Köpte ett bevattningssystem och en styrenhet från Gardena för att slippa vattna i växthuset över sommaren.
Till min förvåning så är utloppet på styrenhet och ingången på bevattningssystemet både hanar. Åkte ner till Bauhaus för att hitta en lösning (bättre än min 2dm långa slang som får jobba som skarv) men fanns inget i sortimentet. Pratade med säljaren som själv påpekat detta för deras kontakt hos Gardena men själv inte sett någon lösning än.
Finns det något liknande produkten på bild men ”hona-hona”?
Till min förvåning så är utloppet på styrenhet och ingången på bevattningssystemet både hanar. Åkte ner till Bauhaus för att hitta en lösning (bättre än min 2dm långa slang som får jobba som skarv) men fanns inget i sortimentet. Pratade med säljaren som själv påpekat detta för deras kontakt hos Gardena men själv inte sett någon lösning än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Byt kontakt på slangen?dd88 skrev:
Köpte ett bevattningssystem och en styrenhet från Gardena för att slippa vattna i växthuset över sommaren.
[bild]
Tar tvåminuter
Skulle vilja påstå att standard är "hona" på slangen och "hane" på munstycket/apparaten/kranen/vad det nu är.
Dvs. alla slangar är hona-hona. Iallafall mina. Skall man skarva ihop flera slangar använder man en sån hane-hane-skarv som på bilden.
Dvs. alla slangar är hona-hona. Iallafall mina. Skall man skarva ihop flera slangar använder man en sån hane-hane-skarv som på bilden.
Jag hittade den här på Amazon när min fru stötte på samma problemdd88 skrev:
[bild]
https://amzn.eu/d/0cvVDiQU
Du kan ju skruva av de båda inringade kopplingarna och byta till vad du vill?
Med lite tur kanske du till och med kan skruva ihop de två utan koppling.
Får dock lägga in en brasklapp om att jag killgissar och vet inte vilken gänga delarna har....
Med lite tur kanske du till och med kan skruva ihop de två utan koppling.
Får dock lägga in en brasklapp om att jag killgissar och vet inte vilken gänga delarna har....
Logga in
Skapa konto
Precis så gjorde jag när jag hade den tryckreduceraren "1000", monterade den direkt på automatventilen.K Kontoristen7 skrev:
(Sen gick den sönder och jag köpte den större varianten "2000" så då fick jag en slang ändå. Men det berodde sannolikt inte på montaget att den gick sönder).
Måste man ha den undre prylen över huvud taget? Går det inte att skruva bort den inringade kopplingen och sätta den där den gråa "hanen" sitter?
Men om prylen behövs för önskad funktion så funkar det såklart inte...
Logga in
Skapa konto
Men om prylen behövs för önskad funktion så funkar det såklart inte...
Yes, finns hos Biltema, Byggmax, Teknikmagasinet mfl skulle jag gissa.dd88 skrev:
[bild]
Mkt vanlig Gardena-skarv ☺️
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 324 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 324 inlägg
Det sitter ett filter i den undre grejen som behövs. Risken är annars att droppsystemet(som jag antar det är) sätter igen.useless skrev:
Men TS, ska du inte ha en slang mellan timern och droppsystemet? Så kan du göra en snyggare installation.
Prylen är en tryckreducerare, tar ner det från vad man nu har till runt 1,5 bar som micro-drip systemet är anpassat för.useless skrev:
Jag har satt en sådan här i vardera ände (dvs 2 stycken) av slangen som är kopplad från timer-modulen till bevattningsmunstycket. Tror mig minnas att slangen är 13mm/0,5 tum och hanarna på timern och munstycket är desamma.
Har däremot fått byta ut munstycket (https://www.amazon.se/dp/B0BNLNFV2T) som höll ett par säsonger (men det kan bero på att jag lät den sitta i över vintern i växthuset och bevattningssystemet eventuellt inte var helt tömt på vatten). Timer-huset fick däremot bo i källaren över vintern.
Logga in
Skapa konto
Har däremot fått byta ut munstycket (https://www.amazon.se/dp/B0BNLNFV2T) som höll ett par säsonger (men det kan bero på att jag lät den sitta i över vintern i växthuset och bevattningssystemet eventuellt inte var helt tömt på vatten). Timer-huset fick däremot bo i källaren över vintern.
Redigerat:
Hela systemet bygger ju på att man har slang mellan enheterna och slang har hona i båda ändarna, så jag fattar nog inte TS problem riktigt?taxationistheft skrev:
Jag har satt en sådan här i vardera ände (dvs 2 stycken) av slangen som är kopplad från timer-modulen till bevattningsmunstycket. Tror mig minnas att slangen är 13mm/0,5 tum och hanarna på timern och munstycket är desamma.
[bild]
Har däremot fått byta ut munstycket ([länk]) som höll ett par säsonger (men det kan bero på att jag lät den sitta i över vintern i växthuset och bevattningssystemet eventuellt inte var helt tömt på vatten). Timer-huset fick däremot bo i källaren över vintern.