill ju att besiktningsmannen kikar på husets konstruktion i övrigt

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Offerta?
Offerta är bara en av flera webtjänster med oseriösa byggare.

Som sagt, se till att få dit en bes. man omgående. Om de inte klarar att mäta in plintplacering, så finns det rätt många andra mått de kan ha misslyckats med också. Eller förståelse för hur huset skall monteras ihop.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Norrlandet
O oddan skrev:
Fixa dit en besiktningsman omgående och betala ingenting. Det ser extremt taffligt ut. Grunden går att rädda, men man vill ju att besiktningsmannen kikar på husets konstruktion i övrigt
Håller nog med. Dit med en besiktningsman oavsett och pausa bygget direkt.

• Gilla
stinajohansson
  • Laddar…
Farstatjej90
H hempularen skrev:
Offerta är bara en av flera webtjänster med oseriösa byggare.

Som sagt, se till att få dit en bes. man omgående. Om de inte klarar att mäta in plintplacering, så finns det rätt många andra mått de kan ha misslyckats med också. Eller förståelse för hur huset skall monteras ihop.
Har byggahus skrivit nåt från redaktionen om det? Vore intressant med nån överblick och kanske relatera till hur ofta dom nämns i forumet, med exempel också
...

• Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Via en sajt, som jag hört av mig till. De gav såklart ett gott första intryck vid möte på plats och hade bra recensioner.
Nu har du lärt dig att aldrig anlita sådana sidor för att hitta hantverkare.

Duktiga hantverkare har fullt upp och behöver inte använda sådana sidor.
Då återstår de kassa hantverkarna som kan ha dessa sidor som levebröd. De har nog också lärt sig att de kunder som använder dessa sidor ofta är orutinerade och har lite dålig koll. Därför blir de ofta lätta offer för dessa inkompetenta hantverkare.

Att man har bra recensioner betyder inget. De fixar givetvis fina recensioner åt sig själva.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Duktiga hantverkare har fullt upp och behöver inte använda sådana sidor.
Då återstår de kassa hantverkarna som kan ha dessa sidor som levebröd. De har nog också lärt sig att de kunder som använder dessa sidor ofta är orutinerade och har lite dålig koll. Därför blir de ofta lätta offer för dessa inkompetenta hantverkare.

Att man har bra recensioner betyder inget. De fixar givetvis fina recensioner åt sig själva.
Hej

Sant, det finns många nya dyra lärdomar här.

Orutinerade kunder ska också få bra resultat kan jag tycka.

Besiktningsman är inbokad.

• Gilla
Pörtet och 20 till
  • Laddar…
Orutinerade kunder ska också få bra resultat kan jag tycka.
Ja, det borde vara en självklarhet.

Tyvärr har hantverkarbranschen utvecklats på ett sätt så att man inte kan räkna med det idag.

Några exempel.

- Kompetensnivån verkar vara rätt skral. Det har du ju själv tyvärr upptäckt. Men läser man detta forum så står det helt klart att alltför många hantverkare verkar sakna talang för jobbet. Det borde vara en självklarhet att de inte ska lyckas med sådan grejer som de gjort hos dig.

- Yrkesstolthet verkar i stort saknas. En hantverkare med ett uns yrkesstolthet hade inte lämnat ett resultat som hos dig. Det är idag normalt att nybyggda hus innehåller mängder med anmärkningar som är så uppenbara att det är helt uppenbart att hantverkarna struntat i det då de inte kan ha missat det.

- Branschen har blivit sjukt girig och gör sitt bästa för att blåsa kunderna på olika sätt. En klassiker är att du kan få betala något fejkat grossistpris som kan vara kanske 5 gånger högre än om du själv köpt materialet. Hantverkaren får sen tillbaka 80% av grossisten i rabatt. Så ett system som grossisten och hantverkaren tjänar på, på kundens bekostnad. Detta verkar mer eller mindre accepterat i branschen och du kan se hantverkare på detta forum som försvarar materialpåslag som ligger på ockernivå, de verkar inte ens skämmas.

Tyvärr verkar hederliga hantverkare snart vara en utrotningshotad art.

Lycka till med besiktningsmannen, hoppas han är en terrier ;).
Och betala inte ett öre förrän det är klart på ett bra sätt. Hotar de med inkasso så bara bestrid.

• Gilla
Herr Dom och 9 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
ser ut som Hasse brännvin varit i farten

• Haha
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Norrlandet Norrlandet skrev:
Håller nog med. Dit med en besiktningsman oavsett och pausa bygget direkt.
Tack för allt engagemang hörrni! :)

Besiktningsman (certifierad, hittad via SBR) är inbokad i veckan.

Under dagen har arbetet fortgått och de har fixat till lite mer kring hörnen, verkar ha stöttat upp med några reglar till på vissa ställen och fler bultar. Jag har inte fått någon rapport från dem från bygget, så vet inte om de anser att det är klart eller ej än.

I eftermiddags såg det ut såhär. Kanske är det mer stabilt, men kanske inte tillräckligt, ska bli skönt att få en objektiv bedömning.

• 1000035047.jpg
    Skapa konto
  • 1000035024.jpg
    Skapa konto
  • 1000035050 (1).jpg
    Skapa konto
"kul" att vi får se mer av deras jobb...
Screenshot_20260622-193525~2.jpg
Skapa konto

Bygger man panelen såhär kommer vattnet rinna innanför panelen och in på isoleringen. Den blir blöt och kanske det tryckimpregnerade virket också tar skada.

Låt besiktningspersonen bryta loss panel där det behövs för att göra en grundligare undersökning.

• Gilla
Hep och 11 till
  • Laddar…
Tack för allt engagemang hörrni! :)

Besiktningsman (certifierad, hittad via SBR) är inbokad i veckan.

Under dagen har arbetet fortgått och de har fixat till lite mer kring hörnen, verkar ha stöttat upp med några reglar till på vissa ställen och fler bultar. Jag har inte fått någon rapport från dem från bygget, så vet inte om de anser att det är klart eller ej än.

I eftermiddags såg det ut såhär. Kanske är det mer stabilt, men kanske inte tillräckligt, ska bli skönt att få en objektiv bedömning.
Godkväll, byggare av den kvaliten har inget hos mig att göra, möjligen skotta snö på vintern. Jag hoppas och tror att det till slut blir en acceptabel lösning på bygget.
Ps, besiktningsmän har jag inte mycket förtroende för, de har oftast inget ansvar efter besiktningen, men av juridiska skäl kanske man måste ha en sådan.

• Gilla
stinajohansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.