Gardenas system har alltid gjort det omöjligt att montera kopplingar som man vill. Man måste ha hona på slang och hane på utrustning. Om man kan skruva av en hane med utvändig gänga är det inte vanliga (BSP) rörgängor utan NPT-gängor som gör det omöjligt att hitta passande delar. Antagligen avsiktligt från deras sida. Skitsystem.
Därför tröttnar man och kör Nito istället. 😎

• Älska
  • Gilla
bananarne och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hela systemet bygger ju på att man har slang mellan enheterna och slang har hona i båda ändarna, så jag fattar nog inte TS problem riktigt?
Vill mest bli av med en potentiell felkälla, men också slippa en onödig slang.

Har tidigare haft slang liggandes i växthuset med någorlunda lågt tryck men ändå fått problem med läcka pga värmen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Purre
K Kontoristen7 skrev:
Du kan ju skruva av de båda inringade kopplingarna och byta till vad du vill?
Med lite tur kanske du till och med kan skruva ihop de två utan koppling.
Får dock lägga in en brasklapp om att jag killgissar och vet inte vilken gänga delarna har....

[bild]
Du ska ha en vanlig slang där emellan. Inget problem heller eftersom den aldrig är trycksatt. Datorn släpper bara på vatten när den är dags och i andra änden är det öppet så. Haft liknande själv i flera år utan problem. Slangen sväller aldrig då den inte kan ha vatten i sig som expanderar av värme.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
dd88
  • Laddar…
Liknande adapter (hona-ventil-hona) finns även på Lidl, om ni inte vill vänta på leverans från Amazon.

(Med reservation för att utbudet som vanligt kan skilja kraftigt från butik till butik)

Jonas Persson
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi har exakt samma timer och klippte helt enkelt 5cm trädgårdsslang och monterade två honkontakter i ändarna.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
dd88 dd88 skrev:
Det är alltså dessa två som ska kopplas ihop.

[bild]
[bild]
Jag skruvade av de båda hanarna.
Delen i bevattningsdatorn har utvändig gänga, den undre delen har invändig gänga.
Passade ihop perfekt.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Gardenas system har alltid gjort det omöjligt att montera kopplingar som man vill. Man måste ha hona på slang och hane på utrustning. Om man kan skruva av en hane med utvändig gänga är det inte vanliga (BSP) rörgängor utan NPT-gängor som gör det omöjligt att hitta passande delar. Antagligen avsiktligt från deras sida. Skitsystem.
Därför tröttnar man och kör Nito istället. 😎
Kostar säkert lite mer men håller förmodligen väldigt länge utan krångel.

Ewall Ewall skrev:
Jag hittade den här på Amazon när min fru stötte på samma problem :)

[länk]
sådana köpte jag på Lidl häromdagen för 19,90 st

Ewall Ewall skrev:
Jag hittade den här på Amazon när min fru stötte på samma problem :)

[länk]
Intressant flödesmärkning på den.......
1782195368239.png

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Intressant flödesmärkning på den.......
[bild]
Jag måste tyvärr meddela att pilen inte anger flödesriktningen, utan är en synnerligen intuitiv märkning som talar om vilket håll man ska föra ringen för att lossa kopplingen. enligt produktutvecklaren ska det inte gå att missuppfatta...

1782195558978.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
@Kane Troligen en fusionsfysiker som bytt jobb.

• Haha
Kane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag måste tyvärr meddela att pilen inte anger flödesriktningen, utan är en synnerligen intuitiv märkning som talar om vilket håll man ska föra ringen för att lossa kopplingen. enligt produktutvecklaren ska det inte gå att missuppfatta...

[bild]
Aaah, då har man lärt sig något nytt igen. Hur tror Gardena folk klarar denna då?
1782195804668.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Aaah, då har man lärt sig något nytt igen. Hur tror Gardena folk klarar denna då?
[bild]
Där tar det stopp.

• Haha
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.