A anna_kristina skrev:
Pumpen som pumpar upp vatten från brunnen och sen vidare till ett ute kök ute på torpet vill inte pumpa upp vattnet. Kan ni från bilderna komma med förslag på vad som kan vara fel? Jag har fyllt på vatten för att den inte ska suga luft och hjälpa den komma igång. Det är inte fel på vidareledning av vattnet eftersom vattnen kommer inte ens upp från brunnen. Har jag kopplat ihop pumpen med röret från brunnen på fel sätt? Se närbilden. Ska någon av delarna på golvet vara inkluderad som i nuläget inte är det? Där är vatten i brunnen( jag har firat upp vatten för hand med en hink) Hjälp mig gärna lösa detta mysterie.. snart kommer midsommar gästerna!
Har du kvar oringen som ska ligga mot platta sidan bakom den svarta konen som är delad?
Pumpen får svårt att hämta vatten annars då den mestadels får i sig luft på sugsidan då det inte är tätt, mvh RN

A anna_kristina skrev:
Pumpen som pumpar upp vatten från brunnen och sen vidare till ett ute kök ute på torpet vill inte pumpa upp vattnet. Kan ni från bilderna komma med förslag på vad som kan vara fel? Jag har fyllt på vatten för att den inte ska suga luft och hjälpa den komma igång. Det är inte fel på vidareledning av vattnet eftersom vattnen kommer inte ens upp från brunnen. Har jag kopplat ihop pumpen med röret från brunnen på fel sätt? Se närbilden. Ska någon av delarna på golvet vara inkluderad som i nuläget inte är det? Där är vatten i brunnen( jag har firat upp vatten för hand med en hink) Hjälp mig gärna lösa detta mysterie.. snart kommer midsommar gästerna!
Den kopplingen blir inte tät på det sättet. Den ska täta med oring inne i kopplingen. Troligen finns den inte kvar. Den svarta plastkragen och teflonetejpen ska bort. Kolla om oringen finns inne i kopplingen till höger, trädd på röret. Den blåa " muttern" har bara ett syfte och det är att hålla ihop kopplingen via den vita skärringen som greppar tag i den mjuka plasten på röret.

• Gilla
Pel063 och 1 till
  • Laddar…
A anna_kristina skrev:
Det ska sitta en o-ring inuti den kopplingen med vit tejp på sen måste du trycka in slangen ordentligt innan du drar åt den blå muttern

Som det påpekas här nu på slutet så är o-ringen helt avgörande. Sedan måste slangen vara hyggligt fri från repor där den går in i kopplingen och ligger mot o-ringen för att det ska bli tätt.

Övriga delar i kopplingen har bara till uppgift att hålla slangen på plats.

// Magnus

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Roger Törnros skrev:
Svarta delen är felvänd.börja med att trycka in pemslangen förbi o ringen.
Yes! jag vände på den svarta och råkade hittade nåt som såg ut som en o-ring på en vattendunk och satte dit den (dår fanns ingen o-ring på kopplingen från början) Och efter dagar av olika försök-så funkade det!!! TACK

P Problemlösarn skrev:
Har du kvar oringen som ska ligga mot platta sidan bakom den svarta konen som är delad?
Pumpen får svårt att hämta vatten annars då den mestadels får i sig luft på sugsidan då det inte är tätt, mvh RN
yes! detta med frånsaknaden av o-ringen var problemet! hittade en sådan nån annan stans och nu funkar det! TACK

9 944_Driver skrev:
Som det påpekas här nu på slutet så är o-ringen helt avgörande. Sedan måste slangen vara hyggligt fri från repor där den går in i kopplingen och ligger mot o-ringen för att det ska bli tätt.

Övriga delar i kopplingen har bara till uppgift att hålla slangen på plats.

// Magnus
TACK! det var o-ringen som var problemet. hittade en. nu funkar det!

Pel063 Pel063 skrev:
Det ska sitta en o-ring inuti den kopplingen med vit tejp på sen måste du trycka in slangen ordentligt innan du drar åt den blå muttern
TACK!! o-ringen löste det!

rorudodi rorudodi skrev:
Den kopplingen blir inte tät på det sättet. Den ska täta med oring inne i kopplingen. Troligen finns den inte kvar. Den svarta plastkragen och teflonetejpen ska bort. Kolla om oringen finns inne i kopplingen till höger, trädd på röret. Den blåa " muttern" har bara ett syfte och det är att hålla ihop kopplingen via den vita skärringen som greppar tag i den mjuka plasten på röret.
Tack!!

Larsa Larsa skrev:
Funkade det förra året lär väl backventil mm vara på plats. Skulle gissa pumpen drar luft i den misshandlade kopplingen. Något liknande detta skall det vara…

[bild]
Tack!!

Tusen tack för alla svar och input i mitt pumpdilemma! Jag fick det att funka 20 minuter innan taxin plockade upp oss från torpet! Jag vände på den svarta plast”kragen” Sen hittade jag nåt som liknade en o-ring på en vattendunk och testade att sätta på den med (där fanns ingen o-ring från början) och nog fan funkade det då. Vilken seger. Tack för alla utförliga svar - de blev min räddning. Eller ja, till nästa gång vi är där så vet jag hur jag ska göra för att få det att funka. Vi klarade oss fint med vatten denna gången ändå genom att vi firade upp hinkar med vatten ur brunnen- sonen och jag fick lära oss en ny syssla :-) I alla fall Guld värt med forum som dessa och hjälpsamma människor som er.🙏

• IMG_1801.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1571.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1573.jpeg
    Skapa konto
Byt ut den där kopplingen till en ny nästa gång du meckar med den så slipper du problem i framtiden.

Den svarta ringen som ska täta mot oringen ser ut att vara både skadad och felvänd, den tjockare änden ska vara mot den vita klämringen, den tunnare delen ska gå in i kopplingen och pressa mot oringen.

Det finns en bra bild på hur den ska se ut i inlägg #30

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.